اخبار کلان

۱۳۹۷/۱۰/۲۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۷۸۸۸

رشد منفی ۲,۴درصدی اقتصاد ایران در سال ۲۰۱۹

تسنیم| کنفرانس تجارت و توسعه سازمان ملل (آنکتاد) از ورود اقتصاد ایران به رکود با رشد منفی یک درصد در سال ۲۰۱۸ خبر داد و رشد اقتصادی منفی ۲.۴ درصد و تورم ۳۴.۹ درصدی را برای سال ۲۰۱۹ پیش‌بینی کرد.

کنفرانس تجارت و توسعه سازمان ملل (آنکتاد) در جدیدترین گزارش خود موسوم به “دورنما و وضعیت اقتصادی جهان “ از ورود اقتصاد ایران به رکود در سال 2018 خبر داد و اعلام کرد اقتصاد ایران که در سال 2017 رشد 4.3 درصدی را تجربه کرده بود در سال 2018 با رشد منفی یک درصد مواجه شده است.

بر اساس پیش‌بینی این نهاد بین‌المللی در سال 2019 رشد اقتصادی ایران به منفی 2.4 درصد خواهد رسید. آنکتاد پیش‌بینی کرده است در سال 2020 اقتصاد ایران از رکود خارج شود و رشد 0.1 درصدی را تجربه کند.

بر اساس این گزارش نرخ تورم ایران در سال 2018 به 28.8 درصد رسیده که نسبت به سال قبل از آن حدود سه برابر شده است. نرخ تورم ایران در سال 2017 بالغ بر 10.5 درصد اعلام شده بود. آنکتاد پیش‌بینی کرده است نرخ تورم ایران در سال 2019 نیز همچنان افزایشی باشد و به 34.9 درصد در این سال برسد اما در سال 2020 رو به کاهش بگذارد و به 22.8 درصد برسد. این گزارش نرخ بیکاری در ایران طی سال 2018 را نیز 12.1 درصد اعلام کرده که نسبت به سال قبل از آن تغییری نداشته است.

ورود کالاهای گروه چهار به مناطق آزاد متوقف شد

گمرک| بر اساس بخشنامه‌ای که خطاب به ناظرین حوزه‌های نظارت گمرکات استان‌ها، مدیران کل و مدیران گمرکات اجرایی مستقل در خصوص گمرکات اجرایی مستقر در مناطق آزاد کیش، قشم، چابهار، اروند، انزلی، ارس و ماکو و مناطق ویژه اقتصادی ابلاغ شد، درراستای رسیدگی به مسائل و مشکلات فی‌مابین مناطق آزاد تجاری - صنعتی و ویژه اقتصادی و گمرکات اجرایی مستقر در این مناطق، اتخاذ تصمیم درخصوص رویه‌های موجود و با توجه به مشکلات گمرکات در نحوه اجرای بخشنامه‌های مرتبط، جلسه مشترکی با حضور نمایندگان تام الاختیار، بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد تجاری –صنعتی و ویژه اقتصادی، وزارت صنعت معدن و تجارت و گمرک جمهوری اسلامی ایران در تاریخ ۲۷ دی‌ماه ۱۳۹۷ در محل بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران تشکیل شد.

بر این اساس طبق صورتجلسه  مذکور مقرر شد، صرفاً پس از استقرار کامل گمرک در مبادی ورودی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی، موضوع مصوبه مربوط به امکان ثبت سفارش بدون انتقال ارز، گمرک نسبت به صدور مجوز ترانزیت و ورود کالاهای گروه ۴ به مناطق آزاد تجاری – صنعتی و ویژه اقتصادی با رعایت تشریفات گمرکی اقدام کند. بر اساس مفاد بخشنامه یاد شده، استقرار کامل گمرک جمهوری اسلامی ایران در مبادی ورودی مناطق آزاد تجاری – صنعتی و ویژه اقتصادی به اذعان گمرکات اجرایی مستقر در این مناطق به صورت کامل در برخی موارد محقق نشده است و به موجب این بخشنامه، موکداً تأکید شده، گمرکات اجرایی کشور از صدور هرگونه مجوز ترانزیت و ورود کالاهای گروه ۴ به مناطق آزاد تجاری - صنعتی و ویژه اقتصادی خودداری کنند.

کارگران فاقد بیمه هم بسته حمایتی دولت را می‌گیرند

تسنیم| مشاور رییس سازمان برنامه و بودجه با بیان اینکه بسته حمایتی دولت شامل حال کارگران فاقد بیمه تأمین اجتماعی هم می‌شود گفت: اکنون زمان دریافت بسته حمایتی دولت برای کارگران بیمه‌ای است و به‌نوبت جلو می‌رود و افراد فاقد بیمه نیز این بسته‌ را می‌گیرند.

ابوذر ندیمی، مشاور رییس سازمان برنامه و بودجه درخصوص انتقاداتی که به واریز نشدن بسته حمایتی دولت به حساب کارگران فاقد بیمه وجود دارد به رادیو گفت: گروه‌هایی که شامل بسته‌های حمایتی دولت هستند کارگران، مددجویان، کارمندان دولت، بازنشستگان دولتی، لشکری و سایر صندوق‌ها، رانندگان، اقشار روستایی و فاقد بیمه‌ای‌ها هستند که اکنون زمان دریافت بسته حمایتی دولت برای کارگران بیمه‌ای است و به‌نوبت جلو می‌رود و افراد فاقد بیمه نیز از این بسته‌ها بهره‌مند خواهند شد.

وی با بیان اینکه اکنون بیش از 900هزار میلیارد تومان یارانه پنهان در کشور پرداخت می‌شود گفت: پرداخت این بسته‌ها به‌جهت فشاری است که امسال بر مردم وارد شده است که پرداخت آن مقداری پررنگ‌تر شده است.

ندیمی در پاسخ به انتقاداتی که پیرامون مبلغ درنظر گرفته‌شده وجود دارد و فقط برای 7 میلیون نفر درنظر گرفته شده است گفت: اعطای بسته حمایتی دولت بخشی از اقدامات دولت برای کمک به وضعیت اقتصادی مردم است و موارد دیگری چون افزایش حقوق و یارانه‌ها نیز وجود دارد.

 مشاور رییس سازمان برنامه و بودجه در مورد اقدامات دیگر دولت گفت: حقوق‌ها را به‌صورت پلکانی افزایش دادیم یعنی بالاترین میزان رشد در حقوق برای گروه‌هایی است که درآمد پایین‌تری دارند.

 

 

ارسال نظر