هوشمندسازی گمرک در اولویت

۱۳۹۷/۰۹/۰۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۴۳۱۴
هوشمندسازی گمرک در اولویت

روز گذشته در گمرک ایران مراسمی جهت تحویل رسمی سکانداری این سازمان زیرمجموعه وزارت اقتصاد برگزار شد که در آن وزیر اقتصاد و روسای جدید و پیشین گمرک در آن سخنرانی کردند. در این مراسم مهدی میراشرفی رییس کل جدید گمرک ایران برنامه‌های اصلی خود را برای مدیریت این سازمان تشریح کرد. میراشرفی یکی از چالش‌های تجارت در ایران را بروکراسی حجیم آن دانست و گفت: پیچیدگی تجارت در ایران بسیار زیاد است به گونه‌ای که بیش از ۴۰ سازمان در حوزه تجارت، اعمال قانون می‌کنند و عملا وضعیت را به نحوی پیش می‌برند که نمی‌توانیم از موقعیت خدادادی کشور استفاده کنیم. بر همین اساس رییس کل گمرک ایران برنامه‌های جدید گمرک را پیاده‌سازی و تکمیل سریع گمرک الکترونیک، گسترش ارتباط با سازمان‌های بین المللی و منطقه‌ای، تقویت ارتباطات منطقه‌ای و بهبود و ارتقای رتبه ایران در شاخص تجارت فرامرزی، توسعه سرمایه انسانی (شایسته گزینی با محور سلامت) و رعایت قوانین و مقررات بالادستی اعلام کرد.

میراشرفی دانشجوی دکتری تخصصی مدیریت بازرگانی است و در سوابق شغلی وی نیز، سمت‌های چون، مشاور رییس کل و مدیرکل بازرسی گمرک، مدیرکلی گمرکات استان مرکزی، شهید رجایی بندرعباس و ناظر گمرکات استان هرمزگان به چشم می‌خورد.

   گمرک پیشتاز مبارزه با تحریم

فرهاد دژپسند در مراسم تودیع و معارفه رییس کل گمرک ایران ابتدا تعریف مصداقی از گمرک‌های مدرن ارایه و سپس بایدهای یک نظام گمرکی ایده‌آل را تشریح کرد. وزیر امور اقتصادی و دارایی با اشاره به اقتصاد هوشمند اظهار کرد: باید گمرک را مجهز به بهترین ابزارها کنیم. برای افزایش سهم ایران در اقتصاد بین الملل و اقتصاد داخلی و افزایش سهم گمرک در دستمزد دولت باید به ابزار و زبان گویا و هوشمند مجهز شویم. وزیر امور اقتصادی و دارایی افزود: گمرک باید به گونه‌ای فعالیت کند که احساس نکنیم در این ارگان تخلفی رخ می‌دهد. گمرک باید پیشتاز هموارسازی مسیر توسعه و تولید در کشور باشد. وی با بیان اینکه گمرک نقش سنتی، فشل و درجازن ندارد، گفت: گمرک یک سنگربان قوی است که از تولید داخل و سهم اقتصاد ایران در بازار بین الملل محافظت می‌کند.

دژپسند تأکید کرد: گمرک دو وظیفه؛ تسهیل عبور نیازمندی‌های تولید به داخل کشور و برطرف کردن عوامل مزاحم تولید داخل کشور را برعهده دارد. برای واردات مواد اولیه، قطعات یدکی و کالاهای سرمایه‌ای با رعایت قوانین، فرش قرمز پهن می‌کنیم. وزیر امور اقتصادی و دارایی افزود: همچنین در چارچوب قانون با بروز فساد مقابله می‌کنیم، در واقع برای مقابله با فساد، اعمال قانون می‌کنیم نه اعمال زور.

وی با بیان اینکه برای جلوگیری از ورود غیرقانونی کالا به کشورباید چشم عقاب داشته باشیم، گفت: یکی از برنامه‌های جدی رییس‌جمهور مبارزه با قاچاق است که برای تحقق این امر باید گمرکات کشور را مجهز کنیم.

دژپسند در ادامه اظهار کرد: همچنین کاهش زمان و هزینه در گمرک بسیار مهم است، زیرا منجر به ایجاد شرایط خوب برای تولید محصولی می‌شود که می‌تواند در بازارهای بین‌المللی عرضه شود. وی با بیان اینکه گمرک باید فاصله کشور را با کشورهای دیگر در شاخص آزادی اقتصاد کم کند، گفت: گمرک پیشتاز مبارزه با تحریم است. ما سال‌ها توانستیم با حیله‌های دشمن مقابله کنیم، الان هم قطعا می‌توانیم به این مقابله ادامه دهیم.

رییس کل گمرک ایران با بیان اینکه مأخذ تعرفه همیشه باید منطقی باشد، گفت: افزایش تعرفه‌ها به صورت غیرمنطقی به معنای ایجاد انگیزه برای تجارت غیرقانونی است.

   دخالت 40 سازمان در امور تجارت

مهدی میراشرفی رییس کل جدید گمرک ایران نیز در مراسم معارفه خود اظهار کرد: کشور ما در دنیا موقعیتی خاص و ویژه دارد. در حال حاضر رشد تجارت در دنیا بر رشد اقتصادی پیشی گرفته به گونه‌ای که از ۸۰ هزار میلیارد دلار تولید ناخالص داخلی دنیا نزدیک به ۱۹ هزار میلیارد دلار مربوط به حجم تجارت می‌شود.

وی افزود: بیش از ۹۰ درصد تجارت دنیا از طریق حمل و نقل آبی انجام می‌شود، این در حالی است که کشور ما دارای ۳ هزار کیلومتر مرز آبی است اما نتوانسته ایم چندان از این ظرفیت خود استفاده کنیم. میراشرفی با بیان اینکه برای از دست ندادن فرصت‌ها باید به تسهیل تجارت بپردازیم، گفت: پیچیدگی تجارت در ایران بسیار زیاد است به گونه‌ای که بیش از ۴۰ سازمان در حوزه تجارت، اعمال قانون می‌کنند و عملا وضعیت را به نحوی پیش می‌برند که نمی‌توانیم از موقعیت خدادادی کشور استفاده کنیم. رییس کل گمرک ایران به برنامه‌های خود اشاره کرد و افزود: توسعه سرمایه انسانی (شایسته گزینی با محور سلامت)، رعایت قوانین و مقررات بالادستی، پیاده سازی و تکمیل سریع گمرک الکترونیک، گسترش ارتباط با سازمان‌های بین المللی و منطقه‌ای و تقویت ارتباطات منطقه‌ای و بهبود و ارتقای رتبه ایران در شاخص تجارت فرامرزی از جمله برنامه‌های جدید گمرک خواهد بود.

   مأخذ تعرفه‌ها منطقی می‌شود

وی در حاشیه این مراسم در جمع خبرنگاران در خصوص وضعیت تعرفه‌ها اظهار کرد: مأخذ تعرفه همیشه باید منطقی باشد. افزایش تعرفه‌ها به صورت غیرمنطقی به معنای ایجاد انگیزه برای تجارت غیرقانونی است. وزارت اقتصاد قائل به منطقی کردن تعرفه‌ها است. ما تمایلی به افزایش یا کاهش مأخذ تعرفه‌ها نداریم. میراشرفی همچنین در خصوص هوشمندسازی گمرکات گفت: در مقوله اتوماسیون و حذف کاغذ و به حداقل رساندن نقش‌گیرنده و‌ دهنده کارهای خوبی انجام شده است اما در خصوص هوشمندسازی هنوز در ابتدای راه هستیم. وی تصریح کرد: در بحث مجازی شدن اقدامات کافی انجام نشده و ما قصد داریم جزو سازمان‌های پیشرو در این امر باشیم. میراشرفی در خصوص وضعیت خودروهای دپوشده در گمرکات نیز اظهار کرد: گمرک تنها یک سازمان اجرایی است و مقنن سیاست‌ها و تجارت‌ها نیست. رییس کل گمرک ایران افزود: ما نه ممنوعیتی ایجاد می‌کنیم و نه ممنوعیتی را رفع می‌کنیم، بلکه ما تنها مجری قوانین واردات و صادرات کشور هستیم.

   عملکرد گمرک در ارزیابی‌های بین‌المللی

در ادامه این مراسم فرود عسگری، رییس سابق گمرک ایران نیز با اشاره به اینکه گمرک ایران در ارزیابی موسسات بین المللی جایگاه مناسبی دارد گفت: در شاخص تجارت فرامرزی که از مباحث مربوط به عملکرد گمرک است ۴۵پله ارتقا یافته و به ۱۲۱ رسیدیم.

 رییس کل سابق گمرک ایران اظهار کرد: در بخش کاهش هزینه و زمان در حوزه صادرات و واردات به ترتیب ۷۳ و ۷۹درصد بهبود حاصل شد و در بخش عملکرد لجستیک نیز وضعیت بهتر شد و کشور به رتبه ۶۴ در سال ۲۰۱۸ رسید و در حوزه ترخیص کالا از جایگاه ۱۱۰ به ۷۱ ارتقاء پیدا کرد.

عسگری افزود: در تحویل به موقع کالا نیز جهش خوبی داشتیم و به رتبه ۶۰ در سال ۲۰۱۸ رسیدیم. در گزارش سازمان جهانی گمرک، توانستیم مقام اول مبارزه با مواد پیش‌ساز موادمخدر در آسیا و اقیانوسیه را کسب کنیم.

 وی با اشاره به استفاده از دستگاه‌های ایکس ری در گمرکات مهم کشور گفت: ۹۵ درصد واردات تحت پوشش این تجهیزات است و در صورت اضافه شدن ۱۶ دستگاه دیگر صد در صد واردات تحت پوشش قرار خواهد گرفت.

معاون سابق وزیر اقتصاد گفت: گمرک ایران از فروردین ماه به دنبال نوسانات ارزی و تحریم‌ها چالش‌هایی را داشت که با توجه به تجارب گذشته اقدامات خوبی صورت گرفت. در حال حاضر با دریافت مصوباتی، امور مربوط به ترخیص کالا به خوبی انجام می‌شود.

عسگری تاکید کرد: در بحث مالیات نیز اقدامات خوبی شده و در عین حال قرار است برای فعالان واقعی اقتصادی تسهیلاتی ارایه شود و ۱۴۷ شرکت در حال حاضر از این امکان بهره مند می‌شوند.

رییس کل سابق گمرک با اشاره به تسهیلات ترخیص نسیه کالا ادامه داد: برای ترخیص فوری کالاها نیز مهلت از یک هفته به یک ماه افزایش یافت. وی همچنین با بیان اینکه ۸۵۰۰ کارمند در گمرکات کشور داریم، ادامه داد: در حالی که گمرک یکی از سازمان‌های پرکار است اما شاهد عدم تطبیق دریافتی کارکنان با وظایف هستیم.

عسگری خطاب به وزیر اقتصاد گفت: انتظار داریم آقای دژپسند به این مساله رسیدگی کند چراکه تفاوت زیادی بین حقوق کارکنان گمرک و سایر سازمان‌ها است

 

 

ارسال نظر