اخبار کلان

۱۳۹۷/۰۸/۰۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۲۴۳۱

فاصله تورمی دهک‌های جامعه در مهرماه بیشتر شد

ایرنا| گزارش مرکز آمار از نرخ تورم مهر در کل خانوارهای کشور نشان می‌دهد که نرخ تورم در دهک اول (فقیرترین قشر جامعه) 12.7 درصد و در دهک دهم (ثروتمندان) 14.3 درصد بوده است. مرکز آمار ایران بسته به میزان درآمد و هزینه ماهانه خانوارها، آنها را در 10 طبقه اقتصادی تقسیم می‌کند؛ هرچه فرد به دهک بالاتری تعلق داشته باشد، ثروتمندتر است. محدوده تغییرات تورم دوازده ماهه در گروه عمده «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات» بین 15.7 درصد برای دهک اول تا 17.7 درصد برای دهک دهم است.  همچنین اطلاع مذکور در مورد گروه عمده «کالاهای غیر خوراکی و خدمات» بین 10.4 درصد برای دهک اول تا 13.6 درصد برای دهک دهم است.  بر اساس اعداد مربوط به تورم در میان دهک‌های مختلف هزینه‌ای، فاصله تورمی دهک‌ها در این ماه به 1.6 درصد رسید که نسبت به ماه قبل (1.4 درصد) 0.2 واحد درصد افزایش نشان می‌دهد.  فاصله تورمی در گروه عمده «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات» نسبت به ماه قبل 0.1 واحد درصد کاهش و در گروه عمده «کالاهای غیر خوراکی و خدمات» نسبت به ماه قبل یک واحد درصد افزایش نشان می‌دهد.

50 درصد آمار کشور را تهیه کردیم

 رییس مرکز آمار ایران گفت: به‌دلیل مشکلات مالی حداکثر ۵۰ درصد آمار مورد نیاز ملی ۳۵ درصد اطلاعات مورد نیاز استانی و ۱۵ درصد آمار مورد نیاز شهرستان‌ها را تأمین می‌کنیم.

امید علی پارسا در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری شبکه دو سیما گفت: به دلیل مشکلات مالی حداکثر ۵۰ درصد آمار مورد نیاز ملی ۳۵ درصد اطلاعات مورد نیاز استانی و ۱۵ درصد آمار مورد نیاز شهرستان‌ها را تأمین می‌کنیم. رییس مرکز آمار ایران افزود: اکنون فقط می‌توانیم آمار مربوط به رشد اقتصادی، تورم و بیکاری را ارایه دهیم.  وی گفت: اولویت ما تولید آمار با کیفیت و قابل مقایسه با آمارهای جهانی است و آماری که مرکز آمار تولید می‌کند مربوط به کف زندگی مردم است.

پارسا با بیان اینکه مجلس شورای اسلامی می‌تواند از مرکز آمار تحقیق و تفحص کند افزود: در فرآیند تولید آمار امکان ندارد کسی بتواند عدد سازی کند.  وی گفت: تاکنون کسی درباره تغییر رویه‌های به دست آوردن آمار نظری ارایه نکرده است، زیرا فرمول محاسبات آمار جهانی است.

پارسا افزود: تورم نقطه به نقطه ۳۲/۸ درصد و متوسط رشد قیمت‌های کالا و خدمات مصرفی در ۱۲ ماه اخیر نسبت به ۱۲ ماه پیش از آن ۱۳/۴ درصد است. رییس مرکز آمار ایران گفت: : تورم در ۱۲ ماه اخیر برای خوراکی‌ها ۴۷ و نیم، کالاهای بادوام ۷۵، میوه و سبزیجات ۷۵ و دخانیات ۱۶۶ درصد است.  وی افزود: برای به دست آوردن آمار تورم از ۷۵ هزار واحد صنفی ۴۲۰ هزار قیمت دریافت می‌کنیم.  پارسا با بیان اینکه نظام آماری کشور سنتی است گفت: با توجه به اینکه بیش از ۴۰ درصد افراد در سرشماری سال ۹۵ اینترنتی اطلاعات دادند و رتبه نخست را در این زمینه در دنیا داریم، اما نظام آماری کشور مدرن نیست.

شاغلان خدمات مناطق شهری ٢,٥ برابرروستایی

مرکز آمار|  این سهم خدمات در مناطق روستایی برای فصل بهار ١٣٩٧، ٢٣,٨ درصد بوده که نسبت به فصل بهار ده سال پیش (سال ١٣٨٧)، ٤.٧ واحد درصد و همچنین سهم بخش صنعت برای فصل بهار ١٣٩٧، ٢٤.٧ بوده که نسبت به فصل بهار ده سال پیش، ٠.٩ واحد درصد افزایش یافته است.  سهم شاغلان شهری بخش خدمات در فصل بهار ١٣٩٧، ٦٠,١ درصد و بخش صنعت ٣٣.٧ درصد بوده است. براساس نتایج طرح آماری نیروی کار مرکز آمار ایران در بهار ١٣٩٧، سهم شاغلان بخش خدمات نسبت به فصل بهار ده سال پیش (سال ١٣٨٧، یعنی ٥٩.٦ درصد)، ٠.٥ واحد درصد افزایش و سهم شاغلان شهری بخش صنعت نسبت به فصل بهار ده سال پیش، ٠.٣ واحد درصد کاهش یافته است. این سهم در مناطق روستایی در بخش خدمات برای فصل بهار ١٣٩٧، ٢٣,٨ درصد بوده که نسبت به فصل بهار ده سال پیش (سال ١٣٨٧)، ٤.٧ واحد درصد و همچنین سهم بخش صنعت برای فصل بهار ١٣٩٧، ٢٤.٧ بوده که نسبت به فصل بهار ده سال پیش، ٠.٩ واحد درصد افزایش یافته است.

نسبت شاغلان بخش خدمات در مناطق شهری در فصل بهار ١٣٩٧ نسبت به روستایی، ٢,٥ برابر و در بخش صنعت ٩ واحد درصد بیشتر است.

نظام بودجه‌ریزی اصلاح می‌شود

رییس سازمان برنامه و بودجه گفت: اولویت‌بندی در ‎بودجه۹۸ صورت گرفته و به نسبت سال‌های گذشته بودجه نهادها و وزارتخانه‌ها بازنویسی و در آن تجدیدنظر می‌شود.

محمدباقر نوبخت رییس سازمان برنامه و بودجه کشور در توییتی نوشت: سیاست دولت مقابله با تحریم‌ها و کم کردن فشار اقتصادی بر مردم و از بین بردن فقر مطلق است. بدون هیچ واهمه‌ای از فشارها، نظام بودجه‌ریزی اصلاح می‌شود. اولویت بندی در بودجه ۹۸ صورت گرفته و به نسبت سال‌های گذشته بودجه نهادها و وزارتخانه‌ها بازنویسی و در آن تجدید‌نظر می‌شود.

 

ارسال نظر