مشاغل مشمول کمک‌های دولتی

۱۳۹۷/۰۹/۰۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۴۱۵۷
مشاغل مشمول کمک‌های دولتی

گروه اقتصاد کلان|

هیات وزیران دستورالعمل بسته پرداخت کمک جبرانی و حمایت غذایی از گروه‌های کم‌درآمد جامعه را تصویب و برای اجرا آن را به دستگاه‌های مربوطه ابلاغ کرد. این مصوبه گروه‌های هدف و میزان پرداختی به آنها را مشخص کرده که بر اساس آن از دو گروه مشمول اصلی به صورت کلی نام برده شده است. گروه اول کارمندان و بازنشستگان دولتی (قراردادی، رسمی و پیمانی و بازنشسته‌های صندوق بازنشستگی کشوری) هستند که جمع کل حقوق ماهانه آنها زیر 3 میلیون تومان است. قرار است برای این گروه مبلغ 200 هزار تومان از طریق حساب بانکی متصل به حقوق آنها پرداخت شود. گروه دوم خانوارهای تحت پوشش نهادهای حمایتی و برخی مشاغل که در این تصویب‌نامه نام آنها مشخص شده است را شامل می‌شود. همچنین گروه‌های کم‌درآمدی که از آنها خواسته شده به منظور معرفی خود به سازمان‌های کمیته امداد و بهزیستی مراجعه کنند.

برای گروه دوم یک جدول برای میزان پرداختی آنها بر حسب بعد خانوار مشخص شده است. مطابق اعلام جزئیات بسته حمایتی دولت، باید گفت تاکنون دو مرحله (مشمولان کمیته امداد، بهزیستی و مددجویان) و سیاست جبرانی کارکنان دولت (واریز مبلغ 200هزار تومان به حقوق) انجام شده است. اکنون باید منتظر مراحل بعدی و جزئیات نحوه اجرای آن از سوی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی بود.

به گزارش «تعادل» اواسط مهر ماه بود که مجلسی‌ها از اجرای طرحی به عنوان بسته‌های حمایتی دولت به اقشار کم برخوردار خبر دادند و سپس دوم آبان ماه سال جاری هیات دولت بسته حمایتی از خانوارهای کم‌درآمد را تصویب کرد. این تصمیم از سوی دولت زمانی آغاز شد که نرخ ارز در ماه‌های پایانی سال 96 شروع به افزایش کرد و به‌تبع آن قیمت کالاها و خدمات مصرفی خانوار با رشد قیمتی محسوسی روبرو شد، بدین منظور مسوولان دولتی از چندین ماه پیش به‌فکر تهیه بسته حمایتی از خانوارهای کم‌درآمد و افراد تحت پوشش افتادند.

 بعد از طی کردن چندین مرحله جلسه هیات دولت و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی مشخص شد که این بسته‌ها به افرادی که کمتر از ۳ میلیون تومان حقوق می‌گیرند و همچنین به افراد تحت پوشش بهزیستی و کمیته امداد تعلق می‌گیرد. همچنین مقرر شد در قالب این بسته حمایتی در مجموع ۶۰۰ هزار تومان به اقشار کم درآمد پرداخت شود؛ همچنین گفته شد این مبلغ قابل برداشت نیست و خانوارها باید این مبلغ را در فروشگاه‌های زنجیره‌ای مشخص شده به صورت کالا خریداری کنند.

  دستورالعمل هیات وزیران

بعد از این صحبت‌ها، هیات وزیران در تاریخ 27 آبان ماه به‌پیشنهاد مشترک سازمان برنامه و بودجه کشور و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی دستورالعمل بسته پرداخت کمک جبرانی و حمایت غذایی از گروه‌های کم‌درآمد جامعه را تصویب کرد.

بر اساس «دستورالعمل بسته پرداخت کمک جبرانی و حمایت غذایی از گروه‌های کم‌درآمد جامعه»، سازمان برنامه و بودجه کشور مجاز است برای پرداخت کمک جبرانی به‌میزان 200 هزار تومان به کارکنان رسمی و پیمانی کشوری و لشکری، کارکنان قراردادی و کارکنان شرکتی دستگاه‌های اجرایی که از محل منابع بودجه عمومی، حقوق دریافت می‌کنند، کارکنان رسمی و پیمانی که جمع مبلغ مندرج در آخرین حکم کارگزینی آنها کمتر از 3 میلیون تومان است و همچنین کارکنان قراردادی و شرکتی که مبلغ ماهیانه قرارداد منعقده برای آنها کمتر از 3 میلیون تومان باشد از طریق حساب‌های بانکی متصل به حقوق و مزایای کارکنان مشمول، اقدام کند.

همچنین بازنشستگان صندوق‌های بازنشستگی کشوری، سازمان تأمین اجتماعی نیروهای مسلح (لشکری)، صندوق بازنشستگی فولاد و سایر صندوق‌های بازنشستگی مشابه که بخشی از مستمری مشمولین آنها از محل منابع بودجه عمومی تأمین می‌شود و مجموع آخرین حکم حقوقی (مستمری) در سال 1397 هر یک از آنها کمتر از 3میلیون تومان است، از طریق حساب‌های بانکی متصل به حقوق (مستمری) آنها به حساب آنها واریز می‌شود.

وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی موظف است با هماهنگی سازمان برنامه و بودجه کشور برای حمایت غذایی از گروه‌های کم‌درآمد به‌شرح زیر اقدام نماید:

خانوارهای تحت پوشش و پشت‌نوبتی کمیته امداد امام خمینی (ره) و سازمان بهزیستی کشور از طریق واریز مبلغ به حساب‌های بانکی متصل به یارانه‌های نقدی از این سبد حمایتی بهره‌مند می‌شوند. همچنین خانوارهای تحت پوشش بنیاد شهید و امور ایثارگران از طریق حساب متصل به مستمری سرپرست خانوار مشمول سبد حمایت غذایی می‌شوند. خانوارهای با درآمد ماهانه کمتر از 3 میلیون تومان از جمله گروه‌های کارگران ساختمانی، قالی‌بافان و شاغلان صنایع دستی، مشاغل آزاد و خویش‌فرمایان و رانندگان بین‌شهری و درون‌شهری، زنبورداران، کارگران باربر، شاغلین کسب و کارهای خانگی، کارگران کارگاه‌های متفرقه، عشایر و روستاییان، دریافت‌کنندگان بیمه بیکاری و سایر گروه‌های مشمول که توسط وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی شناسایی می‌شوند.

سایر خانوارهای کم‌درآمد ماهانه کمتر از 3 میلیون تومان، درخواست آنها پس از بررسی توسط کمیته امداد امام خمینی (ره) و سازمان بهزیستی کشور پذیرفته می‌شود. وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی موظف است با استفاده از اطلاعات در اختیار از طریق کمیته امداد امام خمینی (ره) و سازمان بهزیستی کشور، به‌درخواست کتبی اشخاص، پس از اجازه آنها به دسترسی وزارتخانه‌های مذکور، به حساب‌های بانکی مربوط رسیدگی کند.

بر اساس این مصوبه سهم ریالی سبد حمایت غذایی در مرحله اول برای هر خانوار یک‌نفره حدود 150 هزار تومان و برای یک خانوار دونفره 200 هزار تومان و برای یک خانوار سه‌نفره حدود 250 هزار تومان و برای یک خانوار چهارنفره 300 هزار تومان و برای یک خانوار 5نفره و بیشتر 350 هزار تومان خواهد بود.

  منابع اجرای مصوبه

دستورالعمل بسته پرداخت کمک جبرانی و حمایت غذایی از گروه‌های کم درآمد در بخشی از ابلاغیه خود به نحوه تامین مالی اجرای آن اشاره کرده است. مطابق مصوبه مذکور تا مبلغ 90 هزار میلیارد تومان از منابع حاصل از مابه‌التفاوت تسعیر قیمت خوراک و سوخت کارخانه‌های پتروشیمی، فولادی و پالایشگاه‌ها برای مصارف موضوع این تصویب‌نامه اختصاص می‌یابد.  

وزارت نفت موظف است با تحویل خوراک و سوخت کارخانه‌های یادشده مابه‌التفاوت قیمت را با نرخ تسعیر سامانه نیما دریافت و به حساب ویژه‌ای نزد خزانه‌داری کل کشور که به نام سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها افتتاح می‌شود، واریز کند.

  تکرار ناهماهنگی در توزیع؟

لازم به ذکر است که اجرای بسته حمایتی دولت در دو مرحله (مشمولان کمیته امداد و بهزیستی و مددجویان) و سیاست جبرانی کارکنان دولت (واریز ۲۰۰هزار تومان به حساب حقوق) از روز دوشنبه ۲۱ آبان ماه به‌صورت مرحله‌ای آغاز شده است.

 در اولین مرحله از پرداخت بسته‌های حمایتی دولت که در چند روز اخیر انجام شد، بسیاری از افراد با توجه به دارا بودن شرایط دریافت این بسته (دریافت حقوق کمتر از ۳ میلیون تومان) خواهان دریافت بسته‌های حمایتی خود بودند.

در روز یک شنبه ۲۷ آبان ماه، مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری اظهار کرد: براساس تصمیم دولت برای پرداخت بسته حمایتی به ارزش ۲۰۰ هزار تومان برای بازنشستگانی که زیر ۳ میلیون تومان حقوق دریافت می‌کنند، این بسته حمایت نقدی نیز پنج شنبه ۲۴ آبان ماه به حساب بازنشستگان واجد شرایط واریز شده است.

در این شرایط بود که روز یک شنبه ۲۷ آبان ماه سازمان بهزیستی کشور شماره سامانه پیامکی را اعلام کرد تا افرادی که هنوز بسته‌های حمایتی خود را دریافت نکرده‌اند بتوانند با این شماره پیامک، نحوه دریافت بسته خود را پیگیری کنند.

همچنین بعد از چند ساعت از اعلام شماره پیامک از سوی سازمان بهزیستی، نیروی انتظامی این شماره پیامک را تایید کرد و اعلام کرد که تمام افرادی که بسته‌های خود را دریافت نکرده‌اند می‌توانند با استفاده از این شماره پیامک مطالبات خود را پیگیری کنند. اما از ارسال مشخصات کارت بانکی و رمز دوم کارت خود به سامانه پیامکی اعلام شده خودداری کنند. چون برخی سودجویان با اعلام شماره پیامک مشابه، خواهان ارسال شماره کارت و رمز دوم هموطنان هستند تا از این طریق موجودی حساب بانکی آنها را سرقت کنند.

بعد از اطمینان دادن به تمام افراد جامعه درباره سامانه پیامکی مورد نظر، از سوی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی اطلاعیه‌ای صادر شد که در آن ذکر شده بود شماره پیامک ۵۰۰۰۴۹۹ هیچ ارتباطی به طرح حمایتی دولت برای اقشار کم درآمد ندارد و هموطنان هرگونه اطلاع‌رسانی را فقط از طریق این مرکز یا پیامکVEZART-REFAH  دنبال کنند.

این اولین‌بار نیست که ناهماهنگی در زمینه توزیع مایحتاج عمومی مردم دیده می‌شود. همگان به یاد دارند که ناهماهنگی‌های فراوان در توزیع سبد کالا در سال 1392، موجب تشکیل صف های بسیار بلند و زد و خورد بین هموطنان شد.

 

 

ارسال نظر