ابداع شیوه‌های تازه اشتغال‌زایی در شرایط تحریم

۱۳۹۷/۱۰/۰۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۶۱۶۱
ابداع شیوه‌های تازه اشتغال‌زایی در شرایط تحریم

در جلسه‌ شورای عالی اشتغال که روز گذشته بر گزار شد، جهانگیری از تاثیر تحریم‌ها بر شاخص‌های اقتصادی کشور از جمله بیکاری گفت و  اظهار کرد که روند اجرای برنامه‌هایی مانند ارایه تسهیلات برای اشتغال روستایی باید تسریع یابد. او همچنین بهبود فضای کسب و کار از طریق لغو مجوزها و همچنین اجرای برنامه‌های لازم برای اشتغال تحصیلکردگان را هم از اولویت‌های دولت دانست. در این نشست وزیر کار نیز از ضرورت به کار بستن شیوه‌های تازه برای اشتغال‌زایی در شرایط تحریم سخن گفت و معاون وی نیز از طرح ایجاد اشغال برای زلزله‌زدگان خبر داد.

به گزارش «تعادل»، جلسه شورای عالی اشتغال ظهر روز گذشته (دوشنبه) به ریاست معاون اول رییس جمهور برگزار شد در این نشست که در آن برخی از مسئولان اقتصادی دولت حضور حضور داشتند،  وضعیت اشتغال کشور و طرح‌های دولت در زمینه ایجاد اشتغال بررسی شد.

یکی از مواردی که در این نشست مورد بررسی قرار گرفت وضعیت پرداخت وام اشتغال روستایی بود.

در این زمینه اسحاق جهانگیری بر ضرورت سرعت بخشیدن به روند اعطای تسهیلات برای حمایت از اشتغال روستایی و عشایری تاکید کرد و از دستگاه‌های ذی‌ربط و بانک‌های عامل خواست به منظور ایجاد فرصت های شغلی، فرایند تسهیلات دهی به طرح های روستایی و عشایری را سرعت ببخشند.

گفتنی است حمایت از اشتغال روستاییان دی ماه سال گذشته در جریان طرح اشتغال فراگیر در دستور کار قرار گرفت و از بهمن ماه اجرایی شد، یکی از اهداف این طرح هم کاهش بیکاری و رونق اشتغال در مناطق روستایی، عشایر و شهرهای کمتر از ۱۰ هزار نفر اعلام شده بود.

طبق این طرح قرار بود معادل ریالی ۱.۵ میلیارد دلار (حدود ۶ هزار میلیارد تومان) از محل صندوق توسعه ملی نزد موسسات عامل (بانک های کشاورزی، پست بانک، توسعه تعاون، صندوق کارآفرینی امید و صندوق حمایت از توسعه سرمایه گذاری در بخش کشاورزی) سپرده گذاری شود و با تلفیق منابع هر موسسه برابر با سهم صندوق توسعه ملی به متقاضیان پرداخت شود. در راستای اجرای این طرح، مجموع منابع صندوق توسعه ملی با تلفیق منابع هر یک از موسسات مذکور حدود ۱۲ هزار میلیارد تومان برای پرداخت تسهیلات اشتغال روستایی، در نظر گرفته شده بود.

این طرح مدتی پیش از سوی مرکز پژوهش‌های مورد انتقاد قرار گرفته بود همچنان که بازوی پژوهشی مجلس در گزارشی با مطرح کردن انتقاداتی درباره نحوه اجرای آن که زمینه‌ساز برخی سوء‌استفاده‌ها از سوی مقامات محلی شده بود، از سازمان برنامه خواسته بود که گزارش‌های مربوط به اجرای این طرح را هم مرتبا ارایه کند.

     اشتغال زیر سایه تحریم

در این نشست همچنین معاون اول رییس جمهور بخشی از سخنان خود را به تاثیر تحریم بر اقتصاد ایران اختصاص داد و گفت:  پس از اعمال تحریم ها از سوی آمریکا، بخش هایی از اقتصاد کشور تحت فشار قرار گرفت و در نتیجه، تلاطم هایی در برخی شاخص‌ها نظیر تورم، نرخ ارز، رشد اقتصادی، رشد سرمایه گذاری و نرخ بیکاری ایجاد شد. در این شرایط اولویت دولت بر مدیریت و برنامه ریزی برای کاهش فشارهای ناشی از تحریم قرار گرفته تا تلاطم های موجود در مدت زمانی کوتاه به ثبات تبدیل شود.

همچنین جهانگیری گزارش کوتاهی درباره وضعیت اشتغال در ایران ارایه کرد و افزود: اکنون حدود 3 میلیون و 200 هزار نفر بیکار در کشور داریم. و سالانه نیز حدود 800 هزار نفر نیروی متقاضی کار جدید به این آمار افزوده می شود و خانواده ها نیز از دولت انتظار دارند که برای جوانان تحصیلکرده آنان فرصت های شغلی مناسب تدارک ببیند.

 جهانگیری در ادامه با بیان اینکه جوانان سرمایه اصلی کشور هستند و باید مولد، کارآفرین و در اقتصاد کشور نقش آفرین باشند و بتوانند برای کشور تولید ثروت کنند، اظهار کرد: در حال حاضر برای اشتغال این جوانان دغدغه هایی وجود دارد. به همین دلیل دولت و سایر نهادها باید تمام تلاش خود را بکار گیرند تا زمینه ایجاد فرصت های شغلی برای جوانان و بخصوص افراد تحصیلکرده فراهم شود.

سخنان جهانگیری درباره ضرورت ایجاد اشتغال برای جوانان تحصیلکرده بیکار در حالی مطرح  می‌شود که بنا بر آخرین اطلاعات مرکز آمار ایران،  نرخ بیکاری افراد تحصیلکرده 20 درصد است. به عبارت دیگر تعداد 1.3 میلیون تحصیلکرده بیکار در جستجوی کار در کشور داریم که در هفته حتی امکان یک‌ساعت کار کردن نیز نیافته‌اند.

بهبود فضای کسب‌وکار در دستور کار دولت

معاون اول رییس جمهور همچنین به سفر اخیر خود به بندرعباس هم اشاره کرد و گفت: در این سفر با برخی کارآفرینان روستایی هم گفت‌وگو کردم. بنا بر گفته آن افراد مشکل عمده کارآفرینان روستایی، مشکلات و موانع پیش روی دریافت مجوز جهت راه‌اندازی واحدهای کوچک تولیدی بود و حداقل انتظار آنها از دولت رفع موانع پیش‌روی صدور مجوزها است.

وی بار دیگر  بر ضرورت اجرای صحیح طرح اشتغال پایدار روستایی اشاره کرد و گفت: این طرح باید با سرعت و در عین حال با دقت کافی انجام شود. همچنین باید نظارت دقیقی در اجرای این طرح وجود داشته باشد تا این اطمینان حاصل شود که منابع مالی تبدیل به فرصت شغلی خواهد شد و کسی نتواند از امتیازهای این طرح که با نرخ سود بسیار پایین اعطا می شود، سوء استفاده کند.

جهانگیری درباره طرح اشتغال فراگیر این را هم گفت که مقام معظم رهبری با برداشت یک میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی موافقت کردند که براساس گزارش‌های سازمان برنامه و بودجه، مقدمات اجرای این طرح آماده است که یکی از بخش های زیرمجموعه در این طرح بخش مسکن و احیاء بافت فرسوده است که اگر به درستی اجرا شود شاهد اشتغال فراوانی در بخش مسکن خواهیم بود.

معاون اول رییس جمهور بخش گردشگری را هم از دیگر بخش های مهم در ایجاد اشتغال برشمرد و گفت: با تمرکز جدی بر ایجاد اشتغال در حوزه گردشگری، بسترهای مناسبی برای بکارگیری جوانان و نیروهای متقاضی کار مهیا خواهد شد. بخش گردشگری ظرفیت زیادی برای ایجاد فرصت های شغلی پایدار دارد.

گفتنی است چندی پیش سازمان‌های برنامه و بودجه، میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و صندوق توسعه ملی، برای ایجاد ۱۹۰ هزار شغل در سه حوزه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری که سهمی از یک میلیون شغل مورد تعهد دولت در قانون بودجه سال ۹۷ است، تفاهم‌نامه امضا کردند. البته هنوز جزییاتی درباره آن منتشر نشده است.

جهانگیری در ادامه این جلسه به انتقاد معاون رییس جمهور در امور زنان و خانواده به دلیل عدم ثبت دقیق آمار اشتغال زنان در گزارش های آماری کشور هم اشاره کرد و از وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و دبیرخانه شورای عالی اشتغال خواست در جلسه ای با مرکز آمار ایران این موضوع را مورد بررسی قرار دهند تا رتبه و جایگاه ایران در آمارهای جهانی اشتغال زنان اصلاح شود.

جهانگیری همچنین پیشنهاد معاون توسعه روستایی و مناطق محروم کشور مبنی بر فعال شدن کمیته ملی اشتغال و سرمایه گذاری را مثبت ارزیابی کرد و گفت: با فعال تر شدن این کمیته، بخش زیادی از مسائل و مشکلات فراروی ایجاد فرصت های شغلی در کشور حل و فصل خواهد شد که لازم است وزیر محترم تعاون، کار و رفاه اجتماعی هر چه سریع‌تر کمیته ملی اشتغال و سرمایه گذاری را تشکیل دهد.

در صدد جبران عقب‌ماندگی ها هستیم

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی هم که از حاضرین این جلسه بود به تشدید شدن مشکل بیکاری در ایران با توجه به اعمال تحریم های ظالمانه آمریکا اشاره کرد و گفت:‌ این موضوع باعث افزایش نرخ بیکاری در کشور شده است، باید برنامه ریزی های جدی برای ایجاد فرصت های شغلی صورت بگیرد که وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی این موضوع را در صدر برنامه ها و اولویت‌های کار خود قرار داده است. وی این را هم گفت: که به دلیل شرایط تحریم، با اهداف اشتغال زایی در کشور که متکی به منابع مالی و سرمایه گذاری است فاصله زیادی ایجاد شده.

ما نیز باید برای جبران این عقب‌ماندگی دست به اقدامات جدیدی بزنیم و روش‌های نوینی را برای اشتغال‌زایی ایجاد کنیم که وزارت کار در حال برنامه ریزی لازم در این خصوص است.

در این جلسه وزرای نیرو، راه و شهرسازی، علوم، تحقیقات و فناوری، امور اقتصادی و دارایی، رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، معاون رییس جمهور در امور زنان و خانواده، رییس کمیته امداد امام خمینی(ره) و معاون توسعه روستایی و مناطق محروم نیز حضور داشتند و  عیسی منصوری، معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون،‌کار و رفاه اجتماعی نیز گزارشی از وضعیت اشتغال کشور و وضعیت اجرای مصوبات پیشین و عملکرد برنامه های اشتغال کشور ارائه کرد.

     برنامه اشتغال برای مناطق زلزله‌زده

وی همچنین به ارائه گزارشی در باره برنامه اشتغال روستایی و عشایری پرداخت و گفت: در حال حاضر روند اجرای آیین نامه قانون حمایت از ایجاد و توسعه اشتغال پایدار در روستاها روندی مثبت است و تا کنون بیش از 6 هزار میلیارد تومان به این برنامه تخصیص داده شده و برنامه ای نیز برای اشتغال در مناطق زلزله‌زده در دستور کار قرار دارد.

 منصوری نقش اجرای قانون اشتغال روستایی و عشایری را در کاهش نرخ بیکاری مثبت ارزیابی و خاطر نشان کرد: با اجرای این قانون وضعیت مناطق روستایی در ایجاد اشتغال و کاهش نرخ بیکاری بهبود یافته است و پیش بینی ما این است که برای سال 97 در مناطق روستایی 45درصد افزایش تعداد شاغلین را خواهیم داشت.

نماینده سازمان برنامه و بودجه کشور نیز در این جلسه گزارشی از تدوین 7 برنامه و سیاست فعال بازار کار برای اشتغال‌زایی در حوزه های مختلف ارائه کرد و با بیان اینکه برای تدوین این برنامه ها با وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و دستگاه‌های مرتبط تفاهم و هماهنگی لازم ایجاد شده است گفت: در قالب این برنامه 190 هزار فرصت شغلی با سرمایه گذاری 66 میلیارد تومان در بخش گردشگری پیش بینی شده است.

وی با اشاره به اینکه برای توسعه اشتغال پایدار روستایی جمعا 18 هزار میلیارد تومان از منابع صندوق توسعه ملی اختصاص خواهد یافت، افزود: برای اشتغال‌زایی در شرکت های دانش بنیان نیز 1800 میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفته شده است و در بخش‌های کشاورزی، فرهنگ و هنر و صنعت و معدن نیز برنامه‌ریزی خوبی صورت گرفته تا با تخصیص اعتبار مناسب، شاهد اشتغال‌زایی در هر یک از این بخش‌ها باشیم.

    ارایه گزارشی از وضعیت طرح اشتغال روستایی

نماینده سازمان برنامه و بودجه کشور با بیان اینکه تا کنون 13 هزار و 500 فرصت شغلی در قالب طرح اشتغال روستایی ایجاد شده است، برآورد اشتغال روستایی تا پایان سال 97 را 164 هزار فرصت شغلی اعلام کرد و افزود: حدود 5 هزار روستا به عنوان کانون اجرای طرح اشتغال روستایی تعیین شده اند که در فاز اول تمرکز ویژه ای بر اشتغال این روستاها بعنوان روستاهای کانونی که می توانند علاوه بر ایجاد شغل در روستای کانون برای روستاها و مناطق همجوار نیز ایجاد شغل کنند، انجام خواهد شد.

در این جلسه نماینده ستاد کل نیروهای مسلح هم با بیان اینکه طرح مهارت آموزی به سربازان وظیفه در دستور کار این ستاد قرار دارد،‌ گفت: برای ارتقا مهارت و اشتغال سربازان پس از طی دوره خدمت، توافقات خوبی با دستگاه های اجرایی و دبیرخانه شورای عالی اشتغال صورت گرفته است.

در این نشست پس از ارائه گزارش های مختلف، نظرها و دیدگاه‌های اعضای جلسه مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت و تصمیماتی نیز برای سرعت بخشیدن به روند اجرای طرح های اشتغال‌زا و اعطای تسهیلات اتخاذ شد.

 

 

ارسال نظر