اخبار کلان

۱۳۹۷/۰۸/۲۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۳۴۲۳

فعالیت‌های اقتصادی نهادها و بنیادها از مالیات معاف نیست

ایرنا| معاون مالیات‌های مستقیم سازمان امور مالیاتی کشور اعلام کرد: همه بنیادها و نهادهای انقلاب اسلامی بابت فعالیت‌های اقتصادی خود از هیچگونه معافیت مالیاتی برخوردار نیستند.

نادر جنتی، با یادآوری ماده 2 قانون مالیات‌های مستقیم و تبصره‌های آن تصریح کرد: به استناد تبصره‎های این ماده قانونی، همه فعالیت‌های اقتصادی بنیادها و نهادهای انقلاب اسلامی و همچنین وزارتخانه‌ها و شهرداری‌ها به هر نحوی، مشمول پرداخت مالیات بوده و معافیتی ندارند.

وی اظهار داشت: بر همین اساس، نهادها و بنیادهای انقلاب اسلامی، مالیات عملکرد همه فعالیت‌های اقتصادی خود و همچنین همه مالیات‌های تکلیفی و ارزش افزوده را پرداخت می‌کنند.

معاون مالیات‌های مستقیم سازمان امور مالیاتی کشور، با اشاره به انتشار خبری در رسانه‌ها درخصوص معافیت مالیاتی بنیادها و نهادهای انقلاب اسلامی از سوی سازمان امور مالیاتی کشور، یادآورشد: فعالیت اقتصادی بنیادها و نهادهای انقلاب اسلامی طبق ضوابط و مقررات قانونی، مشمول مالیات است.

وی تصریح کرد: به استناد تبصره 1 ماده 2 قانون مالیات‌های مستقیم، شرکت‌هایی که همه یا قسمتی از سرمایه آنها متعلق به وزارتخانه‌ها یا بنیادها و نهادهای انقلاب اسلامی باشد، سهم درآمد یا سود آنها نیز وفق قوانین و مقررات مشمول مالیات است.

واریز اعتبار بسته حمایتی افراد تحت پوشش کمیته امداد

فارس| مقام ارشد دولت با اشاره به سبد کالاهای خانوارهای نیازمند گفت: روز گذشته ۲۰۰ هزار تومان برای افراد تحت پوشش کمیته امداد واریز شده و به تدریج دیگر گروه‌ها نیز بسته حمایتی را دریافت می‌کنند.

یک مقام ارشد دولت با اشاره به سبد کالای خانوارهای نیازمند اظهار داشت: برای افراد تحت پوشش نهادهای حمایتی از جمله کمیته امداد، بهزیستی، خانواده شهدا و ایثارگران سبد کالا پیش‌بینی شده که به تدریج در حال پرداخت است.  وی افزود: در هر مرحله ۲۰۰ هزار تومان به حساب افراد واریز می‌شود که قابل نقد شدن نیست و فقط می‌توانند با این اعتبار کالای اساسی مورد نیاز خانوار را براساس پیش‌بینی‌های صورت گرفته تامین کنند.

این مقام ارشد دولت افزود: در مرحله اول روز گذشته برای افراد تحت پوشش کمیته امداد ۲۰۰ هزار تومان به حسابشان واریز شده است و هر دو روز یک‌بار گروه‌های مختلف رقم حمایتی را دریافت می‌کنند.

این مقام مسوول با بیان اینکه هنوز بسته حمایتی کارمندان قطعی نشده است، تصریح کرد: در روزهای آینده نیز این مساله نهایی خواهد شد و به تدریج برای کارمندان و بازنشستگان سبد حمایتی در نظر گرفته می‌شود. همچنین شناسایی کارگرانی که زیر سه میلیون تومان حقوق دریافت می‌کنند از اهمیت بالایی برخوردار است که با حساسیت دنبال می‌شود. با افزایش چشمگیر سطح عمومی قیمت‌ها به دلیل نوسانات ارزی در ماه‌های اخیر، دولت تصمیم گرفت بسته حمایتی به اقشار آسیب پذیر جامعه یعنی کارمندان دولت، کارگران، افراد تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی، سازمان بهزیستی، بازنشستگان و تمام کسانی که زیر ۳ میلیون تومان حقوق می‌گیرند، اختصاص دهد. همچنین قرار است اولین بسته حمایتی به صورت کارت اعتباری باشد و بسته‌های بعدی به صورت بسته غذایی توزیع شود.

خالص حساب سرمایه در بهار به منفی ۵.۳ میلیارد دلار رسید

تعادل| به گفته رییس سابق سازمان سرمایه‌گذاری خارجی، خالص حساب سرمایه در سال ۱۳۹۲ قریب ۹- میلیارد دلار بوده است که در سال ۱۳۹۶به قریب ۲۰- میلیارد دلار رسیده است.

بهروز علیشیری، رییس سابق سازمان سرمایه‌گذاری خارجی در صفحه اینستاگرام خود نوشت: خروج سرمایه از کشور در برابر ورود سرمایه به کشور، یک شاخص مهم برای تعیین سلامت اقتصادی و کشش پذیری کسب و کار است آمارهای رسمی کشور نشان می‌دهد که خالص حساب سرمایه در سال ۱۳۹۲ قریب ۹- میلیارد دلار بوده است که در سال ۱۳۹۶ به قریب ۲۰- میلیارد دلار رسیده است!

 تراز حساب سرمایه در سه ماهه اول سال ۹۶ قریب ۱.۳ - میلیارد دلار بود. اما این رقم در سه ماهه سال ۹۷ به۵.۳ - میلیارد دلار رسیده است که رشد چشمگیر و هشدار‌دهنده‌یی است از طرفی ۹.۴ میلیون نفر به عنوان گردشگر در سال ۹۶ از کشور خارج شده‌اند، که این رقم در سال ۹۵، قریب ۸.۱ میلیون نفر بوده است. گرجستان، ترکیه و آذربایجان بیشترین رشد را در مقایسه این دو سال داشته‌اند. در گزارش دیگری داشتیم که قریب ۱۷۰۰شهروند ایرانی در سال ۹۵، فقط در ترکیه ملک خریده‌اند، اگر هر مسافر ایرانی فقط برای هزینه گردشگری خود ۵۰۰ دلار از کشور خارج کند، می‌شود ۵ میلیارد دلار. چنانچه فقط یک درصد این افراد در خارج سرمایه‌گذاری کرده باشند، رقم خروج سرمایه کشور بسیار نگران کننده خواهد بود.

 

ارسال نظر