اخبار کلان

۱۳۹۷/۱۰/۱۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۶۷۳۸

رشد درآمد نفتی بودجه به دلیل افزایش نرخ تسعیر ارز

سازمان برنامه و بودجه اعلام کرد، به دلیل افزایش نرخ تسعیر ارز در لایحه، مبلغ مربوط به صادرات فرآورده‌های نفتی افزایش یافته است. سازمان برنامه و بودجه اعلام کرد، بر اساس تبصره (14) لایحه بودجه سال 1398 کل کشور، منابع حاصل از فروش فرآورده‌های نفتی و گاز طبیعی بدون افزایش قیمت آنها و معادل قیمت‌های سال جاری محاسبه شده است دلیل افزایش مبلغ مربوط به صادرات فرآورده‌های نفتی مربوط به نرخ تسعیر ارز است. به استناد ماده (39) قانون برنامه ششم توسعه، قانون هدفمند کردن یارانه‌ها، ماده (1) قانون الحاق برخی مواد به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت (2)، دولت می‌تواند قیمت حامل‌های انرژی را افزایش دهد. ولیکن در لایحه بودجه سال 1398 کل کشور در این خصوص اقدامی صورت نگرفته است.

رشد ۴۵درصدی اعتبارات هزینه‌ای بخش آب و کشاورزی

مهر|مژگان خانلو، در خصوص وضعیت بخش آب و کشاورزی در لایحه بودجه سال ۹۸ کل کشور اظهار کرد: اعتبار لازم برای خاتمه ۲۳ طرح خاتمه یافتنی بخش آب، با رقم پیشنهادی 531 میلیارد تومان در سال ۹۸ در نظر گرفته شده است. این رقم ۵ برابر رقم متناظر در قانون بودجه ۹۷ است. وی با بیان اینکه اجرای طرح‌های مصوبات سفر مقام معظم رهبری و ریاست‌جمهوری در اولویت هستند، گفت: برای تامین تعهدات دولت، در طرح‌های فاینانس، به میزان یک‌هزار میلیارد ریال اعتبار پیش بینی شده است. خانلو همچنین به خرید تضمینی آب اشاره کرد و افزود: برای تقویت اعتبارات هزینه‌ای خرید تضمینی آب استحصالی و پساب تصفیه شده از 209میلیارد به ۴۱0 میلیارد تومان در نظر گرفته شده است که ۹۶ درصد رشد را نشان می‌دهد. سخنگوی ستاد بودجه ادامه داد: همچنین به موضوع احیا و بازسازی آب بندان‌های استان‌های شمالی کشور توجه ویژه‌ای شده و به میزان 245 میلیارد تومان در ردیف‌های متفرقه لایحه بودجه اعتبار پیش بینی شده است. خانلو در ادامه با تاکید بر تداوم برنامه‌های ایجاد و تثبیت اشتغال در بخش کشاورزی در قالب تبصره ۱۸ لایحه گفت: استمرار تامین اعتبار منابع مورد نیاز بیمه کشاورزی به مبلغ 1000 میلیارد تومان، واکسیناسیون دام به مبلغ هزار میلیارد ریال و ایجاد زیرساختهای تولید واکسن آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در داخل کشور به مبلغ 200 میلیارد تومان در قالب تبصره ۱۳ پیش بینی شده است. سخنگوی ستاد بودجه گفت: تقویت اعتبارات کاداستر اراضی کشاورزی و ملی به منظور حفظ کاربری اراضی کشاورزی و تثبیت مالکیت دولت بر اراضی ملی با ۶۵ درصد افزایش نسبت به سال ۹۷ مواجه بوده و به رقم 52 میلیارد تومان رسیده است. وی افزود: همچنین برای تقویت اعتبارات هزینه‌ای ردیف خرید واکسن و واکسیناسیون دام، ۱۲۷۰ میلیارد ریال در نظر گرفته‌ایم که نسبت به سال ۹۷ رشد ۴۲ درصدی دارد. بودجه‌ریزی مبتنی بر عملکرد در کلیه شرکت‌های دولتی و دستگاه‌های بخش کشاورزی مستقر شده است. خانلو همچنین به تقویت اعتبارات طرح‌های تامین آب شرب اشاره کرد و گفت: به تقویت اعتبارات طرح‌های تامین آب شرب و آبرسانی به شهرها در بودجه ۹۸ عنایت ویژه‌ای صورت گرفته به گونه‌ای که اعتبار پیشنهادی برای طرح‌های آبرسانی و سدهای با هدف تامین آب شرب در لایحه بودجه سال ۹۸ حدود ۲۴21 میلیارد تومان پیش بینی شده است که نسبت به مصوب سال ۹۷ رشد ۲۴ درصدی دارد. سخنگوی ستاد بودجه ۹۸ افزود: در مجموع اعتبارات طرح‌های تملک دارایی سرمایه‌ای بخش آب و کشاورزی در سال ۹۸ نسبت به سال ۹۷ رشدی معادل ۲۱ درصد داشته است. همچنین اعتبارات هزینه‌ای بخش آب و کشاورزی در سال ۹۸ با رشد ۴۵ درصدی از مبلغ ۱564 میلیارد تومان در سال ۹۷ به مبلغ 2274 میلیارد تومان رسیده است.

ظرفیت استان‌های مرزی در پیشبرد توسعه اقتصادی

جمشید انصاری با انتقاد از عملکرد برخی بانک‌ها در پرداخت تسهیلات ابلاغی به متقاضیان نیز اظهار کرد: بانک‌های عامل باید با سرعت بیشتری نسبت به پرداخت تسهیلات اقدام کنند و پرداخت تسهیلات تنها به ۲۶ درصد از متقاضیان معرفی شده به بانک‌های استان رقم قابل قبولی نیست. وی از موافقت بانک مرکزی با تامین ریالی پرداخت اعتبارات برای تسهیلات اشتغال پایدار روستایی و عشایری خبر داد و تصریح کرد: تا پایان دی ماه سال جاری اعتبارات مورد نیاز در اختیار بانک‌های عامل قرار خواهد گرفت. وی بر ممنوعیت پرداخت بودجه به پروژه‌های دولتی نیمه تمام تاکید و تصریح کرد: براساس قانون بودجه و در راستای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی در لایحه بودجه سال آینده از پرداخت بودجه به پروژه‌های دولتی با پیشرفت فیزیکی زیر۵۰ درصد جلوگیری می‌شود و صرفا برای اجرای پروژه‌های دولتی که به بخش خصوصی واگذار شده‌اند بودجه تعلق می‌گیرد. باید از ظرفیت‌ها و پتانسیل استان‌های مرزی در توسعه اقتصادی کشور نهایت استفاده را کرد. استان‌ها می‌توانند با بهره‌گیری از ظرفیت‌های مرزی و مبادلات تجاری خود در حل مسائل اقتصادی کشور و عبور از شرایط تحریم کارساز باشند. رییس سازمان اداری و استخدامی کشور سیاست امریکا را اعمال فشار حداکثری به کشور و تحریم‌های ظالمانه علیه نظام جمهوری اسلامی عنوان کرد و گفت: مماشات با اقدامات خصمانه امریکا علیه نظام امکان ندارد و باید با پیشبرد اهداف اقتصاد مقاومتی و ایستادگی درمقابل تحریم‌ها کشور را از بحران‌های احتمالی خارج کنیم که البته رویکرد مقاومتی در مقابل تحریم‌های غرب مسلما هزینه و دشواری‌هایی نیز برای کشور خواهد داشت.

 

 

ارسال نظر