اخبار کلان

۱۳۹۷/۰۸/۲۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۳۵۸۹

مقاومت و تهمت در برابر خصوصی‌سازی واقعی

ایسنا|میر علی اشرف عبدالله پوری حسینی با اشاره به اینکه بعضی از بنگاه‌های دولتی و شبه دولتی برای واگذاری به اصلاح ساختار نیاز دارند، اظهار کرد: شرکت‌های توزیع برق، تولید برق، آب و گاز از این شرکت‌ها هستند که از دولت یارانه می‌گیرند و امکان واگذاری مالکیتی‌شان وجود ندارد و از ۶۳۰ بنگاهی که در فهرست واگذاری داریم ۲۰۰ بنگاه از همین نوع است.

رییس سازمان‌خصوصی‌سازی به قیمت‌گذاری بنگاه‌ها اشاره کرد و افزود: از موانع دیگر واگذاری این است که بخش خصوصی ما هنوز توانمند نیست و نمی‌تواند از عهده خرید برخی از بنگاه‌ها برآید که باید از آنها حمایت شود.

وی ادامه داد: البته نباید مردم را ترساند بلکه باید گفت که واگذاری شرکت‌ها و بنگاه‌ها باعث افزایش سطح اشتغال شده و به علت خصوصی‌سازی، اشتغال کم نشده است.

پوری حسینی با اشاره به اینکه گفته می‌شود خصوصی‌سازی با افزایش بیکاری همراه بوده است، تاکید کرد: مگر در کل شرکت‌های دولتی که قرار است واگذار شوند چند نفر کار می‌کنند؟ بسیاری از نهادهای اجرایی مثل صدا و سیما و وزارتخانه‌ها که دولتی هستند واگذار نمی‌شوند. در آنهایی که واگذار می‌شوند ۱۰۰ تا ۱۵۰ هزار نفر کار می‌کنند، چرا صدای این عده از ۸۰ میلیون نفر بلندتر است؟ معلوم است که یک جای کار می‌لنگد.رییس سازمان خصوصی‌سازی اظهار کرد: از آنجاکه مخابرات به بخش خصوصی واقعی واگذار نشده در پنج سالی که در سازمان خصوصی‌سازی فعالیت کردم هیچ شکایتی در آن مورد صورت نگرفته ولی برای شرکت‌هایی مانند آلومینیوم المهدی که به بخش خصوصی واقعی واگذار شده هر بار از ما شکایت می‌کنند که این نشان می‌دهد مقاومت‌ها در برابر خصوصی‌سازی واقعی وجود دارد. پوری حسینی با اشاره به مقاومت‌هایی که برای واگذاری برخی از بنگاه‌های دولتی وجود دارد، گفت: در این ۱۲ سال که کار واگذاری شرکت‌ها شروع شده بیش از ۱۰۰ میلیارد دلار سهم واگذار کرده‌ایم که بیشتر بورسی بوده است و بخشی از سهام مدیریتی و شرکت‌های غیربورسی هنوز باقی مانده‌اند که بیشتر شرکت‌هایی هستند که سودده نیستند.

10 میلیون تن کالای اساسی وارد کشور شد

گمرک| طی هفت ماهه سال جاری 10 میلیون و 450 هزار تن کالای اساسی به ارزش 5 میلیارد و 343 میلیون دلار وارد کشور شده است.

بنابر این گزارش ذرت، برنج، دانه‌های روغنی، دارو، روغن‌های خوراکی، گوشت قرمز، کنجاله سویا، جو، کود، قند و شکر و گندم ازجمله کالاهای اساسی هستند که طی هفت ماهه سال جاری وارد کشور شده‌اند. این گزارش حاکی است بررسی آمار تجارت خارجی طی مدت مذکور بیانگر این است که ذرت بیشترین و گندم کمترین میزان واردات را داشته‌اند.

این گزارش می‌افزاید، ذرت، دانه‌های روغنی، گوشت قرمز و جو با روند افزایشی همراه بوده‌اند. بطوری که ذرت 21 درصد، دانه‌های روغنی 22 درصد، گوشت قرمز 19 درصد و جو با 9 درصد از نظر ارزش روند افزایشی داشته‌اند.این گزارش می‌افزاید ذرت درصدر کالاهای اساسی وارد شده قرار دارد که به میزان 4 میلیون و 766 هزار تن به ارزش یک میلیارد و 118 میلیون دلار وارد شده است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 21 درصد افزایش داشته است. بنابراین گزارش؛ فرود عسگری رییس کل گمرک ایران در هفته‌های گذشته دستور ترخیص سریع و حمل یکسره کالاهای اساسی و ضروری از گمرک به کارخانه‌ها را به گمرکات کشور اعلام کرده و با پیگیری‌های رییس کل گمرک ایران خدمات شبانه روزی و 24 ساعته گمرک در شرایط ویژه اقتصادی به کالاهای اساسی در گمرکات مهم کشور صورت می‌گیرد و روند ترخیص این کالاها به صورت لحظه‌ای به کمک سامانه جامع گمرکی در مرکز پایش دفتر واردات گمرک رصد می‌شود.

عدم ثبت اطلاعات قوای مقننه و قضاییه در سامانه حقوق

مهر| معاون رییس‌جمهور با بیان اینکه هنوز اطلاعات کارکنان قوای مقننه و قضاییه در سامانه ثبت حقوق و دستمزد، بارگذاری نشده است، گفت: امیدواریم تمام دستگاه‌های اجرایی اطلاعات خود را وارد سامانه کنند.

جمشید انصاری رییس سازمان اداری و استخدامی کشور درخصوص آخرین وضعیت سامانه ثبت حقوق و دستمزد اظهار داشت: در تاریخ ۲ مهرماه سال جاری تصویبنامه هیات وزیران در خصوص الزام همه دستگاه‌ها به ثبت و بارگذاری اطلاعات مربوط به پرداخت‌های آنها صادر شد.وی افزود: سازمان اداری و استخدامی کشور موظف شده است گزارش مربوط به ثبت اطلاعات دستگاه‌های مختلف را به هیات وزیران گزارش کند. معاون رییس‌جمهور ادامه داد: تاکنون کلیه اطلاعات ثبت شده در سامانه حقوق و مزایای مربوط به دستگاه‌های اجرایی درون قوه مجریه بوده است. انصاری گفت: با توجه به دستور صادره از سوی رییس مجلس شورای اسلامی در خصوص ثبت و بارگذاری پرداخت‌های مجلس شورای اسلامی و نیز پیگیری سازمان بازرسی کل کشور برای ثبت و بارگذاری اطلاعات مربوط به قوه قضاییه امیدواریم سریعا سایر قوا و دستگاه‌های اجرایی هم اطلاعات خود را وارد کنند تا امکان دسترسی مردم به اطلاعات پرداخت‌های مدیران سریع‌تر فراهم شود.

 

ارسال نظر