اخبار کلان

۱۳۹۷/۰۸/۱۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۳۱۶۶

استفاده از تجهیزات داخلی در سرمایه‌گذاری خارجی

اسحاق جهانگیری، معاون اول رییس‌جمهور در جلسه شورای اقتصاد با اشاره به گزارش ارایه شده در خصوص عملکرد تسهیلات مالی خارجی از کشور چین، بر لزوم استفاده از تجهیزات ساخت داخل در طرح‌هایی که از طریق فاینانس اجرایی می‌شود، تاکید کرد.

در این جلسه که وزرای امور اقتصادی و دارایی، راه و شهرسازی، نیرو، جهاد کشاورزی، نفت، تعاون، کار و رفاه اجتماعی، رییس سازمان برنامه و بودجه، معاون علمی و فناوری رییس‌جمهور، رییس اتاق بازرگانی ایران و مدیرعامل راه آهن جمهوری اسلامی ایران نیز حضور داشتند، گزارشی درخصوص عملکرد شورای اقتصاد، تعداد جلسات برگزار شده و تعداد مصوبات توسط نماینده دبیرخانه شورا ارایه شد.

در ادامه این جلسه همچنین گزارشی از عملکرد تسهیلات مالی خارجی (فاینانس) کشور چین ارایه شد که براساس این گزارش از ۴۶طرح مصوب با استفاده از تسهیلات مالی خارجی، ۲۸ طرح با مالکیت دولت و ۱۸ طرح با مالکیت بخش خصوصی و غیر دولتی است.

در ادامه این جلسه درخواست‌های برخی دستگاه‌های اجرایی مطرح شد و پس از ارایه توضیح در خصوص دلایل فنی و توجیهات مالی و اقتصادی با برخی از این درخواست‌ها موافقت صورت گرفت.

اصلاح مصوبه اجرای توسعه فاز ۱ میدان گازی کیش، احداث سد و نیروگاه چمشیر و طرح انتقال نیروی برق گیلان با استفاده از تسهیلات مالی خارجی از جمله درخواست‌های مطرح شده در این جلسه بود که پس از بحث و تبادل نظر به تصویب رسید.

تورم تولید کننده صنعت 32.9 درصد افزایش یافت

شاخص قیمت تولیدکننده بخش صنعت در فصل تابستان ١٣٩٧ به عدد ٣٤٠.٣ رسید که نسبت به شاخص فصل قبل١٧.٧ درصد و شاخص فصل مشابه سال قبل ٥٢.٨ درصد افزایش داشته است.

درصد تغییرات متوسط شاخص کل بخش صنعت در چهار فصل منتهی به فصل تابستان سال ١٣٩٧ نسبت به متوسط شاخص در چهار فصل منتهی به فصل تابستان سال قبل (رخ تورم تولیدکننده کل بخش صنعت) معادل ٣٢.٩ درصد بوده که نسبت به تورم چهار فصل منتهی به فصل زمستان سال ١٣٩٦ (٢٢.٧ درصد)، افزایش داشته است.

شاخص قیمت تولیدکننده در زیر بخش «تولید فلزات اساسی» با ٢٩.٨ درصد افزایش نسبت به فصل قبل از عدد ٣١٣.٩ به ٤٠٧.٥ رسید و بیشترین تاثیر را در افزایش شاخص کل فصل تابستان داشته است. شاخص قیمت تولیدکننده «صنایع تولید زغال سنگ- پالایشگاه‌های نفت» با ٧.٥ درصد، «صنایع مواد غذایی و آشامیدنی» با ٢١.٨ درصد، «صنایع محصولات شیمیایی» با ٢٣.٧ درصد، «تولید محصولات لاستیکی و پلاستیکی» با ٥٥.٦ درصد، «ماشین‌آلات و دستگاه‌های مولد وانتقال برق» با ٤٥.٥ درصد و «تولید وسایل نقلیه موتوری، تریلر و نیم تریلر» با ٦.٢ درصد افزایش نسبت به فصل قبل، بیشترین تاثیر را در افزایش شاخص صنعت داشته اند.

 تورم نقطه‌ای خدمات 19.7 درصد شد

شاخص کل قیمت تولید کننده بخش‌های خدمات (بر مبنای ١٠٠=١٣٩٠) در فصل تابستان ١٣٩٧ برابر است با ٢٨٥,١ که نسبت به فصل قبل٨.٧ درصد افزایش یافته است. تورم نقطه‌ای تولید بخش خدمات نیز معادل 19.7 درصد است.

تغییرات شاخص بخش‌های خدمات نیز به شرح ذیل است:

شاخص گروه «خدمات تعمیر وسایل نقلیه موتوری، موتور سیکلت و کالاهای شخصی و خانگی» در فصل تابستان ١٣٩٧برابر است با ٣٣٤,٨، که نسبت به فصل قبل ٧.٨ درصد افزایش یافته است.

شاخص گروه «خدمات هتل و رستوران» در فصل تابستان ١٣٩٧برابر است با ٣٧٢,٧ که نسبت به فصل قبل ٩ درصد افزایش یافته است.

شاخص گروه «خدمات حمل و نقل، انبارداری و ارتباطات» در فصل تابستان ١٣٩٧برابر است با ٣٣٧,٧ که نسبت به فصل قبل ١٥.٢ درصد افزایش یافته است.

شاخص گروه «خدمات واسطه گری‌های مالی (بیمه) » در فصل تابستان ١٣٩٧برابر است با ٢٩٣,٢ که نسبت به فصل ٥.٥ درصد افزایش یافته است.

شاخص گروه «خدمات مستغلات، اجاره و فعالیت‌های کسب و کار» در فصل تابستان ١٣٩٧برابر است با ٢١٥,٣ که نسبت به فصل قبل ٥.٢ درصد افزایش یافته است.

شاخص گروه «خدمات آموزش» در فصل تابستان ١٣٩٧برابر است با ٢٦٥,٧ که نسبت به فصل قبل ١.٥ درصد افزایش یافته است.

شاخص گروه «خدمات بهداشت و مددکاری اجتماعی» در فصل تابستان ١٣٩٧برابر است با ٤١٥,٦ که نسبت به فصل قبل ٨.٢ درصد افزایش یافته است.

شاخص گروه «خدمات سایر فعالیت‌های خدمات عمومی، اجتماعی و شخصی» در فصل تابستان ١٣٩٧برابر است با ٣٠٦,١ که نسبت به فصل ٦ درصد افزایش یافته است.

 

 

ارسال نظر