اجرای گام نخست بسته‌های حمایت

۱۳۹۷/۰۸/۲۲ - ۰۱:۳۸:۳۲
کد خبر: ۱۳۳۵۲۷
اجرای گام نخست بسته‌های حمایت

گروه اقتصاد کلان|

وزیر کار جدید کشور روز گذشته جزییات جدیدی از برنامه ارایه بسته حمایت غذایی را اعلام کرد. بر اساس گفته‌های شریعتمداری این طرح که قرار است در دو فاز کالایی و نقدی دنبال شود «ظرف این هفته تمام افراد و دهک‌های تحت پوشش‌ نهادهای حمایتی را تحت پوشش قرار می‌دهد و با جدول جدیدی که بر این اساس تعریف شده، هر خانوار یک نفره تا پنج نفره از رقمی بین ۱۰۰ هزار تا ۳۰۰ هزار تومان بهره‌مند می‌شوند.»

به گزارش «تعادل» کاهش متداوم ارزش پول کشور که از ابتدای سال جاری با شدت بیشتر و شوک‌آوری همراه شد خود را در افزایش نرخ ارز و کالاها بروز داد؛ در حالی که از سال 93 دولت با اجرای سیاست‌های انقباضی توانسته بود سطحی از ثبات پولی و قیمتی را برای اقتصاد کشور به وجود آورد. هرچند این ثبات قیمتی و افتخار تورم تک رقمی به باور بسیاری به هزینه رکود در تولید رقم خورده بود اما حداقل می‌توانست بار تنگنای اقتصادی را تحمل‌پذیرتر کند. این شرایط در زمانی که امواج گرانی غافلگیرکننده، اقتصاد کشور را درنوردید تا حد زیادی تغییر کرد و به ورای آستانه تحمل جامعه بالاخص گروه‌های کم‌درآمد رسید.

این موضوع باعث شد که مسوولان وزارت رفاه برای حمایت طبقات پایین به فکر تدبیری بیفتند که در نهایت با همفکری دولت و مجلس به تدوین و تصویب برنامه‌ای برای توزیع بسته‌های غذایی در بین دهک‌های پایین جامعه رسید. این مصوبه که از سوی هیات وزیران و به پیشنهاد مشترک وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و سازمان برنامه‌ و بودجه کشور به تصویب رسیده، سازمان برنامه و بودجه را به «پرداخت کمک جبرانی به کارکنان دولت و مستمری‌بگیران صندوق‌های بازنشستگی کشوری و لشکری، کارکنان رسمی و پیمانی، کارکنان قراردادی و شرکتی و مستمری بگیران صندوق‌های بازنشستگی کشوری و لشگری و بازنشستگان فولاد» ملزم کرده است. کارکنانی که مجموع پرداختی آنها کمتر از ۳۰ میلیون ریال در ماه است، این کمک جبرانی را از طریق حساب بانکی مرتبط با حقوق و دستمزد خود دریافت خواهند کرد.

 جزییات بسته حمایتی از زبان شریعتمداری

مسوولان وزارت کار قبلا کلیاتی از این برنامه را اعلام کرده و گفته بودند که قرار است این بسته حمایتی تا در آبان ماه در دو مرحله به اجرا درآید. اما روز گذشته محمد شریعتمداری، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی جزییات تازه‌ای از نحوه ارایه بسته‌های حمایت غذایی و کمکهای جبرانی را اعلام کرد.

آنطور که وزیر جدید کار گفته قرار است این طرح در دو فاز کالایی و نقدی دنبال شود به این نحو که در گام اول ظرف این هفته تمام افراد و دهک‌های تحت پوشش‌ نهادهای حمایتی در دستور کار قرار می‌گیرند و با جدول جدیدی که بر این اساس تعریف شده، هر خانوار یک نفره تا پنج نفره از رقمی بین ۱۰۰ هزار تا ۳۰۰ هزار تومان بهره مند می‌شوند.

محمد شریعتمداری با اشاره به توزیع بسته حمایت غذایی، گفت: شکل این بسته کالایی است و لیست کالاها هم متنوع است تا دست خانواده‌ها در انتخاب کالا باز باشد.

وزیر کار درعین حال گام دوم را پرداخت نقدی عنوان کرد و گفت: برنامه ما در گام دوم این است که همراه با حقوق این ماه یا زودتر از آن، به کارمندان دولت در بخش‌های مختلف واریز نقدی داشته باشیم که این کار توسط دولت یا وزارت امور اقتصاد و دارایی صورت خواهد گرفت.

شریعتمداری همچنین از برنامه‌ریزی برای آن دسته دهک‌های کم درآمدی که جزو اقشار تحت پوشش نهادهای حمایتی نیستند، خبر داد و گفت: این افراد جزو گروه سوم هستند که طرح مربوط به ‌آنها دو هفته بعد از اجرای طرح در مرحله اول، به اجرا درخواهد آمد. به این ترتیب با گفته‌های روز گذشته وزیر کار در فاز نخست، مبلغ ریالی بسته حمایت غذایی بر اساس مصوبه دوم آبان ماه هیات وزیران و در راستای طرح حمایت غذایی از گروه‌های کم‌درآمد جامعه، از این هفته به تمام خانوارهای تحت پوشش نهادهای حمایتی اختصاص خواهد یافت و در فاز دوم، این مبلغ ریالی تحت عنوان کمک جبرانی که دولت قبلا مصوبه آن را از تصویب هیات وزیران گذرانده بود، از طریق واریز به حسابهای حقوق کارکنان دولتی، ‌عملیاتی خواهد شد.

در فاز سوم، اقشار و گروه‌های با درآمد کمتر که جزو اقشار حمایت شده تحت پوشش نهادها نیستند، در دستور کار قرار می‌گیرند که طرح مربوط به آنها دو هفته بعد از اجرای این طرح آغاز خواهد شد.

براساس طرح حمایت غذایی از خانوارهای کم‌درآمد، تمام خانوارهای تحت پوشش و پشت نوبتی‌های کمیته امداد امام خمینی و سازمان بهزیستی، خانوارهای تحت پوشش بنیاد شهید و امور ایثارگران و خانوارهای کم درآمد با دریافتی و درآمد ماهانه کمتر از سه میلیون تومان که توسط وزارت کار شناسایی شده یا به تایید سازمان بهزیستی و کمیته امداد رسیده باشند مشمول بهره‌مندی از مزایای این بسته غذایی قرار می‌گیرند.

همچنین بر اساس مصوبه پرداخت کمک جبرانی دولت، همه کارکنان رسمی و پیمانی کشوری و لشکری، کارکنان قراردادی و شرکتی و مستمری بگیران صندوق‌های بازنشستگی کشوری و لشکری، حمایت و بازنشستگان شرکت فولاد و سایر صندوق‌ها که مجموع پرداختی آنها کمتر از ۳۰ میلیون ریال در ماه است، از طریق حساب های بانکی مرتبط با حقوق و دستمزد خود کمک جبرانی دریافت می‌کنند و سازمان برنامه و بودجه مجاز است این کمک جبرانی را به حساب های حقوق واریز کند.

 کمک‌خرجی به جای سبد کالا

موضوع اعطای کمک های جبرانی و بسته‌های حمایت غذایی در هفته‌های اخیر از سوی فعالان کارگری و کارشناسان حوزه کار مورد بحث و بررسی قرار گرفته و واکنش های مختلفی را به دنبال داشته است.

علی اصلانی عضو کانون عالی شوراهای اسلامی کار در گفت‌وگویی با ایسنا به دولت پیشنهاد کرده بود که به جای دادن سبد کالا به خانوارهای کارگری، مبلغی را به عنوان کمک خرجی به حساب یارانه آنها واریز کند.

به گفته وی در شرایط حاضر که خط فقر و تورم افزایش یافته است انتظار می‌رود این کمک جبرانی برای کارگران هم که عمدتا حداقل‌بگیرند و حقوق آنها بیشتر از یک میلیون تومان نیست، پرداخت شود.

در روزهای اخیر رییس‌جمهور از توزیع اولین بسته حمایت غذایی در آبان ماه خبر داده بود. به گفته وی، این بسته‌ غذایی به افرادی که مشکلات بیشتری دارند و در فشار بیشتری هستند پرداخت خواهد شد و این روند تا پایان سال در چند نوبت ادامه خواهد یافت تا مشکلاتی که برای مردم پیش آمده تا حدودی جبران شود.

با توجه به اعلام رییس‌جمهور مبنی بر توزیع بسته غذایی به گروه‌های تحت فشار و اظهارات روز گذشته وزیر کار که از برنامه‌ریزی برای سایر گروه‌های با درآمد کمتر که جزو اقشار تحت پوشش نهادهای حمایتی نیستند، خبر داده بود باید منتظر بود که ظرف دو هفته آینده با گسترده شدن ابعاد این طرح، نحوه حمایت از کارگران و اقشار کم‌درآمد به چه طریق خواهد بود.

 

ارسال نظر