اخبار کلان

۱۳۹۷/۱۰/۱۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۶۹۰۴

تراز تجاری کشور در ۹ ماهه امسال مثبت بوده است

مهر| وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: با وجود تحریم دشمنان و انواع محدودیت‌ها، تراز تجاری ۹ ماهه کشور مثبت بوده است.  فرهاد دژپسند در دیدار با آیت‌الله سبحانی با بیان اینکه دولت هفته‌ای دو جلسه اختصاصی با حضور رییس‌جمهور برای مدیریت بازار ارز، تورم و نقدینگی و تامین اعتبار واحدهای تولیدی برگزار می‌کند، اظهار داشت: با این تفاسیر فکر می‌کنیم بتوانیم روند بازارهای مذکور را به گونه‌ای مدیریت کنیم که از دغدغه‌های بحق مردم و مراجع عظام کاسته شود.وی همچنین با اشاره به کاهش نرخ بیکاری از ۱۲.۶ درصد در سه ماهه دوم امسال به ۱۲.۲ درصد در سه ماهه سوم، این امر را یکی از نشانه‌های امیدوارکننده بهبود شرایط اقتصادی در نتیجه پیگیری‌های مداوم دولت عنوان کرد. وزیر اقتصاد با بیان اینکه در حال حاضر تیم اقتصادی دولت کاملا یک‌دست بوده و هماهنگی‌های کاملی بین سازمان برنامه و بودجه، بانک مرکزی و وزارت اقتصاد وجود دارد، این امر می‌تواند به امیدواری‌ها برای رفع مشکلات ناشی از تحریم‌ها بیفزاید. دژپسند با اشاره به تحریم‌های ظالمانه امریکا اظهار کرد: دشمن برای ضربه به میهن اسلامی ایران فشار اقتصادی وارد می‌کند و تحریم‌های شدیدی علیه ما اعمال می‌کند. وی با اشاره به افزایش فشارهای اقتصادی دشمن در راستای جلوگیری از حرکت نظام اسلامی عنوان کرد: تراز تجاری کالاهای اساسی در حوزه اقتصاد اهمیت بسیاری دارد که در این مورد نیز دستاوردهای قابل توجهی داشته‌ایم. دژپسند اضافه کرد: افزایش نرخ ارز در نیمه اول سال جاری سبب شد که در حوزه‌های مختلف شاهد افزایش قیمت‌ها باشیم و در عرصه تولید نیز با مشکلاتی روبرو شویم، اما دولت ورود با قدرتی داشت و برای رسیدن به ثبات تلاش‌های بسیاری را دنبال کرد که در آبان و آذر تورم ماهانه از هفت درصد به ۲.۵ درصد کاهش یافت.

از روی ادب استعفا دادم، با اقتدار می‌مانم

تسنیم|روابط عمومی سازمان خصوصی‌سازی اعلام کرد: «سوء‌برداشت پیرامون خبر استعفای رییس سازمان خصوصی‌سازی رخ داده است». در اطلاعیه این سازمان آمده است: در خبرهای روز پنج شنبه 13 دی ماه 97 در تعدادی از خبرگزاریها اعلام گردیده که مهندس پوری حسینی، رییس کل سازمان خصوصی‌سازی و معاون وزیر اقتصاد پس از اتهام پراکنی‌ها و افترازنی‌های اخیر یکی از نمایندگان مجلس، استعفا نموده است. به گزارش روابط عمومی سازمان خصوصی‌سازی، مهندس پوری حسینی رییس کل این سازمان در این خصوص گفت: با روی کار آمدن وزیر جدید اقتصاد اینجانب از روی ادب و احترام درخواست جایگزین برای سمت ریاست سازمان نموده و همین اقدام را با روی کار آمدن دکتر کرباسیان در مهر ماه 96 و جناب آقای دکتر دژپسند در آذر ماه سال 97 انجام داده‌ام. امروز تعدادی از خبرگزاریها با سوء برداشت اعلام نموده‌اند که استعفای مهندس پوری حسینی به خاطر ایراد تهمت و اتهام‌پراکنی توسط یکی از نمایندگان مجلس صورت پذیرفته است. پوری حسینی همچنین گفت: اینجانب نه تنها هیچ‌گونه استعفای جدیدی را ننوشته‌ام، بلکه در همین‌جا اعلام می‌دارم سازمان خصوصی‌سازی با اقتدار برای اعاده حیثیت و زدودن تهمت و افتراهای وارده از ساحت پاک خود و همچنین برای تداوم اجرای قانونمند و سالم وظایف سازمانی خود بیش از پیش آماده می‌باشم.

فروش نفت به یک میلیون بشکه می‌رسد

فارس|محمد خدابخشی با ارزیابی از ارقام کلان لایحه بودجه سال 98 کل کشور به وضعیت درآمدهای مالیاتی اشاره کرد و گفت: بهترین‌کار برای اصلاح نظام مالیاتی محدود کردن معافیت‌ها به فعالیت‌ها به جای تبعیض میان واحدهای تولیدی در فعالیت‌های مشخص) و اجرای تمام و کمال ماده ۱۶۹ مکرر قانون مالیات‌های‌مستقیم است که بر مبنای آن همه واحدهای تولیدی فارغ از وابستگی آنها به دولت و بخش غیردولتی و حاکمیتی و غیر آنها باید اطلاعاتشان از جمله اطلاعات بانکی را در اختیار سازمان قرار دهند.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با تاکید بر اینکه درآمدهای مالیاتی پیش بینی شده حدود ۷۰ هزار میلیارد تومان کمتر از رقم برآوردی برنامه ششم است، یادآور شد: دلیل اصلی کاهش درآمد مالیات دو چیز است یکی ساماندهی معافیت‌های مالیاتی و افزایش پایه‌های مالیاتی که تاکنون به نحو مناسبی پیگیری نشده است و دوم وضعیت رکود فعلی اقتصاد که امکان افزایش مالیات مودیان فعلی را نمی‌دهد و مناسب هم‌نیست در این زمینه شرایط واحدهای تولیدی را بدتر از وضع موجود کنیم.

این نماینده مجلس با بیان اینکه راه میان‌بر در بخش مالیاتی، استفاده از رصد تراکنش‌های بانکی در این زمینه است، اظهارداشت: برای شروع می‌توان میان حساب‌های اشخاص حقیقی و حقوقی تمایز قائل شد و اولویت را به رصد تراکنش‌های بانکی اشخاص حقوقی داد.

وی با بیان اینکه درآمدهای نفتی بیش برآورد قابل توجهی دارد و می‌تواند تعدیل شود، تصریح کرد: در واقع باید پذیرفت هرگونه بیش برآورد در نهایت از محل افزایش نرخ فروش ارزهای دولتی نسبت به آنچه در لایحه دیده شده از بانک مرکزی تامین خواهد شد. این نماینده مجلس پیشنهاد داد: فروش نفت از ۱.۵ میلیون بشکه در روز به ۱ میلیون کاهش یابد و از طرفی نرخ ارز آن بخش از کالاهای اساسی که با وجود افزایش قیمتها برای مردم صرفا به محلی برای سوءاستفاده و رانت جویی تبدیل شده منطقی شود.‌

 

 

ارسال نظر