نظارت بر ارقام بودجه به‌عهده رسانه‌هاست

۱۳۹۷/۱۱/۰۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۸۳۹۱

تسنیم|موید حسینی صدر مشاور سازمان برنامه و بودجه و کارشناس امور اقتصادی اظهار کرد: در شرایط فعلی جامعه مردم تنها خواستار افزایش رونق در تولید و سرمایه‌گذاری‌های هدفمند هستند تا بتوانیم به وسیله آن تورم را کنترل کنیم و عدالت در سطح جامعه برقرار شود بطور کلی مردم به دنبال اجرای مر و متن قانون اساسی هستند. باید همه خودمان را براساس قانون اساسی تنظیم کنیم. نقطه شروع هم باید قانون اساسی باشد. بودجه کشور نه آنقدر بد است که بعضی‌ها الان می‌گویند و نه آنقدر بودجه بی‌عیب و نقصی است. برخی از عیب‌های بودجه را خود دولت می‌داند. رییس‌جمهور در یکی از سخنرانی‌های اخیر خود از دید من اینگونه گفت که می‌خواهد اصلاحات ساختاری بیشتری در بودجه داشته باشد اما از توان او خارج است.نوبت مجلس است تا با بررسی دقیق در جهت رفع نواقص و ایرادات بودجه گام بردارد. مجلس باید به جزییات در خصوص درآمدها و هزینه‌ها و تخصیص‌ها و... ورود کند. در بعضی از موارد هزینه‌های بی‌پایه و اساسی انجام می‌شود که باید جلوی این مخارج گرفته شود.وی ادامه داد: در نظر بگیرید که طرح سلامت 5 سال است که در حال اجرا است البته طرح خوب و مناسبی هم بوده اما نکات ضعف نیز داشته است؛ باید بررسی کرد در این مدت دریافتی پزشکان چه میزان به حق بوده است. در دنیا پزشکان و متخصص‌ها چقدر درآمد دارند و در ایران این درآمد چقدر است البته منظور پزشکان عمومی و کسانی که درآمد منطقی دارند، نیست منظور پزشکانی است که درآمد بالای 100 میلیون در ماه دارند. باید دید که طرح تحول سلامت چقدر توانسته این درآمد‌ها را حذف کند. با توجه به بودجه‌ای که در این چند سال به این بخش تخصیص داده شده است همچنان شاهد مافیای واردات دارو، اخذ مجوز‌های پزشکی، قیمت‌های سرسام آور و قراردادن امتیازهای ویژه جهت راه‌اندازی داروخانه هستیم با این شرایط حق داریم که نسبت به این بخش معترض باشیم و اشکالات موجود را بیان کنیم. موضوع دیگری که در این بخش مطرح است عدم وجود کارتخوان در مطب‌ها است که این امر غیرقانونی بوده؛ طبق قانون برنامه توسعه دریافتی تمامی پزشکان باید از طریق صندوق مکانیزه باشد.حسینی صدر بیان کرد: یکی از کارهای خوبی که انجام می‌شود و باید ادامه هم داشته باشد شفاف‌سازی پرداخت‌های بودجه است. بطور مثال در آلمان تابلوهایی الکترونیکی قرار داده‌اند که لحظه به لحظه از بودجه گزارش می‌دهد و ریز به ریز مبالغ را مشخص می‌کنند امسال سازمان برنامه برای اولین‌بار پیوست واگذاری و اعتبارات تخصیص یافته را نیز منتشر کرده است.سازمان برنامه و بودجه موظف است این شفاف‌سازی را انجام دهد این پول و بودجه برای مردم است بنابراین این حق آنهاست تا از جزییات و هر ریال خرج شده آن خبر داشته باشند. البته بهتر است سازمان‌های مردم نهاد (NGO) شکل بگیرند تا چگونگی پرداخت‌ها را رصد کند.

وی همچین بیان کرد: اگر قصد شفاف‌سازی در خصوص پرداخت‌ها داریم این کار وظیفه اقتصاددان‌ها رسانه‌ها، سازمان‌های مردم نهاد (NGO) و دانشگاهیان است تا اعداد و ارقام بودجه را دقیق‌تر بررسی کنند. بررسی و شفاف‌سازی لایحه بودجه و اعتبارات تخصیص یافته شده نیازمند یک متخصص است. در کشور هر استان نهاد نظارتی دارد که بر مخارج هزینه‌ها و درآمدهای هر بخش در استان خود نظارت دارد، مدارک جمع‌آوری شده این نهاد‌های نظارتی به چه دردی خواهد خورد؟ باید این اسناد و مدارک را بررسی کرد و جزییات آن شفاف شود. بطور مثال در جهاد کشاورزی، مردم باید بدانند که چند هزار میلیارد تومان به این بخش پرداخت شده است. آیا این میزان اعتبار تخصیص یافته شده درکشوری که با بی‌آبی مواجه است منجر به اصلاح الگوی کشت شده است؟ آیا راهکاری تعبیه شده که یک‌باره محصولات کشاورزی گران نشود؟ متاسفانه در حال حاضر این اعتبارات صرفا مختص طرح‌های عمرانی نیست. سازمان برنامه و بودجه باید عملکرد مثلا جهاد کشاورزی را بررسی کند و همینطور نمایندگان مجلس باید به جزییات آن ورود کنند.

مشاور رییس سازمان برنامه و بودجه اضافه کرد: در برنامه‌ریزی بودجه، صنعت، سرمایه‌گذاری، اداره جامعه و ... قالب‌هایی طراحی شده است در این چهل سال تمامی دولت‌ها به دنبال قالب‌های گذشته و از پیش تعیین شده حرکت کرده‌اند این درحالی است که باید هر دولت درصدد تغییر و اصلاح الگوهای غلط گذشته باشد باید به دنبال شفاف‌سازی و راه‌حل‌های بهتر باشد. بطور مثلا در وزارت نفت در قالبی که 60 تا 70 سال است اجرا کرده‌اند کارها پیش می‌رود و مسیر را ادامه می‌دهند. وزارت نفت نمی‌تواند ساختار را نوآرایی کند. کشور ما همیشه با یک تهدید سنگین یعنی ادامه تحریم‌ها مواجه بوده است. در شرایط کنونی که انگیزه کار در جامعه وجود دارد و توانایی و ظرفیت بهره‌مندی از نخبه‌های کشور و توان علمی کشور را داریم در طی 10 تا 15 سال گذشته باید به قدری پالایشگاه می‌ساختیم که الان نگرانی از بابت تحریم‌ها نداشته باشیم تا در شرایط فعلی و ادامه تحریم‌ها مشتقات نفتی، گازوئیل، بنزین، قیر فرآورده‌های پتروشیمی صادر می‌کردیم.

حسینی صدر ادامه داد: لایحه بودجه سال آینده تغییرات فراوانی داشته و شفاف‌تر شده است. خزانه‌داری دولت از اول امسال پرداخت‌ها و اعتبارات تخصیص داده شده را مشخص کرده است؛ دولت سعی در کاهش هزینه‌ها دارد و از سال گذشته تلاش کرده تا نرخ تورم هزینه‌های بودجه بیشتر نشود. دولت در سال گذشته ادعا کرد که ملزومات اجرایی شدن لایحه بودجه فراهم شده و اجرایی شده است اما در انتهای سال 97 هستیم و هرگز به آن اهداف خوب مدنظر دست نیافته‌ایم. در لایحه بودجه 98 هم دولت اعلام کرده است بودجه‌ریزی کلیه دستگاه‌های اجرایی مبتنی بر عملکرد آنها خواهد بود.

 

ارسال نظر