اخبار کلان

۱۳۹۷/۱۱/۰۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۸۶۴۰

احتمال تعیین معافیت مالیاتی تا سقف 3 میلیون حقوق ماهانه

عبدالرضا مصری عضو کمیسیون تلفیق بودجه مجلس شورای اسلامی، گفت: مساله در تعیین حقوق سال آینده ترکیب بین گروه‌های حقوق بگیر و تناسبی است که باید بین آنان ایجاد شود. برای همه حقوق بگیران باید نظمی وجود داشته باشد و تفاوتی بین دریافتی‌ها نباشد. مصری گفت: 14 میلیارد دلار از منابع ارزی برای تهیه کالاهای اساسی با قیمت ارز 4 هزار و 200 تومان اختصاص یافت اما 40 درصد در این کالاها تورم داشته‌ایم و نظام عادلانه توزیع برای کالاهای اساسی وجود ندارد و این موضوع رها شده است. افزون بر حفظ قدرت خرید مردم باید حقوق‌ها افزایش یابد. امسال دولت کسانی که حقوق زیر 3میلیون تومان دارند مستحق کمک معیشت 200 هزار تومانی می‌داند اما در بودجه برای کسانی که حقوق بیش از 2 میلیون و 300 هزار تومان دارند مالیات در نظر گرفته که این نقض غرض است. زمانی که تورم افزایش یافته است باید پایه معافیت مالیاتی نیز باید افزایش یابد و ما فکر می‌کنیم که امسال پایه معافیت مالیاتی باید 3 میلیون تومان شود. نباید پولی را در جیب مردم بگذاریم اما آن را از جیب دیگر‌برداریم و سر ملت منت نیز بگذاریم! همچنین نباید طوی برنامه‌ریزی کنیم که نهایتا 20 درصد به حقوق مردم اضافه شود اما 60 تا 70 درصد از آنها پس بگیریم. این نماینده مجلس اضافه کرد: با افزایش حقوق سال آینده می‌خواهیم تورم 50 درصدی امسال را جبران کنیم اما فقط 20 درصد آن را جبران کرده‌ایم و باقیمانده تورم امسال به علاوه تورم سال آینده موجب می‌شود چیزی در سفره مردم نماند. دولت باید بسیاری از هزینه‌های غیرضروری خود از جمله سفرها، سمینارها و... را حذف کند. در مجلس افزایش 20 درصدی حقوق برای همه و دریافت مالیات پلکانی، افزایش عدد 500 هزار تومان به همه حقوق‌ها و افزایش پلکانی حقوق برای سال آینده مطرح است. باید سهم هر فرد از کالاهای اساسی مشخص شود و این سهم به وسیله کارت‌های الکترونیکی به وی پرداخت شود.

5374 نفر حقوق ۹ تا ۱۰ میلیون تومانی از خزانه می‌گیرند

مژگان خانلو سخنگوی ستاد بودجه سازمان برنامه‌ریزی و بودجه کشور با بیان اینکه سال آینده می‌خواهیم با مالیات پلکانی ضریب حقوق یکسان 20درصد را جبران کنیم گفت: 32 هزار میلیارد تومان بار مالی این افزایش ضریب حقوقی به جز بیمه‌ها، عیدی و... است. نسبت هزینه‌های جاری به تولید ناخالص داخلی، 14 درصد ثابت است. 1 میلیون و 593 هزار نفر تعداد حقوق بگیران هستند که به صورت متمرکز حقوق آنان از خزانه پرداخت می‌شود.

وی افزود: 87 درصد این افراد زیر 4 میلیون تومان حقوق می‌گیرند، 7 هزار و 753  نفر حقوق 7 تا 8 میلیون تومان، 6 هزار و 78 نفر حقوق بین 8 تا 9 میلیون تومان و 5 هزار و 374 نفر حقوق 9 تا 10 میلیون تومانی دریافت می‌کنند. گزینه دولت در افزایش حقوق‌ها اعمال ضریب یکسان برای همه و دریافت پلکانی مالیات است. درباره تهیه معیشت مردم نظر دولت اصلاح رویه‌های موجود بر اساس تأمین کالاهای اساسی با نرخ ارز 4 هزار و 200 تومان است اما روش‌های توزیع باید آسیب‌شناسی شود. راهکار این نیست که صورت مساله را پاک کنیم و کالاهای اساسی توزیع نشود. 14 میلیارد دلار که در بودجه برای تأمین کالاهای اساسی پیش بینی شده مربوط به کالاهای اساسی، یارانه، نهاده‌های تولید و دارو و تجهیزات پزشکی است. خانلو گفت: صرفه جویی در هزینه‌های شرکت‌های دولتی معنادار نیست. شرکت‌های دولتی بر اساس «درآمد هزینه» و قانون تجارت اداره می‌شوند و به دولت سود سهام و مالیات که در مجموع 75 درصد می‌شود پرداخت می‌کنند.

بنزین در سال ۹۸ گران نمی‌شود

سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ۹۸ گفت که براساس مصوبه این کمیسیون قیمت حامل‌های انرژی اعم از بنزین، نفت و گاز و… نه در قیمت و نه در نحوه توزیع هیچ تغییری نسبت به سال ۹۷ نخواهد داشت. به گزارش ایسنا، محمدمهدی مفتح در نشست خبری روز دوشنبه خود در تشریح مصوبات کمیسیون تلفیق اظهار کرد: کمیسیون تلفیق دو جلسه را به دلیل اهمیت تبصره ۱۴ که قیمت‌های حامل‌های انرژی، یارانه و مباحث دیگر در آن مطرح است، به این تبصره پرداخت. کمیسیون تلفیق مصوب کرد که قیمت حامل‌های انرژی اعم از بنزین، نفت و گاز و… نه در قیمت و نه در نحوه توزیع هیچ تغییری نسبت به سال ۹۷ نداشته باشد. وی با تاکید بر اهمیت تبصره ۱۴ گفت: عمده مواردی که در لایحه دولت آمده بود، تصویب شد و تغییرات مختصری در آن انجام گرفت که برخی از آنها تأثیرات قابل توجهی از نظر میزان تأثیرگذاری به ویژه در اقشار محروم جامعه دارد.

سخنگوی کمیسیون تلفیق گفت: در ردیف‌هایی از جدول تبصره ۱۴، در قسمت هزینه‌ها و پرداخت یارانه‌ها، کمک‌هایی برای آموزش و پرورش و مدارس در نظر گرفته شده است از جمله ۶۰ میلیارد تومان برای کمک به هزینه گاز مصرفی مدارس در اختیار آموزش و پرورش قرار خواهد گرفت، ۳۰ میلیارد تومان برای کمک به هزینه برق مدارس و همچنین ۱۰میلیارد تومان برای کم به هزینه‌های آب مدارس در اختیار آموزش و پرورش قرار خواهد گرفت.

مفتح افزود: همچنین در مصوبه دیگری یک هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان به منابع ۷ هزار میلیارد تومانی که دولت برای کاهش فقر مطلق خانوارها تصویب کرده بود، اضافه شد. به این ترتیب دریافتی تمامی خانوارهای تحت پوشش کمیته امداد و سازمان بهزیستی به میزان ۲۰ درصد نسبت به سال ۹۷ افزایش پیدا کرد.

 

ارسال نظر