اخبار کلان

۱۳۹۷/۱۰/۲۳ - ۰۰:۰۷:۵۲
کد خبر: ۱۳۷۴۶۶

افزایش حق مسکن ۹۸

در دستور شورای عالی کار

تسنیم|عضو کارگری شورای عالی کار با اشاره به اینکه افزایش حق مسکن و آیین دادرسی کار دستور کار شورای عالی کار است، گفت: موضوع تخلفات خیریه نذر اشتغال هم در جلسه مطرح خواهد شد.

علی خدایی، عضو کارگری شورای عالی کار با اشاره به اینکه روز یکشنبه ساعت 11صبح بادستورکار موضوع افزایش حق مسکن کارگران و آیین دادرسی کار در دستور کار قرار دارد گفت: موضوع تخلفات خیریه نذر اشتغال وکوتاهی وزارت تعاون کار ورفاه اجتماعی واداره کل استان اصفهان در برخورد با تخلفات این خیریه از مواردی است که از طرف گروه کارگری در این جلسه مطرح خواهد شد.

در افزایش بهره‌وری

موفق نبوده‌ایم

مهر| فاطمه پهلوانی درباره وضعیت بهره‌وری در سال‌های اخیر، اظهار کرد: متاسفانه بهره‌وری در دو دهه گذشته سیر صعودی نداشته است و مهم‌ترین اقدام برای بهبود وضعیت بهره‌وری، افزایش عزم مدیریتی در سطوح اجرایی و داشتن برنامه مدون برای ارتقای بهره‌وری ملی است. در سطوح قانونگذاری ضعف چندانی نداریم، چرا که در برنامه‌های چهارم، پنجم و ششم توسعه هدف‌گذاری مشخص حدودا ۳۰ درصدی را داشتیم.

وی ادامه داد: در برنامه سوم ۳۰ درصد رشد اقتصادی و در برنامه چهارم ۲۱ درصد رشد اقتصادی از محل بهره‌وری بوده است، این در حالی است که در برنامه پنجم این عدد به منفی ۳ دهم درصد تنزل یافت.

پهلوانی با اشاره به دلایل بروز این مساله، اظهار کرد: دلیل اصلی نامطلوب بودن روند بهره‌وری در کشور، بی‌توجهی به زیرساخت‌های بهره‌وری، کیفیت محیط نهادی کشور و کیفیت نهاده‌های تولید از جمله نیروی انسانی و سرمایه‌گذاری بوده است. بهره‌وری نیروی کار در دولت پایین است و بخش خصوصی هم دچار این وضعیت شده است. بنابراین زمانی که سرمایه‌گذاری، سیستم و نیروی انسانی قابلی نداریم، نزولی شدن سیر بهره‌وری طبیعی است.

پهلوانی ادامه داد: با توجه به وضعیت خاص بین‌المللی کشور، سرمایه گذاری ۷۷۰ هزار میلیارد تومانی که برای تحقق رشد ۸ درصدی در برنامه ششم در نظر گرفته شده بود و امید بود این مبلغ از سرمایه گذاری خارجی تامین شود، به دلیل مسائل سیاسی و تحریم‌ها احتمال تحقق ندارد.

رییس سازمان ملی بهره‌وری با بیان اینکه در حال حاضر در جنگ اقتصادی هستیم، اظهار داشت: باید به خودمان یک بار دیگر یادآوری کنیم که ما همان‌هایی هستیم که در ۸ سال دفاع مقدس زندگی کرده‌ایم. باید جلوی بسیاری از هزینه‌ها گرفته شود و در عین حال در بحث بهره‌وری سرمایه‌گذاری کنیم. دستگاه‌های اجرایی باید نیروهای قابلی را برای استقرار چرخه بهره‌وری و سنجش بهره‌وری به کار بگیرند. در حال حاضر برخی از دستگاه‌ها افراد غیرمتخصص و کم‌انگیزه را به کار گرفته‌اند، در حالی که بهره‌وری پاشنه آشیل ماست.

وی تاکید کرد: بهره‌وری یکی از راه‌های توسعه اقتصادی کشور است بنابراین برای این بخش باید بهترین امکانات در نظر گرفته شود؛ به‌عنوان مثال سرمایه‌گذاری برای توسعه تحقیقات و فعالیت‌های بهره‌وری در تمام بخش‌ها بسیار ضروری است. حمایت از اقدامات اساسی همچون سنجش اثربخشی سیستم‌های موجود باید در ذیل بهره‌وری انجام شود تا مسیر اشتباه را انتخاب نکنیم.

رییس سازمان ملی بهره‌وری ایران گفت: اگر یک تصمیم مدیریتی اتخاذ شده که بار مالی بالایی دارد اما مغایر با اهداف و اصول بهره‌وری است باید جلویش گرفته شود، این مساله کاهش هزینه و تحقق بهره‌وری را در پی خواهد داشت.

وی در ادامه با بیان اینکه متاسفانه از نظر بهره‌وری در کنار نپال، بنگلادش و ویتنام جزو چهار کشور آخر در آسیا هستیم، تصریح کرد: کشورهای حوزه خلیج فارس همچون عمان و امارات بسیار خوب در این زمینه عمل کردند و توانستند روند بهره‌وری را در کشورشان بهبود ببخشند.

وی با بیان اینکه مطالعات زیادی در کشور شده است، اما برای اجرا باید ریسک‌پذیرتر باشیم، افزود: دلیل اینکه کشوری با رفتار تحول گرایانه در مسیر توسعه موفق می شود، ناشی از عزم مدیریت و ریسک‌پذیری مدیریت است. مدیر هوشمندی که با رویکرد بهره‌وری کار می‌کند باید در بسیاری اوقات مسیر را اصلاح کند و به اثربخشی اقدامات توجه کرده و همراستا بودن فعالیت‌ها و برنامه‌های سازمان با ماموریت‌های اصلی را مورد تاکید قرار دهد.

پهلوانی با یادآوری اینکه در شرایط جنگ اقتصادی هستیم، گفت: تنها راه نجات کشور بهره‌وری است. نمی‌توانیم انباشت سرمایه فیزیکی داشته باشیم چرا که در بحث سرمایه‌ها متکی به نفت هستیم که آن هم تکانه‌های شدید دارد و نمی‌توان خیلی روی نفت حساب کرد. از این رو ارتقای بهره‌وری کل عوامل تولید نیازمند عزم ملی است تا بتوانیم ۳۵ درصد از رشد اقتصادی کشور را از محل ارتقای بهره‌وری تامین کنیم و این تنها گزینه روی میز است.

 

 

ارسال نظر