گزارش

۱۳۹۷/۰۹/۱۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۵۱۸۳

رایزنی برای ایجاد دروازه تجاری مجازی با ۵ کشور

فارس|رییس کل گمرک با اشاره به رایزنی برای ایجاد دروازه مشترک تجاری مجازی با ۵ کشور عمده تجارت خارجی گفت: از این طریق به دنبال ارتقای شفافیت و کاهش قاچاق و پرونده‌های تخلف در مراجع نظارتی هستیم.

مهدی میراشرفی، با اشاره به اجلاس جهانی و منطقه‌ای گمرک که اخیرا در کشور هند برگزار شد اظهار کرد: ایران عضویت چهارساله در کمیسیون خط مشی سازمان جهانی گمرک دارد که عالی‌ترین رکن این سازمان محسوب می‌شود.  رییس کل گمرک ایران با تاکید بر اینکه با پیشنهادهای سازنده و برنامه منسجم در اجلاس حضور یافتیم تصریح کرد: ایران جزو چهار گمرک فعال منطقه‌ای آسیا پاسفیک و سایر مناطق است و از نظرات کارشناسی ما در اجلاس تقدیر شد و مورد پذیرش قرار گرفت. 

معاون وزیر اقتصاد با بیان اینکه در حاشیه اجلاس به دنبال اهداف و برنامه‌های گمرک در جهت ارتقای وضعیت تجارت خارجی بودیم تصریح کرد: یکی از این رویکردها، رایزنی برای فراهم شدن تفاهم‌نامه‌ گمرکی با شرکای اصلی تجارت خارجی کشورمان بود تا از این طریق بتوانیم برخی مسائل و مشکلاتی از جمله قاچاق را کاهش دهیم.  وی به تبیین این موضوع پرداخت و تصریح کرد: یکی از مشکلات موجود به عدم شفافیت در امر تجارت خارجی بازمی‌گردد که می‌توان با تبادل الکترونیک دیتا میان مبدا و مقصد کالاها، از بروز هرگونه مشکل و سوءاستفاده‌های احتمالی جلوگیری کرد؛ این مساله نیاز به فراهم شدن زیرساخت‌هایی میان کشورها و همچنین سیاست‌گذاری بین دستگاهی دارد.  به گفته رییس کل گمرک ایران، یکی از سیاست‌ها و رویکردهای کنونی گمرک جلوگیری از قاچاق کالا است و در این رابطه رایزنی‌های خوبی با پنج کشور عمده تجارت خارجی صورت گرفت؛ البته این موضوع نیازمند پیگیری‌های مجدانه است. وی ادامه داد: ایران عضو کنوانسیون تجدیدنظر شده کیوتو بوده که یکی از استانداردهای آن تبادل اطلاعات میان گمرکاتی است که با یکدیگر تجارت دارند و این تبادل الکترونیک در ارتقای شفافیت تجارت خارجی نقش بسزایی دارد.  میراشرفی افزود: به دنبال آن هستیم تا با پنج کشور عمده وارداتی دیتا و اطلاعات تجارت را تبادل کنیم تا بتوان قسمت عمده قاچاق و شفافیت در تجارت خارجی را حل کرد.  رییس کل گمرک ایران به موانع پیش‌روی چنین رویکردی پرداخت و یادآور شد: با محدودیت‌های قوانین داخلی روبرو هستیم و همچنین هماهنگی‌های بین دستگاهی در کشورها نیاز است تا بتوان دروازه مشترک تجاری مجازی را عملیاتی کرد. اگر این مسیر به نتیجه برسد بسیاری از پرونده‌های تخلفات گمرکی در کمیسیون‌ها و محاکم قضایی به‌شدت کاهش می‌‌یابد.

برنامه دولت برای افزایش یارانه نقدی نیازمندان در سال ۹۸

تسنیم|عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی برنامه جدید دولت برای افزایش یارانه نقدی نیازمندان در سال ۹۸ را تشریح کرد.

سیدمحمد حسینی عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس با اشاره به برنامه‌های دولت در بودجه سال 98 برای تعیین تکلیف یارانه‌های نقدی، گفت: رقم اختصاص داده‌شده در بودجه سال 98 از سوی دولت برای رفع فقر مطلق، نسبت به سال جاری، از 99هزار میلیارد تومان به 142هزار میلیارد تومان افزایش یافته است.

وی افزود: دولت طبق بودجه‌ سال 98، توجه بیشتری به رفع فقر مطلق و توجه به اقشار ضعیف و افزایش سطح درآمدها داشته که این امید وجود دارد تا سطح درآمدها و کاهش فقر در سال آینده بهبود نسبی پیدا کند، اما تا رسیدن به حد مطلوب و منطبق شدن درآمدها با سطح تورم، فاصله بسیاری وجود دارد.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با انتقاد از روند فعلی پرداخت یارانه‌های نقدی، اظهار داشت: روال پرداخت یارانه‌های نقدی به‌شکل فعلی، به‌ضرر منابع عمومی کشور است و باید چاره‌ای برای آن اندیشیده شود.

حسینی اضافه کرد: روند پرداخت یارانه‌های نقدی در سال آینده به سرپرستان خانوار تغییری نمی‌کند با همان روال 45هزار و 500 تومان خواهد بود، اما طبق پیش‌بینی‌هایی که دولت در بودجه سال 98 داشته، میزان یارانه نقدی افراد تحت پوشش نهادهای حمایتی نظیر کمیته امداد و بهزیستی افزایش می‌یابد. وی تأکید کرد: در بودجه سال 98 مبلغی برای سلامت و رقمی هم برای رفع فقر مطلق در نظر گرفته شده که شامل سبدهای کالایی است که وزارت تعاون می‌تواند به اقشار ضعیف جامعه تخصیص دهد. عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با تأکید بر اینکه رقم یارانه اقشار ضعیف نسبت به سال 97 بالغ بر 15 درصد افزایش می‌یابد، گفت: افزایش یارانه نقدی اقشار ضعیف و کم‌درآمد جامعه در دستورکار جدی دولت و مجلس در سال 98 قرار گرفته، اما نباید شرایط به‌گونه‌ای پیش رود که موجب افزایش نقدینگی و به‌تبع آن، رشد تورم شود.

نماینده مردم تفرش در مجلس در پایان خاطرنشان کرد: تا زمانی که یارانه نقدی دهک‌های بالای جامعه حذف نشود، دولت اعتبار لازم برای افزایش یارانه نیازمندان را نخواهد داشت، اما باید منابع لازم برای افزایش یارانه نقدی نیازمندان نیز پیش‌بینی شود.

 

 

ارسال نظر