بودجه یک‌ساله و نقشه راه دو ساله

۱۳۹۷/۱۰/۰۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۶۰۰۶

گروه اقتصاد کلان |

محمد باقر نوبخت روز گذشته و در حاشیه امضای تفاهم‌نامه‌ای برای ایجاد 20 هزار شغل در حوزه فرهنگی، از تنظیم لایحه بودجه دو ساله برای سال 98 خبر داده است. بنا بر پیگیری‌ها محتوای بودجه 98 برای یک‌سال تهیه شده است یعنی اعداد و ارقام یک‌ساله پیش‌بینی شده‌اند ولی به توصیه مقامات عالی کشور در لایحه بودجه 98 یک نقشه راه نیز برای سال بعد یعنی سال 1399 تهیه شده است. موضوعی که به مشورت سران سه قوه هم گذاشته شده و طبق گفته نوبخت احتمالا یک‌شنبه (امروز) یا سه شنبه تقدیم مجلس شود.  به گزارش تعادل، روز گذشته سازمان برنامه و بودجه میزبان مسوولان فرهنگی بود. دراین مراسم که میزبانی آن را محمدباقر نوبخت -رییس سازمان برنامه و بودجه به عهده داشت، عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد و مرتضی شهیدزاده، رییس هیات عامل صندوق توسعه ملی حضور داشتند و تفاهم نامه‌ای در حوزه فرهنگ و هنر منعقد کردند.

طبق این تفاهم قرار است تا با تامین ۲۰۰۰ میلیارد تومان از محل تسهیلات بانکی و صندوق توسعه ملی در سه بخش رسانه و تولید محتوای دیجیتال، فرهنگ و هنر، سرمایه‌گذاری و ضمن توسعه در این حوزه به تولید اشتغال بینجامد. این در حالی است که از منابع پیش بینی شده حدود۱۶۰۰ میلیارد تومان از تسهیلات بانکی در شهر‌ها و ۴۰۰ میلیارد تومان در بخش روستایی و عشایری تامین می‌شود.

قرار بر این شد تا سود تسهیلات بانکی در شهرها با کمک یارانه‌ای دولت پرداخت شود بطوری که از سود ۱۸ درصد رایج شبکه بانکی با دو درصد کمتر در اختیار این بخش قرار گیرد و دو درصد مانده با کمک ۸۲ میلیاردتومانی سازمان برنامه و بودجه تامین شود. همچنین سود تسهیلات پرداختی در بخش عشایر و روستایی ۶ درصد خواهد بود. در مجموع پیش‌بینی بر این است که با این تفاهم حدود ۲۰ هزار شغل در بخش فرهنگ و هنر ایجاد شود. اما رییس سازمان برنامه و بودجه در این برنامه سخنانی هم درباره بودجه 98 ایراد کرد. وی با اشاره به برنامه‌های دولت برای ایجاد اشتغال گفت که در سال آینده که دوران استثنایی به دلیل تحریم‌هاست باز هم بحث تولید و اشتغال را مدنظر قرار دادیم و امیدواریم بتوانیم روند ایجاد شغل را استمرار دهیم. با توجه به نظری که در مورد اصلاح لایحه بودجه سال آینده وجود داشت، این اصلاحات انجام شد تا در نتیجه آن بودجه در برابر تحریم مقاوم‌تر شود. نوبخت همچنین اعلام کرد: در نهایت با نظر و هماهنگی دو قوه مجریه و مقننه لایحه احتمالا یک‌شنبه یا سه‌شنبه هفته جاری رسما از سوی رییس‌جمهوری به مجلس شورای اسلامی ارایه می‌شود.

پیگیری‌های « تعادل» از سازمان برنامه و بودجه نشان داد که اعداد و ارقام بودجه 98 مانند هر سال برای صرفا یک‌سال تهیه شده‌اند ولی طبق توصیه مقامات عالی کشور در بودجه 98 یک نقشه راه هم برای سال 1399 تهیه شده است که به موجب آن برآوردهای لازم صورت گیرد تا معلوم شود برای سال 99 چه افقی خواهیم داشت و برنامه‌ریزی‌های لازم صورت گیرد.

البته نوبخت اعلام دیگری درباره لایحه بودجه داشت و گفت که لایحه بودجه سال آینده با نگرش دو ساله تنظیم شده است. البته وی جزییاتی در این باره اعلام نکرد، اما بر این تاکید داشت که لایحه را به گونه‌ای بازنگری کردند که بتوانند بیش از گذشته کشور را در مقابل تحریم‌ها مقاوم کنند.

در این مراسم شهیدزاده-رییس هیات عامل صندوق توسعه ملی- گفت که با این تفاهم‌نامه صندوق نیز در حوزه‌ای وارد می‌شود که اگر فرهنگ درست توسعه پیدا کند سایر بخش‌ها نیز تغییر مثبت خواهد داشت، چرا که ریشه بسیاری از مسائل به فرهنگ بر می‌گردد. وی یادآور شد: صندوق با پیشنهاد دولت و نظر مقام معظم رهبری حدود ۱.۵ میلیارد دلار را برای ایجاد اشتغال در روستاها پیش بینی کرده است که امیدواریم موجب توسعه شود.

 

 

ارسال نظر