اخبار کلان

۱۳۹۷/۰۹/۲۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۵۷۷۷

بنزین در سال آینده گران نمی‌شود

خانه ملت|غلامرضا تاجگردون در گفت‌وگو با خانه ملت، با اشاره به سناریوهای مختلف مرکز پژوهش‌های مجلس درباره مدیریت سوخت، گفت: اگر گزارش‌های مرکز پژوهش‌ها درباره سوخت مطالعه شود دو موضوع در این گزارش‌ها وجود دارد نخست یارانه وسیع سوخت که به صورت نامناسب در کشور توزیع می‌شود و دیگری بحث قاچاق سوخت است که باید از بُعد تولید و مصرف به این موضوع نگاه کرد.

رییس کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه گزارش مرکز پژوهش‌ها نشان می‌دهد که قاچاق تاثیر چندانی روی موضوع مصرف سوخت ندارد، افزود: دو فاکتور در این بخش مهم است که موضوع نخست این موضوع بوده که آیا بنزین به اندازه کافی در کشور وجود دارد و دوم این موضوع که یارانه‌ای که در سطح کشور ارایه می‌شود چگونه باید توزیع شود که مصرف آن بهینه‌تر باشد.

وی با تاکید بر اینکه براساس گزارش‌ها اگر در سال 1400 با همین میزان مصرف پیش برویم مصرف بیش از عرضه می‌شود، ادامه داد: سال جاری و آینده ممکن است مشکلی از لحاظ میزان عرضه بنزین وجود نداشته باشد، اما برای سال 1400 مشکلاتی وجود دارد، لذا باید از حال حاضر به فکر سال 1400 بود، پس الزام ایجاد می‌کند که میزان افزایش تولید و مصرف کنترل شود.

نماینده مردم گچساران و باشت در مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه آنچه روی مصرف بنزین تاثیر می‌گذارد قیمت بوده و عامل اثرگذار روی تولید سرمایه‌گذاری است، اظهار کرد: در بخش افزایش تولید موانعی وجود دارد، اما می‌توان مصرف را  مدیریت کرد.

وی افزود: گزارش مرکز پژوهش‌ها نشان می‌دهد که بیش از 900 هزار میلیارد تومان کل یارانه کشور را تشکیل می‌دهد که حدود 600 هزار میلیارد تومان از آن، یارانه پنهان است که به این ترتیب بیش از بودجه کل کشور یارانه پنهان پرداخت می‌شود.

 یارانه پنهان در هر اقتصادی اینگونه رها نمی‌شود که روز به روز افزایش یابد، در نظر داشته باشید که در حال حاضر بودجه کل کشور 432 هزار میلیارد تومان است.

وی ادامه داد: بهترین سناریویی که برای مدیریت بنزین داده شده این بوده که هر ایرانی به صورت مساوی سهمیه‌ای در مصرف بنزین داشته باشد و با این کار مصرف کنترل شود.

عضو شورای عالی اقتصادی قوای سه گانه تاکید کرد: در سال جاری و آینده تصمیمی برای افزایش قیمت بنزین و سهمیه بندی وجود ندارد، اما دولت استفاده از کارت سوخت را شروع کرده و کارت سوخت ابزار مهمی برای کنترل مصرف است.

رییس کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه کنترل مصرف به معنای افزایش قیمت نیست، تصریح کرد: شاید دولت کنترل مصرف را در اوایل سال آینده شروع کند، اما این موضوع به معنای افزایش قیمت نیست.

شرایط مراجعه ماموران مالیاتی تغییر کرد

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی روز سه‌شنبه، 27 آذر پارلمان، در جریان رسیدگی به لایحه پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان، از مجموع 234 نماینده حاضر، با 171 رأی موافق، 3 رأی مخالف و 5 رأی ممتنع، با ماده (10) این لایحه موافقت کردند.

در ماده (10) این لایحه آمده است: اشخاص مشمول مکلف‌اند شماره حساب یا حساب‌های بانکی و شناسه یکتای دستگاه‌های کارتخوان بانکی (POS) یا درگاه‌های پرداخت الکترونیکی مورد استفاده برای فعالیت شغلی خود را به سازمان  اعلام کنند.

در تبصره ماده (10) آمده است: در موارد استفاده از حساب بانکی یا دستگاه‌های کارتخوان بانکی یا درگاه‌های پرداخت الکترونیکی جدید اشخاص مشمول مکلف‌اند اطلاعات آنها را بلافاصله از طریق پوشه خود در سامانه مودیان به سازمان  اعلام کنند.

همچنین بهارستان‌نشینان در این جلسه، از مجموع 234 نماینده حاضر، با 168 رأی موافق، 2 رأی مخالف و 4 رأی ممتنع، ماده (4) این لایحه را نیز تصویب کردند.

در متن ماده (4) این لایحه آمده است: اصل بر صحت معاملات ثبت شده مودی در سامانه مودیان است، مگر خلاف آن اثبات شود. ماموران مالیاتی جز در مواردی که مودی از ثبت‌نام در سامانه امتناع کرده یا به ترتیبی که در ماده (9) ذکر شده، اثبات شود که در ثبت معاملات خود در سامانه مودیان تخلف کرده است، حق مراجعه به محل فعالیت مودی و مطالبه دفاتر، اسناد و مدارک وی و رسیدگی به آنها را ندارد.

 

ارسال نظر