ایجاد 82 هزار فرصت شغلی در بخش کشاورزی

۱۳۹۷/۰۸/۲۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۳۸۳۶
ایجاد 82 هزار فرصت شغلی در بخش کشاورزی

گروه اقتصاد کلان|

با توافق انجام شده بین سازمان برنامه و بودجه، صندوق توسعه ملی و جهاد کشاورزی حدود ۱۸ هزار و ۱۴۰ میلیارد تومان منابع برای ایجاد تولید و اشتغال در حوزه کشاورزی تامین شد. رییس سازمان برنامه و بودجه اعلام کرده که با تفاهم نامه امروز حداقل ۸۲ هزار فرصت شغلی جدید ایجاد می‌شود.

به گزارش «تعادل» روز گذشته سازمان برنامه و بودجه میزبان مراسمی به منظور امضا و مبادله تفاهم‌نامه برنامه‌های تولید و اشتغال در حوزه جهاد کشاورزی بود و بر این اساس نوبخت رییس سازمان برنامه و بودجه، شهیدزاده رییس صندوق توسعه ملی و همچنین حجتی وزیر جهاد کشاورزی به همراه برخی مدیران و معاونان دیگر حضور داشتند.

بر اساس توافق انجام شده قرار است با تامین مالی ۱۸ هزار و ۱۴۰ میلیارد تومانی در حوزه کشاورزی، حدود ۱۸ هزار فرصت شغلی ایجاد شود. این منابع در دو بخش اصلی سرمایه‌گذاری خواهد شد که برنامه آن برای ۱۰ رسته کشاورزی و همچنین ثبت اشتغال و بازسازی و نوسازی واحدها و تامین سرمایه در گردش است.

بر اساس آنچه سیدحمید پورمحمدی، معاون بودجه سازمان برنامه و بودجه اعلام کرد: منابع ۱۸ هزار میلیاردی از چند بخش تامین می‌شود. حدود ۴۰۰۰ میلیارد تومان از صندوق توسعه ملی، ۷۵۰۰ میلیارد تومان از بانک‌ها، ۴۰۰۰ میلیارد تومان از ظرفیت قانون اعطای تسهیلات به مناطق عشایری و روستایی، ۱۷۰۰ میلیارد تومان آورده متقاضیان و ۸۷۰ میلیارد تومان نیز یارانه‌ای است که سازمان برنامه و بودجه آن را تامین خواهد کرد.

پورمحمدی معاون رییس سازمان برنامه و بودجه کشور با بیان اینکه حوزه کشاورزی از اهمیت فراوانی در اشتغال برخوردار است، اظهار داشت: زمانی که رشد اقتصادی به محاق می‌رفت، بخش کشاورزی بار رشد را به دوش می‌گرفت، همچنین در بخش امنیت غذایی اهمیت دارد، آنجایی که تحریم‌ها، دارو و امنیت غذایی را هدف قرار داده است.

معاون سازمان برنامه و بودجه با اشاره به برنامه اشتغال در تبصره ۱۸ بودجه سال جاری گفت: ۸۲ هزار و ۱۴۰ میلیارد تومان منابع برای کشاورزی تجهیز شده که در ۱۰ رسته منتخب ۸۲ هزار فرصت شغلی ایجاد می‌شود.

وی به اولویت‌های اشتغال اشاره کرد و گفت: تثبیت مشاغل موجود، ارتقای توان تولید، بازسازی و نوسازی و سرمایه در گردش واحدها و توسعه باغات در مرزها و اراضی شیب‌دار از اولویت‌ها هستند.

  نوبخت: ثبات ارزی تداوم خواهد یافت

محمد باقر نوبخت، رییس سازمان برنامه و بودجه در این مراسم با اشاره به تفاهم نامه‌ای که در این مراسم به امضا رسید، گفت: با تفاهم نامه امروز حداقل ۸۲ هزار فرصت شغلی جدید ایجاد می‌کنیم. برنامه اول این است که در ۱۰ رسته فعالیت سرمایه‌گذاری کنیم و شغل‌های جدید ایجاد و اشتغال موجود را هم حفظ کنیم.

وی ادامه داد: همچنین ۶ رسته فعالیت را تعریف کردیم که با انجام آنها اشتغال موجود را تثبیت می‌کنیم. در برنامه دیگری توسعه باغات در مناطق مرزی را نیز مدنظر قرار داده‌ایم.

وی با بیان اینکه ما به دنبال ایجاد یک میلیون فرصت شغلی در سال جدید هستیم، گفت: این مسائل ربطی به تحریم ندارد. اینکه فکر کنیم چون تحریم شده‌ایم نمی‌توانیم بسیاری از کارها را انجام دهیم درست نیست. رییس سازمان برنامه و بودجه افزود: به خاطر متغیرهای برون زا، برخی از قسمت‌های اقتصاد کشور تحت تاثیر تکانه‌های خارجی قرار می‌گیرد. به عنوان نمونه ارز یک متغیر برون زا است که البته تا بخشی هم تحت تاثیر قرار گرفت.

وی ادامه داد: ضمن عذرخواهی از مردم بابت مسائل ارز، از بانک مرکزی تشکر می‌کنم که تا امروز ثبات را ایجاد کرد و این ثبات تداوم خواهد داشت.

وی گفت: بخشی از اقتصاد هست که می‌تواند تاثیر تحریم‌ها را خنثی کند؛ انتظار بحق مردم رشد اقتصادی و تثبیت اشتغال و ایجاد فرصت‌های شغلی جدید است که البته دانشگاه‌ها هم با آهنگ قابل قبولی نسبت به تربیت افراد ماهر اقدام می‌کنند؛ این افراد تمایل به مشارکت در توسعه ملی دارند.

رییس سازمان برنامه و بودجه اظهار کرد: امریکایی‌ها فکر کردند با تحریم می‌توانند کاری کنند که ما مجددا مذاکره کنیم؛ امریکاییها نتیجه مذاکرات قبلی را چه کردند؟ آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بیش از ۱۲ بار اعلام کرده که ایران بر تعهد خود پایبند بوده است. نوبخت خطاب به مقامات امریکایی گفت: ما به خاطر فرهنگ ایرانی اسلامی خود به پیمان خود پایبند می‌مانیم. شما باید به افکار عمومی پاسخ دهید که نسبت به نتیجه مذاکرات چه کردید.

وی گفت: ما بدون اعتنا به امریکایی‌ها کارمان را ادامه می‌دهیم شاید مزاحمت‌هایی ایجاد کنند اما راهمان را ادامه خواهیم داد.

وی همچنین اعلام کرد: در سال 98 میزان افزایش حقوق کارمندان بیش از سال‌های 96 و 97 خواهد بود. نوبخت در ادامه با بیان اینکه در گندم به خودکفایی رسیدیم، گفت: ۱۲ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان بابت خرید تضمینی گندم به کشاورزان پرداخت کردیم که ۷ درصد نسبت به پیش بینی‌ها بیشتر بود. وی افزود: همچنین ۳۱ هزار میلیارد تومان برای طرح‌های عمرانی پرداخت کردیم.

  تصویب نرخ تضمینی گندم

محمدباقر نوبخت در حاشیه مراسم امضای تفاهم‌نامه اشتغال در بخش کشاورزی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا نرخ خرید تضمینی محصولات کشاورزی برای سال آینده تعیین شده است، اظهار کرد: همه لیست خرید تضمینی محصولات کشاورزی تصویب شده و مطابق با آن عمل خواهد شد. یک قلم از محصولات نیاز به بازنگری داشت که اگر آن هم قطعی شود، در مجموع نرخ خرید تضمینی را اعلام می‌کنیم.

رییس سازمان برنامه و بودجه کشور در پاسخ به این سوال که با توجه به شرایط تحریمی اوضاع پیش‌بینی درآمدهای نفتی در لایحه بودجه سال آینده چگونه خواهد بود، تصریح کرد: پس از آنکه پیش‌بینی‌ها به یک ثباتی در هیات دولت برسد، اعلام خواهد شد و برای درآمدهای مالیاتی، ‌حقوق گمرکی، واگذاری‌ دارایی‌های سرمایه‌ای و دارایی‌های مالی، ‌طرح‌های عمرانی پیشنهاداتی وجود دارد که پس از جمع‌بندی در دولت مطرح خواهد شد. وی افزود: قبل از آنکه لایحه بودجه را به مجلس ببریم، در مورد جزییات آن اطلاع‌رسانی خواهیم کرد.

نوبخت درباره رعایت سهم صندوق توسعه ملی از درآمد نفت و گاز برای بودجه سال آینده نیز گفت: ما قانون را رعایت می‌کنیم با این حال منابع صندوق پای رکن توسعه کشور است و در بودجه منابع آن پیش‌بینی می‌شود و توسط بخش غیردولتی مصرف خواهد شد. اعتقاد داریم باید منابع صندوق در اختیار خود صندوق قرار گیرد.

وی در پاسخ به این سوال که آ‌یا مانند لایحه بودجه سال 97 برای ایجاد اشتغال در لایحه بودجه 98 منابعی از محل هدفمندسازی یارانه‌ها در نظر گرفتید، یادآور شد: منابع افزایش حامل‌های انرژی را صرف پرداخت‌های جاری نمی‌کنیم و دوباره به صورت انتقالی به جامعه بازخواهد گشت، به همین جهت در لایحه بودجه سال آینده چنین پیش‌بینی نداریم.  وی همچنین در خصوص بسته‌های حمایتی از اقشار محروم گفت: با تقسیم کاری که صورت گرفته وزارت تعاون مسوول این طرح می‌باشد و سازمان برنامه وظیفه تامین مالی این طرح را بر عهده دارد.

نوبخت ادامه داد، منابع این طرح از محل ما به التفاوت خوراک پتروشیمی‌ها تامین خواهد شد. وی همچنین تاکید کرد، در پرداخت یارانه‌های نقدی مشکلی نداریم و منابعی از خزانه برای پرداخت یارانه تخصیص پیدا نمی‌کند چراکه محل تامین یارانه‌ها تغییر کرده و از این بابت مشکلی وجود ندارد.

  درهای بسته وام اشتغال

محمود حجتی، وزیر جهاد کشاورزی نیز در ادامه این مراسم اعلام کرد: تفاهم نامه‌ای که امروز امضا کردیم در خصوص پروژه‌هایی است که در ستاد اقتصاد مقاومتی مورد تفاهم قرار گرفته بود.

حجتی افزود: در ۶ ماه اول امسال وسعت گلخانه‌های کشور هزار و ۴۰۰ هکتار گسترش یافت و به ۱۳ هزار و ۵۰۰ هکتار رسید. وی با بیان اینکه هر چه‌قدرحمایت کنیم باز هم کم است، گفت: متاسفانه در سامانه کارا با وحی منزل روبرو هستیم . در سفرهایی که به استان‌های مختلف کشور داشتم، متوجه شدم همه در شهرها منتظر این تسهیلات هستند و پشت درها مانده‌اند. حجتی تصریح کرد: از سازمان برنامه و بودجه درخواست دارم به این مساله به صورت ویژه رسیدگی کند.

وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه ۱۸ درصد اشتغال کشور (غیر از صنایع غذایی تبدیلی) مربوط به بخش کشاورزی است، گفت: این در حالی است که سهم سرمایه‌گذاری در کشاورزی نسبت به اقتصاد کشور بسیار پایین است.

 در ادامه این مراسم، شهیدزاده رییس صندوق توسعه ملی نیز گفت: با مجوز رهبری و مصوبه مجلس، برنامه دولت این است که در سال ۹۷ با تلفیق منابع صندوق، منابع بانکی و دولتی بتواند برای پروژه‌های اقتصاد مقاومتی که تأمین‌کننده نیازهای حال و آینده جامعه هستند را با تکیه بر توان داخل تأمین اعتبار کند.

وی افزود: صندوق توسعه ملی به عنوان یک موسسه ملی و سرباز نظام و دولت در برنامه‌های استراتژیک اقتصادی که منافع ملت و نسل آینده را تأمین می‌کند، نقش موثری ایفا خواهد کرد.

شهیدزاده تأکید کرد: امیدواریم بتوانیم در دوران تحریم رفاه مردم را تأمین کنیم.

 

 

ارسال نظر