8 شاخص منفی در اجزای هزینه نهایی رشد تابستان

۱۳۹۷/۱۰/۱۰ - ۰۰:۱۲:۵۶
کد خبر: ۱۳۶۵۷۹

طبق گزارش مرکز آمار ایران از اجزای هزینه نهایی رشد اقتصادی، میزان تشکیل سرمایه ثابت در تابستان امسال به منفی 5.6 درصد سقوط کرد، در حالی که در ۶ فصل گذشته مثبت بوده است.

 همچنین در میان شاخص‌های اجزای هزینه نهایی، وضعیت «هزینه مصرف نهایی دولت»، از همه بهتر بوده و به 5.9 درصد رسیده است. همچنین افت «صادرات کالاها و خدمات» نیز از باقی بخش‌ها بیشتر بوده همچنانکه به منفی 27.1 درصد رسیده است. طبق گزارش مرکز آمار ایران، از 10شاخص اجزای رشد اقتصادی تابستان سال جاری، 8 جزو آن منفی شده است. در این میان بهترین وضعیت برای شاخص «هزینه مصرف نهایی دولت» بوده که 5.9 درصد بوده است. شاخص دیگری که در تابستان مثبت مانده مربوط به خالص صادرات کالا و خدمات است که به 0.7 درصد رسیده است.

اما میزان تشکیل سرمایه ثابت در تابستان امسال به منفی 5.6 درصد سقوط کرد، در حالی که در ۶ فصل گذشته مثبت بود. همچنین رشد هزینه مصرف نهایی نیز به منفی0.7 درصد رسیده است در حالی که آخرین فصلی که این بخش رشد منفی را تجربه کرد، فصل بهار سال 1395 بود.

همچنین شاخص تشکیل سرمایه درماشین‌آلات هم منفی 2.6 درصد شده است، این شاخص نیز برای هشت فصل متوالی مثبت بود. تشکیل سرمایه در ساختمان نیز در تابستان سال جاری به منفی 8 درصد رسیده، این شاخص در بهار نیز منفی 1.1 درصد بود. ولی در مجموع سال 96 این گروه رشد 3.2 درصد تحربه کرده بود. شاخص «صادرات کالا و خدمات نیز به منفی 8.4 درصد رسیده است این گروه در فصل قبل رشد 7.2 درصدی داشت و در مجموع سال 1396 معادل یک درصد رشد کرده بود. هر چند رشد این شاخص در سال 1395 نیز منفی بوده و عدد منفی 3.6 درصد را ثبت کرده است. اما بدترین عملکرد برای شاخص «واردات کالاها و خدمات»، بوده است که به منفی«27.1 درصد»، رسیده است این گروه در فصل بهار رشد 5.2 درصدی داشت و کل سال 1396 رشد 13.4 درصدی را به نام خود ثبت کرده است.

شاخص تغییرات موجودی انباری نیز در تابستان به منفی 18 درصد رسیده است. در بهار نیز این گروه منفی 63 درصد بوده است. البته در کل سال 1396 برای این شاخص رشد 42 درصد ثبت شده است.

لازم به ذکر است در مجموع رشد محصول ناخالص داخلی در تابستان منفی 1.1 درصد بوده است که البته با توجه به رشد مثبت 2 درصدی فصل بهار، مجموع رشد این شش ماه را به 0.4 درصد رسانده است.

 

 

ارسال نظر