با وضع مطلوب واگذاری فاصله داریم 

۱۳۹۷/۱۱/۰۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۸۲۲۴

وزیر امور اقتصادی و دارایی در سیصد و چهل و پنجمین جلسه هیات واگذاری، با بررسی انتقادات مطرح شده درباره واگذاری‌های صورت گرفته، استفاده از روش‌های مختلف واگذاری متناسب با اقتضائات را عامل مهمی در افزایش اثربخشی واگذاری‌ها دانست و اذعان کرد که واگذاری‌ها تا رسیدن به وضع مطلوب فاصله زیادی دارند.

به گزارش تعادل، اخیرا سازمان خصوصی‌سازی نسبت به نحوه واگذاری‌هایی که انجام داده به‌شدت مورد انتقاد قرار گرفته. فشارها تا حدی گسترش یافت که اخباری مبنی بر لغو برخی از واگذاری‌ها و اقدام به واگذاری مجدد آنها منتشر شد. انتقادات بر واگذاری‌ها موضوعی بود که در جلسه اخیر هیات واگذاری به بحث گذاشته شد. فرهاد دژپسند در این جلسه، ضمن بررسی انتقادات وارده به عملکرد واگذاری‌ها، انجام کالبدشکافی موشکافانه و آسیب‌شناسی از خصوصی‌سازی‌های انجام شده را برای استمرار مسیر واگذاری بنگاه‌های دولتی به بخش خصوصی اجتناب ناپذیر دانست و ارزیابی عملکرد اقدامات پیشین را در تدوین مسیر راه آتی ضروری خواند.

وزیر اقتصاد واگذاری با مکانیزم ایجاد «شرکت‌های تعاونی سهامی عام فراگیر»، واگذاری مدیریت و اجاره به شرط تملیک با استفاده از ظرفیت اصل 44 قانون اساسی را از جمله پیشنهاداتی دانست که در مدل‌های مختلف واگذاری از سوی کارشناسان مطرح می‌شود.

وی همچنین درباره استفاده از ظرفیت اصل 44 قانون اساسی تحت عنوان «شرکت‌های تعاونی سهامی عام فراگیر» به عنوان یک نهاد غیردولتی اما منبعث از یک پایگاه خصوصی گسترش یافته نام برد و گفت: این نهاد، زمینه ساز افزایش مشارکت قشرهای مختلف آحاد جامعه می‌شود و می‌تواند ضمن تقویت انجمن‌های صنفی، به ماندگاری و پایداری این حوزه نیز کمک کند.

دژپسند با اشاره به تاریخچه فرآیند شکل‌گیری خصوصی‌سازی از سال‌های آغازین نظام جمهوری اسلامی گفت: حضرت امام(ره) از سال 1363 بر واگذاری فعالیت‌هایی که بخش خصوصی و بازار می‌توانستند انجام دهند، تاکید داشتند اما به دلیل شرایط جنگی آن زمان، امکان اجرای آن وجود نداشت. در ادامه اجرای خصوصی‌سازی‌ها، واگذاری‌ها با اجرای طرح سهام عدالت و در راستای پیاده‌سازی سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری آغاز شد ولی آنچه اتفاق افتاده هنوز تا رسیدن به وضع مطلوب فاصله زیادی داریم.

دژپسند افزود: در سال‌های اخیر واگذاری برخی شرکت‌ها و بنگاه‌ها با وجود لحاظ تمامی فرآیندهای قانونی، به دلیل شروط گذاشته شده، با چالش‌هایی روبه رو شد و در ادامه در برخی از آنها بحران‌های کارگری پدید آمد.

دژپسند با تاکید بر اینکه، دولتی بودن بسیاری از واحدها و بنگاه‌ها برازنده دولت نیست، اضافه کرد: ضمن تسریع در خصوصی‌سازی این بنگاه‌ها، اهداف تعیین شده در خصوصی‌سازی باید با حداکثر اثربخشی، حداقل حاشیه‌ها را ایجاد کند. در پایان وزیر اقتصاد دستور داد ضمن اخذ نظرات و پیشنهادات اعضای هیات واگذاری، جهت اتخاذ تصمیمات مناسب در خصوص افزایش اثربخشی واگذاری‌ها، جلسه آتی هیات دو هفته آینده برگزار شود.

در سیصد و چهل و پنجمین جلسه هیات واگذاری، اعضای هیات پیشنهاداتی در مورد ارتقاء و بازنگری نحوه واگذاری‌ها ارایه کردند.

همچنین دراین جلسه، میرعلی اشرف عبدالله پوری حسینی، رییس سازمان خصوصی‌سازی هم حضور داشت و با اشاره به اینکه هیچ واگذاری در سازمان وجود ندارد که با فروش شرکت‌ها به بخش خصوص واقعی، گله و شکایتی را در آنها شاهد نباشیم اظهار کرد: بنابراین باید به این موضوع توجه کنیم که آیا واگذاری‌های سازمان خصوصی‌سازی به بهبود وضعیت شرکت‌ها منجر شده است یا خیر.

رییس کل سازمان خصوصی‌سازی افزود: بر این اساس در سال گذشته دو تیم علمی و پژوهشی اقدام به مطالعه در خصوص وضعیت شرکت‌هایی کردند که به صورت بلوکی توسط این سازمان واگذار شده بودند. در این خصوص نتیجه این گزارش نشان داد بیش از 50 درصد از شرکتهایی که به صورت بلوکی واگذار شده‌اند، در آنها بهره وری کل و اشتغال افزایش یافته و با وجود همه مشکلات موجود، خصوصی‌سازی با موفقیت همراه بوده است.

پوری حسینی در تایید این موضوع که واگذاری شرکت‌های دولتی به بخش خصوصی واقعی با نارضایتی و شکایت برخی افراد مواجه می‌شود گفت: به عنوان مثال چون شرکت مخابرات توسط بخش خصولتی خریداری شد هیچ گونه شکایتی در این زمینه نشده است، در حالی که اگر این شرکت را به بخش خصوصی واقعی می‌فروختند به یکی از جنجالی‌ترین واگذاری‌های سازمان خصوصی‌سازی تبدیل می‌شد.

وی افزود: البته واگذاری‌هایی هم هستند که در کارنامه خصوصی‌سازی می‌توان از آنها به عنوان واگذاری موفق یاد کرد. به عنوان مثال واگذاری 17 درصد سهام شرکت هلدینگ خلیج فارس، ایران ایرتور، پتروشیمی تبریز و چند شرکت دیگر بهترین شرکتهای واگذار شده هستند و می‌تواند چند ده واگذاری موفق دیگر را نیز در این زمینه نام برد.

 

 

ارسال نظر