اخبار کلان

۱۳۹۷/۱۱/۱۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۸۹۶۸

حذف یارانه دهک‌های بالا با آزمون وسع

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس، گفت: سال گذشته پیشنهاد دولت برای حذف سه دهک بالای درآمدی این بود که از آزمون وسع استفاده کند که امسال این پیشنهاد در کمیسیون تلفیق بودجه تصویب شد.

خانه ملت-سیده فاطمه حسینی، با اشاره به یکی از پیشنهادات دولت در لایحه بودجه سال ۹۸ مبنی بر اینکه حذف یارانه سه دهک بالای درآمدی توسط استانداران انجام شود، گفت: براین اساس دولت در لایحه تاکید کرده بود که منابعی که از حذف 3 دهک بالای درآمدی به دست می‌آید، صرف کاهش فقر مطلق، ایجاد اشتغال و تکمیل پروژه‌های عمرانی در همان استان ‌شود. عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه براساس پیشنهاد دولت حذف 3 دهک بالای درآمدی باید بر مبنای تشخیص استان‌ها و استانداران انجام می‌شد، افزود: براین اساس دولت پیشنهاد کرده بود که با حذف 3 دهک بالای درآمدی دهک‌های پایین جامعه که زیر خط فقر هستند پوشش بیشتری داده شوند. وی با اشاره به اینکه انتقاداتی به حذف 3 دهک از سوی استانداران وجود داشت مبنی بر اینکه چرا نباید حذف دهک‌های بالای درآمدی به صورت متمرکز و ملی انجام شود، ادامه داد: عده‌ای این انتقاد را مطرح کردند که ممکن است یک استان 3 دهک بالای درآمدی را حذف کرده و استانی دیگر این اقدام را انجام ندهد و حتی شیوه حذف یک استان با استان دیگر متفاوت باشد که این موضوع می‌تواند نارضایتی گسترده ایجاد کند.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی، اظهار داشت: در شرایطی که تحریم‌ها علیه کشور اعمال شده تورم نیز قدرت خرید خانوارهای ایرانی را به‌شدت کاهش داده است، تدبیری اساسی در سطح ملی برای حفاظت از اقشار آسیب پذیر در برابر موج تورم نیاز است.

وی با بیان اینکه پیش بینی می‌شود کشور سال آینده تورم با نرخ بالا روبرو شود، افزود: در این شرایط باید به دهک‌های پایین به صورت جدی رسیدگی شود و انتظار این است که خانواده‌هایی که در معرض آسیب هستند به یک پناهگاه امن برده شوند.

حسینی با تاکید بر اینکه دولت باید سیاست‌های حمایتی خود از اقشار ضعیف جامعه را گسترش دهد، ادامه داد: اگر حذف سه دهک با رویکرد ملی و متمرکز انجام شود مناسب‌تر از حذف استانی است و می‌تواند میزان نارضایتی‌ها را کاهش دهد، اما استانی کردن حذف دهک‌های بالای درآمدی و شیوه‌های حذف متفاوت سبب نارضایتی و احساس تبعیض می‌شود.

 عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه در حال حاضر براساس مصوبه کمیسیون تلفیق بودجه سال 98 دولت باید با استفاده از تمامی پایگاه‌های داده 3 دهک بالای درآمدی را حذف کند، تصریح کرد: سال گذشته پیشنهاد دولت برای حذف سه دهک این بود که از آزمون وسع استفاده کند تا دهک‌های بالای درآمدی را شناسایی کند که امسال این پیشنهاد در کمیسیون تلفیق بودجه تصویب شد.

۲۵ هزار میلیارد مالیات معوقه کارت‌های بازرگانی

رییس سازمان امور مالیاتی کشور در اجلاس سراسری مالیاتی گفت: از ۱۲۰۰ پرونده بزرگ مالیاتی ۸۰ درصد درآمد مالیاتی کشور وصول می‌شود. سید کامل تقوی نژاد رییس کل سازمان امور مالیاتی در اجلاس سراسری مالیاتی گفـت: مهم‌ترین مطالبه من از همکاران سازمان این است که در دو ماه باقیمانده سال باید تلاش‌تان را مضاعف کنید. من در جاهای دیگر هم که کار می‌کردم معمولا وقتی می‌گفتند که مثلا دو ماه دیگر وقت دارید، من معمولا دو ماه را نمی‌پذیرفتم و می‌گفتم که چهار ماه. چون اگر از امروز تصمیم بگیرید که دو برابر کار کنید، خوب زمان دو برابر می‌شود. باید سرعت کار را بیشتر کنیم. معاون وزیر اقتصاد افزود: در پرونده‌های رسیدگی شده به ویژه در مرحله‌ای که باید روسای مالیاتی کار را انجام دهند و همین‌طور در هیات‌های حل اختلاف، باید سرعت کار را بالا ببریم. رییس سازمان مالیاتی افزود: رسیدگی و قطعی‌سازی ٢٠٠ پرونده بزرگ ارزش افزوده و ١٠٠٠ پرونده بزرگ مالیات‌های مستقیم بیش از ٨٠ درصد وصولی‌مان را محقق می‌کند. وی با بیان اینکه وصول معوقات و مبارزه با فرار مالیاتی و شناسایی مودیان جدید از دیگر برنامه‌های جدی ما در ماه‌های باقیمانده سال است، تصریح کرد: تنها در حوزه کارت بازرگانی حدود هشت هزار میلیارد تومان معوقات داریم که با جرایم آن به حدود ٢٥ هزار میلیارد تومان بالغ می‌شود که تمرکز بر این بدهی‌ها، بسیاری ضروری است.

حداقل دستمزد کفاف تأمین معیشت را نمی‌دهد

فارس| محمد شریعتمداری، وزیرتعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به اینکه حداقل دستمزد کفاف تأمین معیشت نمی‌کند افزود: با توجه به گرانی‌ها و مشکلات اقتصادی اخیر نسبت سبد معیشت با حداقل دستمزد از دست رفته است و امیدواریم که امسال با همکاری بیشتر دستگاه‌های مرتبط تصمیم عادلانه‌تری در شورای عالی کار گرفته شود.وی با اشاره به شرایط موجود گفت: امسال نمی‌توان درصد افزایشی را به تنهایی مطرح کرد بلکه باید در کنار آن جزو ثابتی هم برای بهبود شرایط کاری کارگران در نظر گرفته شود. شریعتمداری با بیان اینکه من با همه توانم در دولت برای حل مشکلات کارگران گام برمی‌دارم، افزود: باید از همه ظرفیت‌ها استفاده کرد و مشکلات را با کمک یکدیگر برطرف کرد. وزیرکار درباره این مطالبه که مشاغلی نظیر خبرنگاری نیز به عنوان مشاغل سخت و زیان‌آور در نظر گرفته شود، افزود: تعداد زیادی از مشاغل متقاضی این امر هستند که باید در شورای ویژه این کار بررسی و تصویب شود.

 

ارسال نظر