اخبار کلان

۱۳۹۷/۱۰/۰۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۶۵۰۴

گوشت در ریل گرانی

متوسط قیمت‌ خرده‌فروشی برخی اقلام خوراکی نشان می‌دهد که در هفته پایانی پاییز، قیمت لبنیات و حبوبات با کاهش همراه بوده است، اما در مقابل گوشت قرمز و مرغ گران‌ شده‌اند.

به گزارش ایسنا، بانک مرکزی گزارش قیمت خرده فروشی برخی از مواد خوراکی در هفته منتهی به پایان آذرماه را منتشر کرده که بر اساس آن قیمت 6 گروه از جمله گوشت قرمز و مرغ در تهران افزایش یافته‌اند.

این گزارش حاکی از آن است که قیمت خرده‌فروشی 6 گروه از جمله تخم‌مرغ ۲.۶ درصد، برنج ۰.۲ درصد، میوه‌های تازه ۱.۱ درصد، گوشت قرمز دو درصد، گوشت مرغ ۴.۵ درصد و چای ۰.۲ درصد نسبت به هفته قبل رشد داشته‌اند.

این گزارش همچنین نشان می‌دهد که قیمت خرده‌فروشی چهار گروه لبنیات ۰.۸ درصد، حبوب ۰.۲ درصد، سبزی‌های تازه ۱.۴ درصد و قند و شکر ۰.۲ درصد نسبت به هفته قبل از آن کاهش داشته‌اند. قیمت روغن نباتی نیز در مدت مشابه ثابت بوده است.

در هفته مورد گزارش، در گروه لبنیات قیمت ماست پاستوریزه نسبت به هفته قبل معادل ۳.۳ درصد کاهش ولی بهای ماست غیرپاستوریزه ۳.۳ درصد، پنیر غیرپاستوریزه ۰.۱ درصد و شیر پاستوریزه ۰.۸ درصد افزایش داشت و قیمت سایر اقلام بدون تغییر بود، همچنین بهای تخم مرغ معادل ۲.۶ درصد افزایش یافت و شانه‌ای ۱۳۸ هزار تا ۲۴۰ هزار ریال فروش رفت.

در این هفته، در گروه برنج، قیمت برنج وارداتی غیر تایلندی معادل ۱.۳ درصد کاهش و در مقابل بهای برنج داخله درجه یک و درجه دو به ترتیب ۰.۲ درصد و ۱.۴ درصد افزایش یافت.

در گروه حبوب نیز، قیمت لوبیا چیتی و لوبیا چشم بلبلی هریک معادل ۰.۲ درصد و لوبیا سفید ۰.۱ درصد افزایش ولی بهای سایر اقلام بین ۰.۲ درصد تا ۰.۹ درصد کاهش یافت.

در هفته مورد بررسی، در میادین زیر نظر شهرداری پرتقال درجه دو، گلابی، هندوانه و موز عرضه کمی داشت و سایر اقلام میوه و سبزی تازه که تعدادی از آنها از نظر کیفی در مقایسه با سایر میوه فروشی‌ها متفاوت بودند، به نرخ مصوب سازمان میادین میوه و تره بار عرضه ‌شد.

همچنین این گزارش حاکی از آن است که میوه فروشی‌های سطح شهر اقلام میوه و سبزی تازه را عرضه ‌کردند که در گروه میوه‌های تازه قیمت سیب قرمز ۰.۴ درصد، پرتقال درجه دو ۶.۴ درصد، نارنگی ۱.۱ درصد، لیمو شیرین ۵.۶ درصد و کیوی ۱.۹ درصد کاهش، ولی بهای سایر اقلام بین ۰.۳ درصد تا ۷.۲ درصد افزایش داشت و در گروه سبزی‌های تازه قیمت سبزی‌های برگی ثابت بود.

بهای بادنجان معادل ۳.۲ درصد و سیب زمینی یک درصد افزایش ولی قیمت سایر اقلام بین ۰.۹ درصد تا ۴.۵ درصد کاهش یافت.

در هفته مورد گزارش، بهای گوشت گوسفند معادل ۲.۲ درصد، گوشت تازه گاو و گوساله ۱.۴ درصد و گوشت مرغ ۴.۵ درصد افزایش داشت.

در این هفته، قیمت قند و شکر هریک معادل ۰.۲ درصد کاهش ولی بهای چای خارجی ۰.۲ درصد افزایش یافت و قیمت انواع روغن نباتی بدون تغییر بود.

آمارهای منتشره بانک مرکزی درباره قیمت خرده فروشی اقلام خوراکی در هفته منتهی به ۳۰ آذرماه سال جاری نسبت به هفته مشابه سال قبل از آن نشان می‌دهد که در این مدت لبنیات ۶۶.۴ درصد، تخم مرغ ۳۵.۲ درصد، برنج ۲۴.۰ درصد، حبوب ۱۴.۴ درصد، میوه‌های تازه ۵۷.۳ درصد، سبزی‌های تازه ۲۷.۸ درصد، گوشت قرمز ۵۱.۹ درصد، گوشت مرغ ۶۳.۴ درصد، قند و شکر ۳۹.۲ درصد، چای ۲۳ درصد و روغن نباتی ۴۳.۹ درصد افزایش داشته‌اند.

۵ میلیارد تومان سود سالانه شرکت مادر تخصصی اموال تملیکی

تسنیم|در لایحه بودجه سال 98 و در پیوست 3 این لایحه که شامل جداول بودجه شرکت‌های دولتی، بانک‌ها و موسسات انتفاعی وابسته به دولت به‌انضمام برنامه، فعالیت و بهای تمام‌شده و بودجه مناطق آزاد تجاری ــ صنعتی، است، بودجه شرکت‌های دولتی با تفکیک هزینه‌ها و درآمدهای آن آمده است.

نکته جالب توجه اینجاست که نام شرکت مادرتخصصی سازمان جمع‌آوری و فروش اموال تملیکی در جداول بودجه شرکت‌های دولتی سودده و سربه‌سر سال 98 درج شده است و این در حالی است که بر اساس اعداد و ارقام ذکر شده در این جدول، درآمد شرکت مادرتخصصی سازمان جمع‌آوری و فروش اموال تملیکی، 85 میلیارد تومان و هزینه‌های این شرکت رقمی معادل 84 میلیارد و 438 میلیون و 400 هزار تومان اعلام شده است که بخشی از این هزینه‌ها معادل 2 میلیارد و 600 میلیون تومان به عنوان استهلاک در نظر گرفته شده است.

بر اساس این جدول، شرکت مادرتخصصی سازمان جمع‌آوری و فروش اموال تملیکی از پرداخت مالیات معاف بوده و هیچ مالیاتی را پرداخت نمی‌کند که با احتساب این مبالغ، میزان سوددهی این شرکت برای سال 98، تنها 5 میلیارد و 616 میلیون تومان محاسبه شده است.

این در حالی است که بر اساس قوانین موجود، 50 درصد از سود این شرکت (2 میلیارد و 800 میلیون تومان) به عنوان سهم دولت در سال 98 در نظر گرفته شده که از این مبلغ نیز در جدول مذکور 28 میلیون تومان سهم دولت و 252 میلیون تومان به عنوان اندوخته‌ها درج شده است. در جدول مربوط به این بخش آمده که شرکت مادر تخصصی سازمان جمع‌آوری و فروش اموال تملیکی دارای مصوبه واگذاری است.

 

ارسال نظر