اخبار کلان

۱۳۹۷/۱۰/۰۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۶۲۴۳

دریافتی ۱۴۲ هزار میلیارد تومانی از هدفمندی

در لایحه بودجه سال 98 کل کشور در جدول مربوط به تبصره 14 لایحه (منابع و مصارف ناشی از درآمد حامل‌های انرژی)، حدود 6 هزار و 145 میلیارد تومان یارانه نان و خرید تضمینی گندم درنظر گرفته شده است. گفتنی است، در این تبصره 42هزار و 500 میلیارد تومان برای پرداخت یارانه نقدی و غیر نقدی لحاظ شده است. همچنین کل درآمد حاصل از هدفمندی یارانه‌ها حدود 142 هزار میلیارد تومان است.

درآمد ۱۵۰ میلیارد ریالی دولت از افزایش قیمت نوشابه

دولت در لایحه بودجه سال ۹۸ درآمد خود از افزایش ۱۰ درصدی قیمت نوشابه گازدار قندی تولید داخل و ۳۰ درصد قیمت نوشابه‌های گازدار قندی وارداتی (به استثنای نوشابه‌های با پایه میوه و انواع دوغ‌های بدون گاز دار) را اعلام کرد.  دولت در بخش درآمدها، واگذاری دارایی‌های سرمایه‌ای و واگذاری دارایی‌های مالی پیشنهاد خود را برای درآمد حاصل از افزایش 10درصدی به قیمت نوشابه گازدار قندی تولید داخل و 30 درصد قیمت نوشابه‌های گازدار قندی وارداتی (به استثنای نوشابه‌های با پایه میوه و انواع دوغ‌های بدون گاز دار) را اعلام کرد که براساس آن برای این بخش بودجه 150.000 میلیون ریال در نظر گرفته شده است.

رشد ۱۹.۵ درصدی درآمدهای مالیاتی دولت

دولت در لایحه بودجه برای سال آینده حدود 208 هزار میلیارد تومان درآمد پیش‌بینی کرده، این درحالی است که حدود 320 هزار میلیارد تومان هزینه پیش بینی شده است. بر این اساس تراز عملیاتی بودجه براساس لایحه بودجه 98 منفی 112 هزار میلیارد تومان لحاظ شده است.  بررسی آمار و ارقام مربوط به درآمد‌ها و هزینه‌های دولت در سال 1398 حاکی از آن است که در بودجه سال آینده، مجموع درآمدهای مالیاتی دولت در حدود 208 هزار میلیارد تومان است که این مبلغ به نسبت لایحه بودجه سال گذشته یعنی رقم 193 هزار میلیارد تومان، شاهد افزایش 15 هزار میلیارد تومانی بوده است. لازم به ذکر است، هزینه‌های مربوط به جبران خدمات کارکنان در لایحه بودجه سال اینده با کاهش 11هزار میلیارد تومانی مواجه شده است. از سوی دیگر در حالی رقم مربوط به یارانه‌ها 11هزار میلیارد تومان لحاظ شده که این عدد در لایحه بودجه سال قبل حدود 8هزار میلیارد تومان بوده است. هزینه‌های مربوط به رفاه اجتماعی نیز با رشد 24 هزار میلیارد تومانی رو به رو شده است. گفتنی است، درآمدهای دولت دو دسته کلی دارد: مالیات‌ها و غیرمالیات‌‌ها. مالیات که مفهوم مشخصی دارد، اما غیرمالیات شامل درآمدهای حاصل از مالکیت دولت، درآمدهای حاصل از فروش خدمات و کالاهای دولتی و درآمدهای حاصل از جرایم و خسارات (جرایم رانندگی، جریمه غایبان خدمت سربازی، جرایم و خسارات محیط زیستی و...) و سایر می‌شوند. بدین ترتیب دولت نتوانسته این رقم از هزینه‌های جاری خود را از محل درآمدها تامین کند و بازهم باید درآمدهای نفتی جور تامین حقوق و دستمزد کارکنان را بکشد.

رشد 3 برابری سهم گمرک از بودجه دولت

بودجه گمرک جمهوری اسلامی ایران برای سال آینده هزار و ۲۱۳ میلیارد و ۷۴۶ میلیون تومان برآورد شده است. به گزارش ایسنا، سهم گمرک جمهوری اسلامی ایران از بودجه پیش‌بینی شده برای سال آینده (۱۳۹۸) با رشدی سه برابری نسبت به بودجه سال جاری (۱۳۹۷)، یک هزار و ۲۱۳ میلیارد و ۷۴۶ میلیون تومان برآورد شده است. دولت برای بودجه سال جاری گمرک جمهوری اسلامی ایران مبلغ ۴۲۶ میلیارد و ۹۳۲ میلیون تومان را در نظر گرفته است. همچنین بودجه دولت برای سال ۱۳۹۶ هم ۳۴۳ میلیارد و ۷۸۳ میلیون تومان بوده است که از این رقم ۱۶ میلیارد و ۶۲۳ میلیون تومان مربوط به عملکرد این سازمان در بودجه همان سال بوده است.

به گزارش ایسنا، بودجه سال آینده که قرار بود ۱۵ آذر ماه به مجلس ارایه شود سرانجام بعد از انجام اصلاحاتی به ویژه در هزینه‌ها امروز همزمان با ۴ دی ماه از سوی رییس‌جمهوری به مجلس ارایه شده است. دولت در لایحه‌ بودجه ۱۳۹۸ مجموع بودجه عمومی که شامل منابع عمومی و درآمدهای اختصاصی است را با سقف ۴۷۸ هزار میلیارد تومان بسته است. از این رقم حدود ۴۰۷ هزار میلیارد تومان مربوط به منابع عمومی و بیش از ۷۰ هزار میلیارد تومان به درآمدهای اختصاصی تعلق دارد.

درآمد ۲ هزار میلیارد تومانی دولت از سیگار

دولت در لایحه بودجه پیشنهادی برای سال آینده، مالیات بر مصرف سیگار را ۱۵۰۰ میلیارد تومان و مالیات بر فروش سیگار را ۶۳۱ میلیارد تومان پیش بینی کرده است.

به گزارش مهر، در بخش درآمدهای لایحه پیشنهادی دولت برای بودجه سال آینده آمده است، مالیات بر مصرف سیگار ۱۵۰۰ میلیارد تومان پیش بینی شده است.

همچنین مالیات بر فروش سیگار نیز ۶۳۱ میلیارد تومان در نظر گرفته شده است.

بنابراین دولت سال آینده از فروش و مصرف سیگار بالغ بر ۲.۱ هزارمیلیارد تومان درآمد کسب خواهد کرد.

 

 

ارسال نظر