رونمایی از سه سند توسعه‌ای برای پایتخت

۱۳۹۷/۱۱/۱۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۹۲۲۲
رونمایی از سه سند توسعه‌ای برای پایتخت

آیا تردد غیر‌ضروری درون و برون‌شهری کاهش می‌یابد؟

گروه اقتصاد کلان| هادی سلگی|

 روز گذشته در مراسمی از اسناد توسعه‌ای استان تهران رونمایی شد. اسنادی اعم از آمایش سرزمینی تهران، برنامه ششم توسعه استان، بودجه مبتنی بر عملکرد، سامانه اطلاعات مکانی و آماری استان تهران، خدمات ویژه شهروندی و سند کنترل آسیب‌های اجتماعی. در این مراسم مقامات عالیرتبه سازمان برنامه و بودجه توضیح دادند قرار است در چارچوب این اسناد توسعه‌ای، خدمات ویژه شهروندی نیابتی به صورت الکترونیکی و از طریق یک پایگاه انجام شود. هدف چنین طرحی یکپارچه‌سازی کل خدمات در کشور است و گفته شد که ایجاد آن باعث کاهش تردد غیر ضروری درون و برون شهری، کنترل ترافیک، کاهش تصادف جاده‌ای، ایجاد اشتغال پایدار برای ساکنین تهران و کاهش مصرف منابع انرژی خواهد شد.

    کاهش 19 برابری فاصله درآمدها و هزینه‌ها

به گزارش تعادل، محمدباقر نوبخت در مراسم رونمایی از اسناد توسعه‌ای استان تهران که در استانداری تهران برگزار شد، گفت: امروزه با همه تفرق و تنوعی که در مبانی نظری اقتصادی در کشورهای مختلف وجود دارد همگی به دنبال توسعه هستند. در عین حال دستیابی به توسعه بدون تعمیق در خصوص ظرفیت‌های کشور امکان‌ناپذیر است و هر کشوری قبل از اینکه پا در این راه بگذارد باید به ظرفیت‌های خود توجه کند و این کاری است که سند آمایش استان تهران انجام ‌می‌دهد.

وی ادامه داد: برای استفاده از هرکدام ظرفیت‌هایی که شناسایی شده نیاز به یک سند برنامه داریم که استانداری آن را تدوین کرده است. رییس سازمان برنامه و بودجه با بیان اینکه عده‌ای معتقدند باید از همه ظرفیت‌های کشور برای توسعه استفاده کنیم و با افزایش درآمد خود به خود مشکلات قشر ضعیف حل می‌شود، گفت: این شاید تا حدی درست است اما با افزایش درآمد و رشد اقتصادی افراد داراتر، داراتر خواهند شد و آن فاصله بین طبقات فقیر و غنی همچنان حفظ می‌شود. ما باید در کنار رشد اقتصادی به عدالت و در کنار تولید ثروت به توزیع ثروت هم فکر کنیم.

وی اضافه کرد: درهمین راستا علاوه بر دو سند ذکر شده سندی برای مقابله با آسیب‌های اجتماعی تدوین شد زیرا تهران علاوه بر واقعیت‌هایی که می‌بینیم واقعیت‌هایی هم در زیر پوست خود دارد که این سند به آنها می‌پردازد. درست است که چنین مسائلی در کشورهای دیگر هم وجود دارد ولی ما نباید کشورمان را با الگوی کشورهای دیگر اداره کنیم. انقلاب ما برای این بود که الگوی جدیدی برای اداره امور کشور ارایه بدهد.

وی از توجه ویژه مقام معظم رهبری به موضوع آسیب‌های اجتماعی خبر داد و گفت: حداقل هر ۶ ماه در زمانی مشخص، یعنی آبان و اردیبهشت ماه رهبری همه ما مسوولان را دعوت می‌کنند و در دفترشان از نفر به نفر ما در خصوص آسیب‌های اجتماعی سوال می‌کنند.

معاون رییس‌جمهور با اشاره به اینکه از انتقادات به بودجه خرسند است، تاکید کرد: پیش از این کسی نمی‌دانست بودجه چیست و ۴۰ تبصره تحت عنوان بودجه ارایه می‌شد اما امروز ما ۱۶ جلد تحت عنوان بودجه روی میز رییس مجلس قرار داده‌ایم و شفافیت به همین معنا است.

وی همچنین افزود: علاوه بر داخل، نظارت برون مرزی هم‌ بر عملکرد سازمان برنامه وجود دارد، من گاهی اوقات می‌بینم رسانه‌های خارجی به اعداد و ارقام ریز ما اشاره می‌کنند که این نشانگر شفافیت ما است.

نوبخت در پاسخ به گلایه استاندار تهران در خصوص برخوردار نبودن استان تهران، گفت: نگوییم تهران برخوردار هست یا نه زیرا اگر برخی مسوولان استانی از تهران آمار دارند من به عنوان رییس سازمان برنامه و بودجه از هرمزگان و سیستان و بلوچستان و خراسان هم آمار دارم. باید از ظرفیت‌های موجود استفاده کنیم، بحران و وضع نامناسب، فصل مشترک همه استان‌ها است. من واقعیت‌های نامطلوب جامعه را انکار نمی‌کنم اما امیدوارم با یک مقایسه مطلوب بین استان‌ها عدالت را برقرار کنیم. در این زمینه بعد انقلاب اقدامات شایسته‌ای صورت گرفته است اما نباید قانع باشیم.

    کاهش تردد غیر‌ضروری درون و برون‌شهری

در ادامه این مراسم نعمت‌الله ترکی، رییس مدیریت و برنامه و بودجه استان تهران، گفت: بحث پیگیری اسناد توسعه‌ای تهران از ابتدای فعالیت شروع شد تا به سرانجام و پایش رسید. این اسناد حاصل تلاش هجده ماه تمام مسوولان کشور است، تهران به عنوان پیشانی نظام باید سند توسعه‌ای و پایشی را تدوین می‌کرد. به گفته او محوریت سند تهران از سوی بیست و دو دانشگاه انجام شد و برای اولین‌بار اولین توسعه هماهنگی تهران، البرز و قم ایجاد شده است.

ترکی با توضیح استقرار نظام بودجه‌ریزی مبتنی بر عملکرد گفت: ما با کمک ۸۲۲۴ واحد مجری و پانصد و بیست و هفت مرکز فعالیت، استقرار نظام بودجه‌ریزی مبتنی بر عملکرد را انجام دادیم و با ۲۱۰۳مدیر و کارشناس آموزش داشتیم.

ترکی درباره اسنادی که از آن در این مراسیم رونمایی شد، بیان کرد: دراین چارچوب خدمات ویژه شهروندی نیابتی به صورت الکترونیکی و از طریق پایگاه انجام خواهد شد. این طرح برای یکپارچه‌سازی کل خدمات در کشور طراحی شده است. خدمات ایجاد شده باعث کاهش تردد غیر ضروری درون و برون شهری، کنترل ترافیک، کاهش تصادف جاده‌ای، ایجاد اشتغال پایدار برای ساکنین تهران، کاهش مصرف منابع انرژی، ایجاد اشتغال در مناطق محروم، تمرکز‌زدایی حداکثر از مرکز شهر‌ها و کاهش بهای تمام‌شده خدمات در کشور می‌شود.

وی یکی دیگر از اقدامات را مدرن‌سازی نظام آماری استان تهران است عنوان کرد و گفت: بستر تبادل الکترونیکی آمار در بین دستگاه‌های اجرایی و مرجع آماری استان با بیش از ۲۵۰۰ شاخص و ارتقای کیفیت آمار‌ها از موازی‌کاری شفافیت اطلاعات جلوگیری می‌کند.

وی همچنین درباره بودجه‌ریزی مبتنی بر عملکرد ادامه داد: در استقرار نظام بودجه‌ریزی مبتنی بر عملکرد شناسایی برنامه‌ها و خدمات اداری کل استان، شناسایی سنجه‌های عملکرد خدمات ادارات، شناسایی محرک هزینه ادارات، محاسبه قیمت تمام‌شده خدمات ادارات، تدوین بودجه مبتنی بر عملکرد در ادارات کل استان تهران و طراحی تفاهم نامه عملکردی انجام شد. ترکی در پایان گفت: ما با هدف تحقق مفاد ماده ۸۰ قانون برنامه ششم توسعه با اولویت اعتیاد، طلاق، کودکان و خیابان و توانند‌سازی زنان سرپرست استان تهران با همکاری استانداری، سند پیشگیری و کاهش کنترل آسیب‌های اجتماعی را تدوین کرده‌ایم.

در ادامه این نشست محسنی‌بند‌پی استاندار تهران، نوبخت را مرد روز‌های سخت معرفی کرد که در زمان فشار‌های اقتصادی و برنامه‌ریزی بودجه به کار خود ادامه می‌دهد.

وی در ادامه با اشاره به چهل سالگی پیروزی انقلاب گفت: تمام توطئه‌ها خنثی شده است و ویژگی دولت روحانی با توسعه علمی و اقتصادی توجه ویژه به عدالت اجتماعی است.

    سالانه ۲۵۰ هزار نفر

به جمعیت   تهران اضافه می‌شود

 در ادامه این مراسم انوشیروان محسنی‌بندپی استاندار تهران، پشت تریبون رفت و اظهار کرد: نظام جمهوری اسلامی ایران در طول ۴۰ سال گذشته با وجود توطئه‌های دشمن به استناد بررسی‌های سازمان‌های بین‌المللی و به برکت امام راحل، خون شهدا، منویات مقام معظم رهبری و همه دولتمردان، تمامی توطئه‌های دشمن را خنثی کرده و در همه ابعاد شاهد تحولات عظیم در طول انقلاب اسلامی ایران بوده‌ایم. وی ادامه داد: در دولت دوازدهم در کنار توسعه انسانی و علمی توجه به عدالت اجتماعی نیز مدنظر قرار گرفته است که محوریت آن توسط سازمان برنامه و بودجه کشور راهبری شده است. برخورداری و بهره مندی ۱۱ میلیون حاشیه‌نشین در کشور تحت پوشش بیمه همگانی و همچنین افزایش سهم بخش سلامت از جمله این موارد بوده است.

محسنی بندپی تاکید کرد: اکنون آزمون و خطا در استان تهران به پایان رسیده است. سند آمایش استان که مهم‌ترین عنصر اثرگذاری در بخش‌های مختلف استان تهران است، قطعا نقش بسزایی در ادامه روند توسعه‌ای استان تهران خواهد داشت.

استاندار تهران ادامه داد: قوه محرکه اقدامات انجام شده امروز اعتباراتی است که به همه این اقدامات سرعت می‌بخشد و روند تکمیل مطالعات توسعه‌ای استان تهران را موجب می‌شود؛ متاسفانه برخی از مسوولان ما هنوز تصور می‌کند تهران استان برخورداری است، این در حالی است که ما در حدود ۶ شهرستان تخت بیمارستانی نداریم و این موضوع در شهرستان پردیس مشاهده می‌شود، البته ۱۶ بیمارستان در سطح استان در حال ساخت داریم، ولی باید به استان تهران نگاه متفاوتی داشته باشیم. محسنی‌بندپی با اشاره به اینکه برخی از وزراء با وجود بودجه در اختیار، سهم لازم را برای تهران قائل نمی‌شوند، اظهار کرد: در استان تهران ۸ هزار و ۵۰۰ کلاس درس تخریبی، ۱۷ هزار کلاس کمبود و هزار و ۱۰۰ کلاس از وسایل استاندارد گرمایشی برخوردار نیستند این در حالی است که هر سال ۲۵۰ هزار نفر به جمعیت استان تهران اضافه می‌شود و همزمان یک میلیون نفر از اتباع نیز در استان تهران حضور دارند که ۱۱۰ هزار نفر از آنها دانش‌آموز هستند و به جمعیت دانش‌آموزی استان تهران اضافه می‌شود.

وی بااشاره به احداث ساختمان مدیریت بحران در استان تهران خاطرنشان کرد: از آقای نوبخت درخواست می‌کنیم به لحاظ اعتبارات کمک کند تا تجهیز این ساختمان انجام شود تا در هنگام بروز حوادث بتوانیم در سطح استان هشدار‌های مورد نیاز را به موقع به شهروندان بدهیم.

 

 

 

 

ارسال نظر