هزار میلیارد تومان اوراق تاپایان سال منتشر می‌شود

۱۳۹۷/۱۰/۰۱ - ۰۰:۴۱:۲۱
کد خبر: ۱۳۵۹۲۳

خانه ملت| غلامعلی جعفرزاده ایمن‌آبادی با اشاره به جزییات تامین منابع کشور از محل واگذاری دارایی‌ها مالی، توضیح داد: در بخش اوراق مالی که در واقع با این ایده کشور را بدهکار کرده‌ایم باید گفت که در سال‌های 90 و 91 فروش اوراق نداشتیم.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه ومحاسبات مجلس ادامه داد: فروش اوراق مشارکت از سال 92 شروع شده است و در آن سال 10 درصد منابع کشور با فروش اوراق مشارکت تامین شد، در سال 93، قریب به 19 درصد، در سال 95 نیز 69 درصد، در سال 96 همچنین 64 درصد بودجه کشور با فروش اوراق مشارکت تامین شده این نرخ در سال 97 به 61 درصد رسید.

نماینده مردم رشت در مجلس دهم شورای اسلامی تاکید کرد: در واقع از سال 95 به بعد بالای 60 درصد کشور با اوراق مالی اداره شده است.

وی در خصوص میزان فروش شرکت‌های دولتی، بیان داشت: در سال 90 فروش شرکت‌های دولتی 84 درصد منابع کشور را تامین کرده است، این نرخ در سال 91 به 71 درصد و در سال 92 به 87 درصد رسید، این روند در سال‌های 93 تا 97 روند کاهشی را طی کرده است و در سال 97 به 10 درصد رسید.

جعفرزاده ایمن آبادی به استفاده از ذخایر صندوق توسعه ملی در سال‌های گذشته اشاره کرد و گفت: در سال‌های 90 و 91 استفاده از منابع صندوق توسعه ملی بسیار کم بود و در سال‌های 92 و 95 از این منابع استفاده نشده این در حالی است که در سال 97 استفاده از منابع صندوق توسعه ملی به 22.8 درصد رسید.

این نماینده مجلس بیان کرد: این آمار نشان می‌دهد که استفاده از منابع صندوق کار درستی نیست و به اشتباه از منابع استفاده می‌کنیم.

وی درباره تسویه اوراق اسناد خزانه مشارکت، صکوک و سلف در سال 98 توضیح داد: میزان اوراق منتشر شده تا پایان سال 96 که سررسید نشده است بالغ بر63 هزار میلیارد تومان است، اوراق منتشر شده در سال 97 تاکنون معادل 23 هزار میلیارد تومان است.

نایب‌رییس فراکسیون مستقلین ولایی در مجلس بیان کرد: این رقم در صورت استفاده از سقف مقرر در جدول شماره 4 قانون برنامه ششم توسعه به 14 هزارمیلیارد تومان می‌رسد، در صورت استفاده از مجوز انتشار اوراق بند (ح) تبصره (5) سال 97 به 3 هزار میلیارد تومان می‌رسد، بر این اساس در مجموع تا پایان سال بالغ 100 هزار میلیارد تومان اوراق منتشر کرده‌ایم. اگر مبلغ 12 هزار میلیارد تومان را تسویه و از این رقم کسر کنیم 92 هزار میلیارد تومان کشور را بدهکار کرده و در واقع منابع کشور را پیش خور کرده‌ایم.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه ومحاسبات مجلس گفت: برآورد تسویه سال 98 اصل و سود اسناد منتشر شده تاکنون و استفاده از باقی مانده ظرفیت 39 هزار میلیارد تومان است.

 

 

ارسال نظر