هزار واحد مسکونی برای خانواده‌های ایتام ساخته می‌شود

۱۳۹۷/۱۱/۱۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۹۱۴۶

گروه اقتصاد کلان|

تفاهم‌نامه احداث هزار واحد مسکونی برای خانواده‌های ایتام میان سازمان برنامه و بودجه و کمیته امداد امام خمینی (ره) امضا شد. این هزار واحد مسکونی برای خانواده‌های ایتام قرار است با اعتباری بالغ بر 57 میلیارد تومان ساخته شود که سهم کمیته امداد 25 درصد، موسسه بوتراب 25 درصد و 50 درصد مابقی توسط سازمان برنامه و بودجه ساخته خواهد شد.

به گزارش «تعادل» براساس تفاهم نامه‌ای که صبح دیروز میان سازمان برنامه و بودجه، کمیته امداد و یک موسسه خیریه به امضا رسید، یکهزار واحد مسکونی با اعتبار ۵۸ میلیارد تومان در ۶ استان کشور احداث خواهد شد.

این تفاهم‌نامه برای خانه‌دار کردن ایتام، خانواده‌های بی‌سرپرست و زنان فاقد سرپرست امضاء شده است که براساس آن ۵۰۰ واحد مسکونی در روستاها و ۵۰۰ واحد مسکونی دیگر در شهرها احداث خواهد شد که هر واحد مسکونی در روستا ۵۰ میلیون تومان و هر واحد مسکونی در شهر ۶۰ میلیون تومان هزینه خواهد داشت.

طبق توافق انجام شده، این هزار واحد طی یک سال آینده و پیش از ایام دهه فجر سال ۹۸ افتتاح خواهد شد.

اعتبار در نظر گرفته شده برای راه‌اندازی این واحدها ۵۸ میلیارد تومان است که یک‌سوم مبلغ از سوی سازمان برنامه و بودجه، یک‌سوم از سوی کمیته امداد و یک‌سوم از سوی موسسه خیریه تأمین خواهد شد.

اولویت‌های استانی برای احداث هزار واحد مسکونی شامل آذربایجان غربی، ایلام، کرمانشاه، هرمزگان، کهکیلویه و بویراحمد و چهارمحال و بختیاری است.

در جلسه امضای این تفاهم‌نامه محمدباقر نوبخت رییس سازمان برنامه و بودجه کشور و پرویز فتاح رییس کمیته امداد امام خمینی (ره) در سازمان برنامه و بودجه حضور داشتند که هرکدام از جنبه‌ای از مفاد تفاهم‌نامه را تشریح کردند.

ابتدا حمید پورمحمدی اظهار کرد: یکی از سیاست‌های دولت برای سال جاری و سال آینده توسعه و ساخت مسکن است اما در صدر همه این تلاش‌ها ساخت مسکن برای محرومین به ویژه ایتام در اولویت است.

وی افزود: برهمین اساس امروز تفاهمنامه‌ای درخصوص احداث یک هزار واحد مسکونی برای خانواده ایتام امضا خواهد شد که هزینه ساخت هرکدام در استان، حدود 50 و 65 میلیون است. مقرر شد 500 واحد در استان و 500 واحد در شهرهای این استان‌ها خواهد بود که یک‌سوم از سوی سازمان برنامه و بودجه، یک سوم توسط خیریه بوتراب و یک سوم از سوی کمیته امداد امام خمینی تامین خواهد شد. معاون سازمان برنامه و بودجه ادامه داد: در هفته جاری تفاهمنامه دیگری نیز با همکاری بنیاد مسکن، کمیته امداد امام خمینی و سازمان برنامه و بودجه برای ساخت ده هزار مسکن برای محرومین امضا شد.

در ادامه این جلسه نوبخت با اشاره به چهل سالگی انقلاب و نگاه جمهوری اسلامی و حضرت امام (ره) به مستضعفین و خانواده‌های کم بضاعت و محرومین، اظهار کرد: برای احداث یک هزار واحد مسکونی برای ایتام ظرف حداکثر یک سال آینده برنامه‌ریزی کرده‌ایم.

رییس سازمان برنامه و بودجه کشور افزود: امام (ره) در بین ما نیست اما رهنمودهای ایشان هنوز در گوش ما است. امام راحل بسیار ما را توصیه و موظف به رسیدگی به زاغه‌نشینان می‌کردند.

وی ادامه داد: دو روش برای این کار وجود دارد یکی اینکه کشور را در مسیر توسعه قرار دهیم تا از این طریق وضعیت معیشت همه افراد بهبود یابد؛ راه دیگر این است که در راستای تحقق عدالت نیز اقدامات تکمیلی داشته باشیم. نوبخت گفت: باید برنامه ویژه‌ای برای کسانی که از مسیر توسعه عقب مانده‌اند، داشته باشیم.

معاون رییس‌جمهور با بیان اینکه در کشورهای مترقی نیز افراد نیازمند وجود دارند، افزود: نظام به صورت یک مجموعه بزرگ تقسیم کار کرده و سازمان‌هایی همچون کمیته امداد هستند که وظیفه رسیدگی به این امور را برعهده دارند.

نوبخت تصریح کرد: سازمان برنامه و بودجه اعتقاد دارد توسعه و سازندگی کشور لازم است اما اینکه فکر کنیم باید در لابه لای این چرخ دنده پیشرفت و توسعه عده‌ای قربانی و له شوند، به هیچ‌وجه درست نیست.

وی افزود: معتقدیم در کنار توسعه عمرانی و اقتصادی باید به افرادی که سهم کمتری برده‌اند رسیدگی کنیم.

نوبخت تصریح کرد: تفاهم نامه امروز حلقه‌ای در زنجیره رسیدگی به اقشار نیازمند است.

وی با اشاره به رونمایی از سند توسعه استان تهران در روز سه شنبه، ادامه داد: اگر در اسناد توسعه استان‌ها برنامه‌ای برای بهبود وضعیت ایتام، محرومین و مستضعفین نباشد، به هیچ‌وجه آن اسناد را به عنوان اسناد پیشرفت نمی‌توانیم تلقی کنیم.

در ادامه پرویز فتاح نیز با اشاره به احداث هزار واحد مسکونی تصریح کرد: مردم وقتی کارهای خیر را می‌بینند بی‌پروا می‌آیند امسال 35 درصد نسبت به سال قبل بیشتر کمک‌های مردمی دریافت کردیم، این در حالی است که اوضاع اقتصادی نیز بدتر شده اما شرایط باعث بازماندن مردم از کمک به ایتام و محرومان نمی‌شود.

رییس کمیته امداد امام خمینی در بخش دیگری از اظهارات خود عنوان کرد: طبق این تفاهم‌نامه 25 درصد از منابع مورد نیاز ساخت واحدهای مسکونی برعهده کمیته امداد است که از همین کمک‌های مردمی استفاده می‌شود و همه مردم در کار خیر مشارکت دارند، این تفاهم حمایت از خانواده‌هایی هستند که یتیم دارند.

وی با اشاره به اینکه موسسه بوتراب 7500 یتیم تحت پوشش دارد و آنها معتقدند با ساخت این هزار واحد خانواده‌ یتیم فاقد مسکن نخواهیم داشت، تصریح کرد: با اجرایی شدن ساخت این واحدها سال آینده شاهد خواهیم بود که دیگر یتیمی که فاقد مسکن و تحت پوشش ما باشد نداریم، این واحدها در 6 استان آذربایجان غربی، ایلام، کرمانشاه، هرمزگان و کهگیلویه و بویراحمد و تهران خواهد بود.

 پرداخت ۵  هزار میلیارد تومان عیدی

به کارکنان دولت

در ادامه نیز نوبخت در جمع خبرنگاران به زمان پرداخت عیدی کارمندان دولت اشاره کرد و گفت: سعی‌مان بر این است تا پایان بهمن ماه و با حقوق این ماه عیدی کارمندان پرداخت شود.

وی افزود: بر اساس جمع‌بندی‌ها مقرر شده یک‌میلیون تومان به عنوان عیدی به حساب کارکنان واریز شود.

رییس سازمان برنامه و بودجه گفت: بطور کلی 5هزار میلیارد تومان برای عیدی کارکنان اعتبار پیش‌بینی شده است.

 

ارسال نظر