تورم 29 درصد و رشد -1.5 درصد می‌شود

۱۳۹۷/۰۸/۲۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۳۵۸۶

بر اساس تازه‌ترین گزارش صندوق بین‌المللی پول، رشد اقتصادی ایران در سال جاری منفی ۱.۵درصد و نرخ تورم معادل ۲۹.۶ درصد خواهد بود.

به گزارش تعادل، صندوق بین‌المللی پول در تازه‌ترین گزارش خود از مجموعه گزارش‌هایی درباره منطقه منا (آسیا و شمال آفریفا که تولیدکننده نفت هستند) و آسیای مرکزی رشد اقتصادی ایران در سال 1397 را معادل منفی 1.5 درصد و برای سال آینده میلادی منفی 3.6 درصد پیش‌بینی کرده است.

در این گزارش آمده است: تحریم‌های امریکا علیه ایران و انتظاراتی که در جهت کاهش صادرات نفت شکل گرفته هم عامل اصلی کاهش رشد اقتصادی و تورم در اقتصاد ایران در سال‌های 2018 و 2019 است و هم در افزایش قیمت نفت موثر خواهد بود. البته طبق پیش‌بینی صندوق در میان‌مدت تولید نفت اوپک و نفت شیل امریکا افزایش یافته بنابراین قیمت‌ نفت نیز کاهش خواهد یافت.

این گزارش پیش‌بینی کرده است که نرخ تورم اقتصاد ایران در سال جاری 29.6 درصد و در سال 1398 معادل 34.1 درصد خواهد بود. جداول صندوق همچنین می‌گویند کسری بودجه دولت ایران در سال جاری و آینده نیز مستمر است همچنانکه کسری بودجه دولت در سال 1397 به 3.2 درصد تولید ناخالص داخلی و در سال 1398 به 4.2 درصد جی‌دی‌پی می‌رسد

طبق پیش‌بینی صندوق تراز حساب‌های جاری ایران همچنان مثبت بوده و انتظار می‌رود در سال جاری به 1.3 درصد تولیدناخالص داخلی و در سال آینده به 0.3 درصد تولیدناحالص داخلی برسد.

 

 

ارسال نظر