اخبار کلان

۱۳۹۷/۰۹/۲۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۵۴۰۲

۴۵۰۰  میلیارد تومان منابع ارزی سپرده‌گذاری شد

ایسنا| صندوق توسعه ملی در نیمه اول امسال حدود ۴۵۰۰ میلیارد تومان از منابع خود را به ریال تبدیل و در بانک‌ها سپرده‌گذاری کرده است. طبق قانون باید ۲۰ درصد از منابع ورودی سالانه صندوق توسعه ملی به بخش‌های خصوصی، تعاونی و بنگاه‌های اقتصادی متعلق به موسسات عمومی غیر دولتی برای طرح‌های دارای توجیه فنی، زیست محیطی و مالی و اهلیت متقاضی به صورت پرداخت و بازپرداخت ریالی اختصاص پیدا کند و این منابع در بخش‌های آب، کشاورزی، صنایع تبدیلی و تکمیلی، منابع طبیعی و محیط زیست، صادرات محصولات کشاورزی، صنعت، معدن، گردشگری و صادرات کالاهای صنعتی و معدنی پرداخت شود. این در حالی است که عملکرد صندوق توسعه ملی در اجرای این قانون در نیمه‌ اول سال جاری نشان می‌دهد که به این منظور حدود ۳۰۳۰ میلیارد تومان در ۱۵ بانک دولتی و خصوصی سپرده‌گذاری کرده است که منابع آن از محل منابع برگشتی از محل سپرده‌گذاری‌های سال‌های گذشته و بازپرداخت اقساط طرح‌های تامین مالی شده از منابع قراردادهای عاملیت ریالی سال‌های ۱۳۹۰ تا ۱۳۹۳ تامین شده است. در این فاصله مانده قابل تخصیص از محل قراردادهای سپرده‌گذاری ریالی فعال حدود ۶۲۷۱ تومان گزارش شده است.

مشکل نهاده‌های دامی ربطی به گمرک ندارد

فارس|در حال حاضر روزانه ۲۰۰۰ کامیون کالای اساسی به مقدار ۵۰ هزار تن از گمرک بندر امام خمینی (ره) ترخیص می‌شود. بر اساس اعلام گمرک، متوسط زمان ترخیص این کالاها در گمرکات کاهش یافته است و ادعای هر گونه افزایش هزینه‌ها به‌دلیل معطلی این کالاها در گمرک صحت ندارد. هم اکنون بارگیری نهاده‌های دامی از جمله خوراک دام و طیور طبق روال عادی و عمدتا به صورت حمل یکسره از کشتی به کامیون انجام می‌شود و موضوع ادعای افزایش کرایه حمل نهاده‌های دامی ارتباطی به گمرک ندارد. همچنین مسوولیت گمرکات برای ترخیص کالا از زمان اظهار به گمرک تا صدور پروانه الکترونیکی است که در این فرآیند نیز با توجه به نوع کالا ۲۷ سازمان صادرکننده مجوز ترخیص هم دخیل هستند. رحمت علی فلاح خوشدل مدیرکل گمرک بندرامام خمینی (ره) در این خصوص گفت: ترخیص کالاهای اساسی به صورت روزانه و بدون وقفه از گمرک بندرامام خمینی (ره) در حال ترخیص است. وی اظهار کرد: در گمرک این بندر روزانه بیش از ۲۰۰۰ کامیون به میزان ۵۰ هزار تن انواع کالاهای اساسی را به نقاط کشور بارگیری و ارسال می‌کنند. خوشدل افزود: گمرک بندرامام خمینی (ره) بیش از ۷۰ درصد کالاهای اساسی کشور را تامین کرده و در انبارهای این بندر بیش از دو میلیون تن کالای اساسی ذخیره قرار دارد که در این راستا می‌توان به ذرت، کنجاله، دانه روغنی، شکر، روغن خوراکی و برنج اشاره کرد.

حقوق سوم معوق کارگران هفت تپه پرداخت شد

مهر| مدیر کل حمایت از پایداری مشاغل و بیمه بیکاری وزارت کار از پرداخت سومین حقوق معوق کارگران شرکت کشت و صنعت نیشکر هفت تپه در شب گذشته خبرداد. کریم یاوری درباره آخرین وضعیت پرداخت مطالبات معوق کارگران شرکت کشت و صنعت نیشکر هفت تپه گفت: با پیگیری‌های انجام شده، دیشب سومین حقوق معوق کارگران این شرکت پرداخت شد. وی با بیان اینکه از چهار ماه حقوق معوق کارگران شرکت کشت و صنعت نیشکر هفت تپه، تاکنون سه حقوق معوق مربوط به ماه‌های مرداد، شهریور و مهرماه پرداخت شده است، ادامه داد: در حال حاضر تنها حقوق معوق کارگران این شرکت مربوط به ماه آبان است که به زودی توسط کارفرما پرداخت خواهد شد.  در شرکت کشت و صنعت نیشکر هفت تپه حدود پنج هزار کارگر مشغول به کار هستند که مطالبات آنها به دلیل مشکلات ۴ ماه با تعویق افتاده بود.

ضرورت بازنگری در قوانین و سیاست‌گذاری کلان کارآفرینی

تسنیم| عیسی منصوری در دومین کنفرانس ملی کارآفرینی در دانشگاه صنعتی شریف با تاکید بر اینکه دانشجویان برای افزایش روحیه کارآفرینی و کاهش نرخ بیکاران با یادگیری کسب و کار رشته خود، از دانشگاه فارغ التحصیل شوند، گفت: از دانشگاه‌ها انتظار می‌رود با ارایه الگویی ثابت کارآفرینی را تدریس کنند و دانشجویان با آگاهی مولد به صورت جریان‌یافته در کارگاه‌های آموزشی تدریس و تولید حضور یابند . معاون توسعه کارآفرینی و توسعه اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه آموزش‌های حوزه کارآفرینی باید به صورت فرهنگ جمعی شکل بگیرد، تصریح کرد: در اکوسیستم کار آفرینی لازم است سیستم و چارچوب رشته‌های فعالیتی تعریف شود زیرا هر رشته مقتضیات شرایطی خود را دارد. وی گفت: تمام مولفه‌های کسب و کار، کار آفرینی، پژوهشی به صورت فردی به شرایط مطلوب رسیده است. اما در اتصال و همکاری این مولفه‌ها مشکل وجود دارد و نیازمند اطلاعاتی است که آن را به یک اکوسیستم تبدیل کند. منصوری با بیان اینکه هرچند اصطلاح کار آفرینی بسیار استفاده می‌شود اما قوانین سیاست‌گذاری در این زمینه در سطح کلان تغییر نکرده است، یادآور شد: بخش خصوصی در این زمینه به صورت مطلوب عمل کرده و نهادهای کلان هم سیاست‌گذاری‌های صحیح را ارایه نکرده‌اند. وی با بیان اینکه در بخش خصوصی رویداد کار آفرینی رخ داده است، افزود: به دلیل عدم تغییر سیاست‌گذاری‌ها و نبود برنامه‌ریزی کلان در جامعه فرهنگ سازی صحیحی در زمینه کار آفرینی صورت نگرفته است.

 

ارسال نظر