اخبار کلان

۱۳۹۷/۰۸/۲۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۳۹۹۵

اوضاع نیشکر هفت تپه بهتر شده

رییس سازمان خصوصی‌سازی با بیان اینکه حدود ۶۰ درصد رقم مصوب خصوصی‌سازی در بودجه سال ۹۷ محقق شده است در مورد مشکلات واگذاری کشت و صنعت هفت تپه گفت: وضعیت این شرکت نسبت به قبل از خصوصی‌سازی بهتر است.

پوری‌حسینی با حضور در یک برنامه تلویزیونی اظهار کرد: در سال 1395 از دو موسسه خواستیم واگذاری کنترلی سازمان خصوصی‌سازی را ارزیابی و نتیجه‌گیری کنند. آنها حدود 92 واحد خصوصی به صورت کنترلی یعنی بیش از 50 درصد واگذار شده را ارزیابی کردند و به این نتیجه رسیدند که سطح اشتغال در این واحدها، حدود 2 درصد در مجموع بهره وری کل در بالغ بر 50 درصد این واحدها افزایش یافته است.

پوری‌حسینی گفت: اجرای سیاست‌های اصل 44 قانون اساسی در 12 سال گذشته موفق نبود امّا علت آن سازمان خصوصی‌سازی یا بنگاه‌های واگذار شده نیست بلکه علت این است که اجازه نمی‌دهند خصوصی‌سازی کار خود را انجام دهد. قرار بود تا سال 89 شرکت‌های گروه یک و تا سال 93 شرکت‌های گروه دو واگذار شود اما اکنون در سال 97 هنوز 600 بنگاه واگذار نکرده داریم بنابراین از اهداف تعیین شده، خیلی عقبیم و باید سریعتر انجام دهیم.

پوری حسینی با اشاره به واگذاری کشت و صنعت هفت تپه گفت: نتیجه دولتی بودن این بنگاه اقتصادی در زمان واگذاری آن به بخش خصوصی در سال 97،  هفت ماه حقوق معوق و 345 میلیارد تومان زیان انباشته بود که 170 میلیارد را دولت پول داده بود تا روی پای خود بایستد و 150 میلیارد تومان بدهی به سازمان تامین اجتماعی داشت اما اکنون نسبت به آن موقع وضعیت بسیار بهتر است.

رییس سازمان خصوصی‌سازی افزود: سازمان خصوصی‌سازی در مورد واگذاری بنگاه‌های دولتی به بخش خصوصی تاکنون حتی یک مورد هم خلاف نداشته است. در تصمیم‌گیری‌های اقتصادی کشور اشتباهاتی وجود دارد که باید برطرف شود.

عباس پایی‌زاده عضو کمیسیون حمایت از تولید ملی مجلس شورای اسلامی هم با حضور در این برنامه گفت: آن چه که در سیاست‌های کلی اصل 44 قانون اساسی درباره خصوصی‌سازی ذکر شده با آنچه که در عمل انجام شده است به‌شدت فاصله دارد.

وی با بیان اینکه اجرای اصل 44 قانون اساسی به درستی انجام نشده و ما را به هدف نرساند، افزود: هنوز نحوه واگذاری شرکت‌های دولتی را به بخش خصوصی یاد نگرفتیم و نمی‌توانیم به درستی آن را اجرا کنیم و هزینه این موضوع را دولت و کارگران این شرکت‌ها می‌پردازند. یک از علل ناکامی اجرای اصل 44، شناسایی نکردن بخش خصوصی توانمند دارای اهلیت مالی و فنی است.

عضو کمیسیون حمایت از تولید ملی مجلس شورای اسلامی افزود: دولت سالانه 14 میلیارد تومان به شرکت هفت تپه یارانه می‌دهد. سازمان خصوصی‌سازی باید بر این شرکت نظارت کند تا اشتغال مردم حفظ شود. کشت و صنعت مغان باید به مردم واگذار می‌شد اما به بخش خصوصی واگذار شده که به اهلیت آن شک داریم.

علی آقامحمدی عضو تشخیص مصلحت نظام هم در ارتباط تلفنی با این برنامه گفت: مبنای ما اجرای سیاست‌های کلی اصل 44 قانون اساسی و خواهان خصوصی‌سازی هستیم. برخی واگذاری‌های به بخش خصوصی، موفق و برخی هم ناموفق بود و نواقصی داشت، صلاحیت افراد برای واگذاری بنگاه‌ها به آنها باید به درستی ارزیابی و بررسی شود. نباید سیاست‌های اصل 44 را زیر سوال ببریم بلکه باید در اجرای آن به درستی عمل کنیم. باید مقدمات واگذاری بنگاه‌ها را فراهم کنیم تا دچار تبعات ناشی از تغییر مدیریت‌ها نشویم و اشتغال آن بنگاه حفظ شود و کارگران آن دچار مشکل نشوند.

محمد حسن نژاد عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی نیز در ارتباط تلفنی با این برنامه گفت: هدف از خصوصی‌سازی واحدهای اقتصادی دولتی، پیشرفت آن واحدها، ​افزایش سودآوری و بهره وری بوده است. واگذاری بنگاه‌هایی مانند ماشین‌سازی و کشت و صنعت مغان و هپکو و پتروشیمی کرمانشاه و پالایشگاه به درستی انجام نشده است و روی همه آنها تحقیق و تفحص در حال انجام است.

کشف قاچاق اردک

ماموران گمرک شلمچه 20 قطعه اردک را همراه یکی از مسافران خروجی در سالن مسافری این مرز گمرکی شناسایی و کشف کردند. این مسافر که تبعه یکی از کشورهای همسایه است با صید این اردک‌های وحشی و با جاسازی کردن آنها در بار خود سعی داشت این پرندگان را از کشور خارج کند. ماموران پس از مشکوک شدن به بار همراه مسافر با کمک دستگاه ایکس‌ری به بازرسی آن اقدام کردند و موفق شدند 20 قطعه اردک وحشی را که در وضعیت نامناسبی جاسازی شده بودند کشف کنند و آنها را نجات دهند. این محموله قاچاق پس از کشف از سوی ماموران گمرک شلمچه به مراجع ذی‌صلاح تحویل داده شد.

 

ارسال نظر