واگذاری« المهدی» به « مپنا»

۱۳۹۷/۱۱/۰۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۸۱۳۸
واگذاری«  المهدی»  به « مپنا»

گروه اقتصاد کلان|

سازمان خصوصی‌سازی اعلام کرد که به دلیل عدم ایفای برخی تعهدات از سوی خریدار قبلی سهام شرکت آلومینیوم المهدی و طرح هرمزال (شرکت فروآلیاژ گنو) سازمان خصوصی‌سازی اقدام به انتشار فراخوان در خصوص جایگزینی خریدار قبلی کرده و پس از بررسی پیشنهادهای رسیده، قرارداد جایگزین با شرکت مدیریت پروژه‌های نیروگاهی (مپنا) منعقد گردید. آن‌طور که رییس سازمان خصوصی‌سازی گفته این واگذاری با روش مذاکره و با همان قیمت 3 سال پیش (واگذاری اول) انجام شده است.

به گزارش «تعادل» در ماه پایانی سال 93 بود که مجتمع آلومینیوم المهدی و هرمزال واگذار شد که البته از همان ماه‌های ابتدایی تعدادی از نمایندگان و کارشناسان همانند احمد توکلی، نماینده مجلس نهم بارها متذکر شدند که نحوه این واگذاری صحیح نبوده و خریدار اهلیت نداشته است. هر چند پرونده این واگذاری در مجلس دهم نیز پر سرو صدا بود و بارها از وزرای اقتصاد، سازمان خصوصی‌سازی و رییس‌جمهور درباره واگذاری آلومینیوم المهدی و هرمزال سوال شد.

در این زمینه یکی از بازوان نظارتی مجلس شورای اسلامی، یعنی کمیسیون اصل 90 مجلس نیز در سال 96 به پرونده واگذاری آلومینیوم المهدی و هرمزال ورود کرد و دستگاه‌های نظارتی هم به نوعی بر نادرست بودن این واگذاری مُهر تایید زدند که در این راستا هفته گذشته خبری منتشر شد مبنی بر اینکه قرارداد واگذاری آلومینیوم المهدی و هرمزال فسخ شده است.

در همین رابطه احمد مرادی، نماینده مردم بندرعباس، قشم، ابوموسی، حاجی آباد و خمیر در مجلس به خانه ملت گفته که هفته گذشته اعلام شد قرارداد واگذاری آلومنیوم المهدی و هرمزال لغو شده و قرار است این شرکت در مناقصه‌ای جدید به فروش برسد و به وزیر امور اقتصادی و دارایی نیز گوشزد شده که اشتباه واگذاری گذشته بار دیگر تکرار نشود.

به گفته این عضو کمیسیون انرژی مجلس خریدار شرکت آلومینیوم المهدی و هرمزال به سازمان تامین اجتماعی، ایمیدرو، سازمان خصوصی‌سازی و سازمان امور مالیاتی بدهکار بوده و هزینه سنگینی بر دوش دولت، مردم و بیت‌المال بر جای گذاشته است.

  انکار فسخ

سیدعلی اشرف عبدالله پوری حسینی رییس سازمان خصوصی‌سازی نیز در خصوص صحت و سقم فسخ قرارداد واگذاری آلومینیوم المهدی و هرمزال گفته، این واگذاری ابطال نشده است و پابرجا بوده و سهام همچنان به نام خریدار است، اما چون خریدار برخی از تعهدات خود را انجام نداده برای آن اظهارنامه صادر و دِین حال (قرضی که یا مدّت ندارد یا مدتش سر رسیده است و طلبکار حقّ مطالبه آن را دارد) ابلاغ شده است و اکنون زمان دین حال گذشته، بنابراین برای وصول مطالبات سازمان خصوصی‌سازی و دولت از خریدار، سهام به نیابت از خریدار به شخص دیگری واگذار می‌شود که این به معنای ابطال و فسخ نیست.

در نهایت هفته گذشته پوری حسینی از مذاکره با خریدار جدیدی صحبت کرد که به گفته او به مراتب از خریدار قبلی توانمندتر است. البته قبلا رییس سازمان خصوصی‌سازی حمایت جانانه‌ای از خریدار اول این شرکت‌ها به عمل آورده بود و با اینکه بسیاری از کارشناسان و نماینده‌های مجلس به‌شدت از نوع واگذاری انجام شده انتقاد می‌کردند اما سازمان خصوصی‌سازی بر موضع به زعم خود درست و بدون ایراد ایستاده بود.

به هر روی روز گذشته سازمان خصوصی‌سازی نام شرکت جدید خریدار این دو شرکت را اعلام کرد.«به دلیل عدم ایفای برخی تعهدات از سوی خریدار قبلی سهام شرکت آلومینیوم المهدی و طرح هرمزال (شرکت فروآلیاژ گنو) و حال شدن دین مشارالیه، سازمان خصوصی‌سازی اقدام به انتشار فراخوان در خصوص جایگزینی خریدار قبلی نموده و پس از بررسی پیشنهادهای رسیده، قرارداد جایگزین با «شرکت مدیریت پروژه‌های نیروگاهی (مپنا)» منعقد گردید.امید است با همدلی و همراهی کلیه مسوولان و مقامات کشوری و محلی، شاهد رونق کامل دو مجموعه موثر اقتصادی باشیم.» این گزارش می‌افزاید: سازمان خصوصی‌‌سازی شرکت آلومینیوم المهدی و طرح هرمزال را «بدون برگزاری مزایده و از طریق مذاکره» در حالی به شرکت مدیریت پروژه‌های نیروگاهی ایران (مپنا) واگذار کرده که برای این واگذاری مزایده‌ای برگزار نشده است.

نام این شرکت (مپنا) مختصر شده مدیریت پروژه‌های نیروگاهی ایران است، که نام یک شرکت صنعتی و بنگاه اقتصادی است که در حوزه صنایع نیروگاه برق، نفت و گاز و ترابری ریلی بصورت پیمانکار اجرایی و سرمایه‌گذاری خصوصی فعالیت می‌کند.

از آغاز تأسیس در سال ۱۳۷۱، گروه مپنا اجرای نزدیک به ۱۰۰ پروژه به ارزش بیش از ۳۰ میلیارد یورو را در کارنامه خود ثبت نموده است. علاوه بر آن ۶۰ محصول گوناگون و ۸۵ نوع خدمات مختلف را به مشتریان خود عرضه می‌کند.

مپنا، از سال ۱۳۸۶ وارد فعالیت در زمینه پروژه‌های نفت و گاز نیز شده است. پروژه‌های حفاری چاه‌های نفت در خشکی و پروژه تبدیل گاز به برق به نام پروژه میدان گازی فروز B در محل ۴۵ کیلومتری جنوب شرقی جزیره کیش واقع در خلیج فارس از جمله این فعالیت‌ها به شمار می‌روند.

رییس سازمان خصوصی‌سازی در خصوص قیمت واگذاری المهدی به این خریدار جدید و اینکه آیا با قیمتی متفاوت از قیمت 3 سال پیش به این خریدار فروخته خواهد شد، گفته بود: قیمت واگذاری بر اساس همان قیمت قبلی است ولی الان چون بدهی‌های ارزی با قیمت جدید محاسبه می‌شود، اثر خود را می‌گذارد. یعنی کسی که در حال حاضر جایگزین خریدار قبلی می‌شود، عملاً بیش از 4 هزار میلیارد تومان بدهی را متعهد می‌شود درحالی که این بدهی به «یونی‌کردیت» قبلا بیش از 2 هزار میلیارد تومان بود.

  واگذاری پرحاشیه

در روزهای گذشته برخی از خبرگزاری‌ها ابعاد جدیدی از قرارداد سازمان خصوصی‌سازی با خریدار اول المهدی را منتشر کردند. درحالی که میراشرف عبدالله پوری حسینی در گفت‌وگوی مفصلی با تسنیم، از کاهش 1000 میلیارد تومانی قیمت واگذاری المهدی و هرمزال به دلیل عهده‌دار شدن خریدار برای بازپرداخت فاینانس 280 میلیون یورویی یونی‌کردیت با تضمین ساچه ایتالیا به خریدار این مجتمع خبر داده و اعلام کرده بود طی

3 سال و 3 ماه گذشته، خریدار المهدی و هرمزال نزدیک به 1000 میلیارد تومان بابت اقساط ساچه و اقساط خزانه پرداخت کرده است، اسناد و مدارک به دست آمده گویای ماجرای دیگری است. بر اساس این اسناد و مدارک، با توجه به عدم بازپرداخت بدهی یونی کردیت و ساچه توسط خریدار المهدی و هرمزال که با وجود تعهدات قبلی، خریدار این مجموعه، متعهد به بازپرداخت آن شده بود، به موقع و بطور کامل بدهی را نپرداخته است و این موضوع باعث شده تا «ساچه»، پوشش بیمه‌ای را برای کشورمان معلق کند. سازمان ایمیدرو (مالک قبلی هرمزال) برای رفع این محدودیت که به اعتبار کشور گره خورده بود مجبور به جبران آن شد و این سازمان در تاریخ 29 فروردین ماه 96، تسهیلاتی ارزی از بانک صنعت و معدن دریافت می‌کند تا اقساط مربوط به خریدار هرمزال را پرداخت کند و در مقابل خریدار، ظرف 5 سال، تسهیلات مذکور را طی 60 قسط پرداخت کند.

یکی دیگر از تخلفات صورت گرفته به موضوع تهاتر مواد امانی انبارهای المهدی با بدهی برق آن برمی‌گردد که در بازدید نمایندگان کمیسیون اصل 90 از این شرکت‌ها عنوان شد. بهرام پارسایی، سخنگوی کمیسیون اصل 90 مجلس در این زمینه با بیان اینکه بخش زیادی از فعالیت‌های کارخانه طی ماه‌های اخیر متوقف شده بود که دغدغه اصلی جامعه کارگری است و آنها این موضوع را برای خود تهدید می‌دانستند، تاکید کرد: خریدار آلومینیوم المهدی برخی موادی که در انبار موجود بوده و جز سرمایه‌های کارخانه در زمان واگذاری نبوده و به صورت امانت در کارخانه وجود داشته است را با بدهی برق خود تهاتر کرده بود که این موضوع خارج از قرارداد و قواعدی است که باید انجام شود.

سخنگوی کمیسیون اصل 90 مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه رییس سازمان خصوصی‌سازی در یکی از مصاحبه‌های خود واگذاری آلومینیوم المهدی و هرمزال را به عنوان یکی از موفق‌ترین واگذاری‌ها عنوان کرده است، تصریح کرد: عنوان این موضوع از سوی رییس سازمان خصوصی‌سازی بسیار نگران‌کننده است و این موضوع می‌تواند تمام خصوصی‌سازی‌ها را زیر سوال ببرد که نیاز به تامل، نظارت و پیگیری جدی دارد.

با همه اینها حالا که شرکت آلومینیوم المهدی و طرح هرمزال به خریدار جدید واگذار شده باید منتظر ماند که آیا مساله خصوصی‌سازی‌های پرحاشیه در تخلفات یا اشتباهات سازمان خصوصی‌سازی در واگذاری به خریداران نااهل برمی‌گردد یا اینکه ریشه‌های ناکارآمدی به کلیت خصوصی‌سازی مرتبط می‌شود.

  روز گذشته سازمان خصوصی‌سازی نام شرکت جدید خریدار این دو شرکت را اعلام کرد.« به دلیل عدم ایفای برخی تعهدات از سوی خریدار قبلی سهام شرکت آلومینیوم المهدی و طرح هرمزال (شرکت فروآلیاژ گنو) و حال شدن دین مشارالیه، سازمان خصوصی‌سازی اقدام به انتشار فراخوان در خصوص جایگزینی خریدار قبلی نموده و پس از بررسی پیشنهادهای رسیده، قرارداد جایگزین با«شرکت مدیریت پروژه‌های نیروگاهی (مپنا) منعقد گردید.امید است با همدلی و همراهی کلیه مسوولان و مقامات کشوری و محلی، شاهد رونق کامل دو مجموعه موثر اقتصادی باشیم.»

این گزارش می‌افزاید: سازمان خصوصی‌‌سازی شرکت آلومینیوم المهدی و طرح هرمزال را« بدون برگزاری مزایده و از طریق مذاکره» در حالی به شرکت مدیریت پروژه‌های نیروگاهی ایران (مپنا) واگذار کرده که برای این واگذاری مزایده‌ای برگزار نشده است.

 

 

 

ارسال نظر