اخبار کلان

۱۳۹۷/۱۱/۱۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۹۲۸۸

نشست مشترک گمرک ایران و روسیه

رییس کل گمرک ایران و رییس گمرکات فدرال روسیه در مسکو به منظور تسهیل روابط گمرکی و تجاری میان دو کشور ایران و روسیه نشست مشترک برگزار کردند.

در این نشست مشترک هیات گمرک جمهوری اسلامی ایران به ریاست مهدی میر اشرفی معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی و رییس کل گمرک ایران با ولادیمیر ایوانوویچ بولاوین رییس گمرکات فدرال روسیه در خصوص تسهیل تجارت و همکاریهای گمرکی از جمله تبادل اطلاعات الکترونیکی داده‌های گمرکی و ارایه تسهیلات به فعالان اقتصادی دو کشور و امضای سند مبارزه با قاچاق کالا و تخلفات گمرکی بحث و بررسی صورت گرفت.

انتقاد از طرح اصلاح تامین اجتماعی

ابوالفضل فتح اللهی، رییس کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران درباره اصلاح طرح پارامتریک قانون تأمین اجتماعی گفت: طرح اصلاحات پارامتریک قانون تأمین اجتماعی که متأسفانه با امضای تعدادی از نمایندگان مردم و با محوریت سازمان تأمین اجتماعی و با توجیهات افزایش هزینه‌های صندوق‌های بازنشستگی به دلیل تأثیرات اقتصادی حاکم بر کشور و همچنین دلایل واهی نبود برآورد‌های دارایی‌های سازمان و کاهش ورودی‌ها ی حق بیمه و نیز بحران‌های اجتماعی صورت گرفته مصداق نقض حقوق واقعی کارگران خواهد شد.

وی ادامه داد: نتیجه این طرح بالا بردن حداقل سن بازنشستگی کارگران و افزایش حق بیمه کارگران از 7٪به 9٪و عدم برخورداری کامل کارگران شاغل در مشاغل سختی و زیان‌آور و آسیب دیدن مستمری بازنشستگی با تعیین میانگین 5سال آخر خدمت به جای محاسبه 2سال خواهد شد.باید تعیین مشاغل سخت وزیان‌آور بر عهده سازمان تأمین اجتماعی باشد تا این سازمان در کمیته‌ای مشخص به این موضوع بپردازد.

فتح اللهی بیان کرد: لازم است نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی بدانند که خانواده 40 میلیونی کارگران که با سختی و مشقت زندگی می‌کنند و شرایط مزدی و حمایتی لازم برای آنان مهیا نیست و سازمان تأمین اجتماعی نتوانسته آنگونه که وظیفه دارد خدمات رفاهی و درمانی و مستمری بازنشستگی را برای این قشر فراهم نماید و با وجود حمایت‌های همه‌جانبه کارگران و تشکیلات کارگری در همه مراجع تصمیم‌گیری و تصمیم‌سازی چگونه باید متحمل مشکلات ناشی از این طرح باشند؟

رییس کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران اظهار کرد: این طرح آزمون سختی برای نمایندگان همین کارگران در مجلس شورای اسلامی و سازمان تامین اجتماعی و سرپرست محترم سازمان تامین اجتماعی خواهد بود وحافظه تاریخی کارگران فراموش نخواهند کرد دستهایی که برای کمک به این قشر بلند شده و کسانی که با وجود لمس مشکلات جامعه کارگری سعی در محروم کردن کارگران از حقوق واقعی خود هستند.

لذا انتظار می‌رود با در نظر گرفتن همه جوانب موجود و شرایط کارگران و با تصمیمات عقلایی مسیر روشنی را پیش روی کارگران قرا دهند.

اخذ مالیات از بانک مرکزی تورم‌زاست

ایسنا|عبداله مشکانی، کارشناس مسائل اقتصادی، با اشاره به قانون جدید مصوب در مجلس شورای اسلامی مبنی بر پرداخت حداقل ۵۰ درصد از سود سهام و مالیات علی‌الحساب توسط بانک مرکزی اظهار کرد: این تصمیم بانک مرکزی را مجبور می‌کند حدود ۹۰ هزار میلیارد تومان پول چاپ کند و در اختیار سازمان امور مالیاتی بگذارد.

او با بیان اینکه چاپ این مقدار پول باعث ایجاد ۶۰ هزار میلیارد تومان نقدینگی می‌شود، گفت: بر این اساس می‌توان پیش‌بینی کرد که در سال آینده این میزان نقدینگی حدود سه تا ۳.۵ درصد ایجاد تورم اضافه کند. به عبارتی در سال آینده هر اندازه تورم داشته باشیم، تزریق این حجم از نقدینگی باعث ایجاد سه تا ۳.۵ درصد تورم اضافه خواهد شد.

مشکانی البته اتخاذ این تصمیم را در این شرایط غیرضروری ارزیابی کرد و ادامه داد: زمانی که دولت بودجه خود را پر خرج می‌بندد، دچار کسری بودجه می‌شود که این کسری بودجه را باید طوری جبران کرد که اخذ مالیات از بانک مرکزی یکی از این اقدامات است. این خلق نقدینگی ممکن است تعهدات بودجه‌ای را تا حدودی پوشش دهد اما در بلندمدت این تصمیم باعث افزایش نقدینگی و در بلندمدت باعث ایجاد تورم خواهد شد.

این اقتصاددان با بیان اینکه الزام بانک مرکزی به پرداخت مالیات باعث چاپ پول خواهد شد، اظهار کرد: بانک مرکزی مجبور است برای تهیه این مبلغ، پول چاپ کند. این پول اما اصطلاحاً پول پر قدرتی خواهد بود و با توجه به ضریب فزاینده‌ای که دارد می‌تواند تا شش - هفت برابر نقدینگی ایجاد کند.

 

ارسال نظر