1/7 تن مکمل دارویی وارد کشور شد

۱۳۹۷/۰۸/۲۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۳۶۶۵

بررسی تازه‌ترین آمار گمرک از تجارت خارجی ایران نشان می‌دهد، در هفت ماه نخست سال جاری هزار و ۷۳۶ کیلوگرم مکمل دارویی (سایر مکمل‌های دارویی برای خرده فروشی که تولید داخلی مشابه ندارند) به ایران وارد شده که ارزش آن رقمی حدود ۲۰۵ میلیون و ۳۶۶ هزار دلار است. واردات این محصول به ایران در مدت مشابه سال گذشته ۲ هزار و ۲۲۱ کیلوگرم به ارزش ۲۱۷ میلیون و ۴۱۶ هزار دلار بوده است. به این ترتیب آمار نشان می‌دهد که واردات مکمل دارویی طی هفت ماه سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته از لحاظ وزنی ۲۱.۸۱ درصد و از لحاظ ارزش ۵.۵۴ درصد کاهش یافته است. بر این اساس؛ کاهش واردات مکمل‌های دارویی به دنبال ایجاد محدودیت در واردات این محصول در جهت حمایت از کالاهای تولید داخل بوده است.

سازمان غذا و دارو چندی پیش اعلام کرده بود: سازمان غذا و دارو برای هرگونه حمایت از تولید داخلی از دارو تا فرآورده‌های طبیعی و سنتی آمادگی داشته و طبق تجارب و سوابق موجود و با لحاظ کردن توان داخلی قسمت اعظم تولید مکمل‌های غذایی، رژیمی و ورزشی در داخل کشور با ایمنی، سلامت و اثربخشی بالا قابل تولید است، چنانکه در موارد زیادی این موضوع عملیاتی شده و در آینده توسعه خواهد یافت.

    تورم زراعت و باغداری 29 درصد شد

شاخص “زراعت و باغداری “ در فصل تابستان سال ١٣٩٧ برابر با ٣٦٥,١ است که نسبت به فصل مشابه سال قبل ٥١.٤ درصد افزایش یافته است. میزان تغییرات چهار فصل منتهی به فصل جاری نسبت به دوره مشابه سال قبل (نرخ تورم سالانه) نیز معادل ٢٨.٩ درصد افزایش است.

شاخص گروه “غلات “ در فصل تابستان سال ١٣٩٧ برابر با ٢٧٨,٣ است که نسبت به فصل مشابه سال قبل ٨.٨ درصد افزایش یافته است. میزان تغییرات چهار فصل منتهی به فصل جاری نسبت به دوره مشابه سال قبل (نرخ تورم سالانه) نیز برابر با ٤.١ درصد افزایش است. شاخص گروه “میوه‌ها و میوه‌های آجیلی “ در فصل تابستان سال ١٣٩٧ برابر با ٣٨٧,٢ است که نسبت به فصل مشابه سال قبل ٦٦.٦ درصد افزایش یافته است. میزان تغییرات چهار فصل منتهی به فصل جاری نسبت به دوره مشابه سال قبل (نرخ تورم سالانه) نیز برابر با ٤٥.٩ درصد افزایش است.

شاخص گروه “سبزیجات “ در فصل تابستان سال ١٣٩٧ برابر با ٥١٨,٧ است که نسبت به فصل مشابه سال قبل ٧٣.٥ درصد افزایش یافته است. میزان تغییرات چهار فصل منتهی به فصل جاری نسبت به دوره مشابه سال قبل (نرخ تورم سالانه) نیز برابر با ٢٤.٩ درصد افزایش است. شاخص گروه “موادخام طبقه بندی نشده “ در فصل تابستان سال ١٣٩٧ برابر با ٢٧٠,٩ است که نسبت به فصل مشابه سال قبل ٤٧.٧ درصد افزایش یافته است. میزان تغییرات چهار فصل منتهی به فصل جاری نسبت به دوره مشابه سال قبل (نرخ تورم سالانه) نیز برابر با ١٦.١ درصد افزایش است.

    شاخص دامداری سنتی

شاخص “دامداری سنتی “ در فصل تابستان سال ١٣٩٧ برابر با ٣٣٣,٨ است که نسبت به فصل مشابه سال قبل ٣٤.٥ درصد افزایش یافته است. میزان تغییرات چهار فصل منتهی به فصل جاری نسبت به دوره مشابه سال قبل (نرخ تورم سالانه) نیز برابر با ١٨.٣ درصد افزایش است.

شاخص گروه “پرورش بز و بزغاله “ در فصل تابستان سال ١٣٩٧ برابر با ٣٢٦,٢ است که نسبت به فصل مشابه سال قبل ٤١.٧ درصد افزایش یافته است. میزان تغییرات چهار فصل منتهی به فصل جاری نسبت به دوره مشابه سال قبل (نرخ تورم سالانه) نیز برابر با ٢٥.٤ درصد افزایش است.

شاخص گروه “پرورش گاو و گوساله سنتی “ در فصل تابستان سال ١٣٩٧ برابر با ٣٥٣,٥ است که نسبت به فصل مشابه سال قبل ٤٠.١ درصد افزایش یافته است. میزان تغییرات چهار فصل منتهی به فصل جاری نسبت به دوره مشابه سال قبل (نرخ تورم سالانه) نیز برابر با ١٩.٢ درصد افزایش است.

شاخص گروه “گوسفند و بره “ در فصل تابستان سال ١٣٩٧ برابر با ٣٤٧,٣ است که نسبت به فصل مشابه سال قبل ٤٢.٣ درصد افزایش یافته است. میزان تغییرات چهار فصل منتهی به فصل جاری نسبت به دوره مشابه سال قبل (نرخ تورم سالانه) نیز برابر با ٢٧.٤ درصد افزایش است.

    صرفا با دستور پول ملی تقویت نمی‌شود

خانه ملت-رحیم زارع  با انتقاد از کاهش ارزش پول ملی گفت: متاسفانه نوسانات نرخ ارز صدمات قابل توجهی به اقتصاد کشور وارد کرده و این موضوع مانع فعالیت بخش تولید شده است. سخنگوی کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: تقویت ارزش پول ملی، ایجاد ثبات اقتصادی و جلوگیری از تلاطم در بازار ارز لازمه انجام فعالیت‌های اقتصادی است البته موضوعات مذکور با دستور محقق نمی‌شود. زارع در ادامه گفت‌وگوی خود با خبرگزاری خانه ملت، با تاکید بر لزوم فراهم شدن شرایط برای کسب درآمدهای ارزی پایدار تصریح کرد: برای دست یابی به انضباط پولی و مالی باید سیاست‌های اقتصادی صحیح به‌کار گرفته شود.

نماینده مردم آباده، بوانات و خرم بید در مجلس شورای اسلامی، افزود: تداوم نوسان نرخ ارز و قیمت کاذب ارز باید مورد رسیدگی قرار بگیرد چرا که ادامه این وضعیت باعث تشدید تورم و کاهش ارزش پول ملی می‌شود.

 

ارسال نظر