70 هزار میلیارد‌تومان برای 300 هزار شغل

۱۳۹۷/۰۷/۲۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۲۰۷۶
70 هزار میلیارد‌تومان برای 300 هزار شغل

گروه اقتصاد کلان|

در حالی که رییس سازمان برنامه و بودجه از اختصاص 65 تا 70 هزار میلیارد تومان برای نوسازی بافت‌های فرسوده شهری خبر می‌دهد، نهاوندیان از سکونت 40 درصد جمعیت شهر تهران در بافت‌های فرسوده خبر می‌دهد و این موضوع را بسیار تکاندهنده می‌داند. در شرایطی که کشور روزهای سختی در آینده خواهد داشت و به نظر می‌رسد وزیر راه و شهرسازی نیز استعفا کرده، دولت تلاش دارد با سرمایه‌گذاری در بخش مسکن، اشتغال‌زایی را از این راه گسترش دهد. نهاوندیان به این نکته اشاره می‌کند و این طرح را سرچشمه اشتغال‌زایی در ایران می‌داند. از سوی دیگر اجرای طرح‌هایی از این دست می‌تواند به کاهش قیمت مسکن و پایان رکود در این بخش یاری برساند. بخش مسکن از اوایل دهه 90 به سمت رکود رفت و در حالی که از سال گذشته رونق به تدریج به این بخش باز می‌گشت، نوسان اخیر اقتصادی دوباره وضعیت سرمایه‌گذاری، تولید و تقاضای مسکن را کاهش داده و چنانچه دولت در این رابطه طرحی نداشته باشد، احتمالا دوباره رکود به شکلی بزرگ‌تر از قبل بر این بخش حاکم خواهد شد. اگر دولت واحدهای تولید شده در این طرح را با قیمت‌هایی مناسب‌تر در اختیار مردم قرار دهد و این واحدهای امکانات کافی مطابق نیازهای معقول و متعارف داشته باشد، از نرخ خط فقر مسکنی در کشور نیز کاسته خواهد شد. بر اساس تفاهم‌نامه برنامه تولید و اشتغال در حوزه بازآفرینی شهری قرار است تا بیش از ۱۰۰ هزار واحد مسکونی در مرحله اول در بافت‌های فرسوده باز سازی شود که موجبات ایجاد ۱۲۰ هزار شغل مستقیم و ۱۸۰ هزار شغل غیرمستقیم را فراهم می‌آورد.

به گزارش «تعادل»، محمدباقر نوبخت در مراسم امضای تفاهم نامه برنامه تولید و اشتغال در حوزه بازآفرینی شهری پایدار در سازمان برنامه و بودجه گفت: با امضای این تفاهم نامه، بیش از 100 هزار واحدمسکونی در بافت‌های فرسوده نوسازی خواهد شد و زمینه نوسازی 100 هزار واحد دیگر نیز بر اساس تبصره 18 بودجه 97 فراهم است. همچنین پروژه نوسازی 50 هزار واحد مسکونی شهری و 50 هزار واحد مسکنونی روستایی نیز در کنار این برنامه آغاز می‌شود.

نوبخت بیان کرد: برای سه هزار میلیارد تومان در یک «ردیف بودجه» مجوز گرفتیم که اجازه استفاده از 20 درصد از اعتبارات عمرانی که معادل 12 هزار و 300 میلیارد تومان است به آن اضافه می‌شود.

معاون رییس‌جمهوری با بیان اینکه قرار است 15 هزار میلیارد تومان از منابع صندوق توسعه ملی و 30 هزار میلیارد تومان از منابع بانک‌ها استفاده شود، افزود: معادل ریالی یک میلیارد دلار نیز از شورای اقتصاد برای ایمنی بخشی به تولید و بافت فرسوده مجوز گرفتیم. همچنین می‌توانیم پنج هزار میلیارد تومان دیگر از ظرفیت تبصره 14 استفاده کنیم. در مجموع بین 65 تا 70 هزار میلیارد تومان برای این طرح در نظر گرفته شده است.

نوبخت با بیان اینکه امنیت از دیگر اهداف برنامه نوسازی بافت‌های فرسوده است، اضافه کرد: مردم انتظار دارند ایمنی بافت‌های فرسوده را در کشوری که لرزه خیز است، بازآفرینی کنیم که انتظار درستی است و زندگی مردم را در برابر حوادث غیرمترقبه ایمن می‌کند.

  تغییر قیمت‌ها در قرارداد پیمانکاران لحاظ خواهد شد

محمد نهاوندیان، معاون اقتصادی رییس‌جمهور سخنران بعدی این نشست بود. او در رابطه با طرح دولت در رابطه با نوسازی واحدهای مسکونی فرسوده گفت: اثر این طرح هم در خود بخش و هم بخش‌های القایی مهم است. معاون اقتصادی رییس‌جمهور افزود: در شهر تهران ۴۰درصد جمعیت در بافت فرسوده زندگی می‌کنند که خیلی تکان‌دهنده است البته در گذشته کارهایی شده اما اینکه رییس‌جمهور گفتند زمین‌های دولتی باید در اختیار این طرح قرار داده شود و رقم‌های خوبی در بودجه در نظر گرفته شده اقدام خوبی است.

وی با بیان اینکه تبصره ۱۸ می‌تواند چشمه اشتغالزا برای کشور باشد، گفت: اصل محوری در اجرای این طرح، محله محور و مشارکت محور بودن است.  این در حالی است که فردین یزدانی، زمانی‌که در وزارت راه و در مشاور معاونت شهرسازی این وزارتخانه بود، نرخ خط فقر مسکن در ایران را 33 درصد اعلام کرده بود. به بیان دیگر یک سوم از جمعیت ایران در واحدهایی ساکن هستند که فاقد حداقل استانداردهای لازم و فضای کافی برای ساکنان آن است. نهاوندیان ادامه داد: هدف ما از اصلاح بافت فرسوده این نیست که یک گوشه‌ای در بافت فرسوده که مشکلات ساختاری دارد ساختمانی درست شود و بقیه محله به حال خود وانهاده شود بلکه ما، هم محله محور و هم مشارکت محور بودن را مدنظر داریم. ساکنین، توسعه گران و بخش خصوصی و دولت باید در این طرح نقش فعال داشته باشند. نهاوندیان گفت: مطالعات در تمام کشور صورت گرفته و بانک اطلاعاتی خوبی داریم و بخش خصوصی استقبال کرده البته باید تمام تغییر قیمت‌ها لحاظ شده و به پیمانکاران اطمینان داده شود.

معاون رییس‌جمهور تاکید کرد: با توجه به اینکه در مهرماه این جلسه تشکیل شده باید با سرعت بیشتری برای اجرای آن گام‌برداریم.

   به‌جای قیر به پیمانکاران پول بدهیم

محمدباقر نوبخت در حاشیه این مراسم گفت: مجلس شورای اسلامی برای سرعت بخشیدن اجرای طرح‌های عمرانی همواره در تبصره‌های قانون بودجه اجازه می‌داد که سه یا چهار میلیون تن قیر در اختیار طرح‌های عمرانی قرار گیرد.

وی اظهار کرد: اما گزارش‌ها حاکی از آن بود که از این تخصیص قیر به پیمانکاران در طرح‌ها کمتر استفاده می‌شد بطوری که سرنخ آنها را در خروج قیر از کشور شاهد بودیم. با وجود این به دلیل اینکه واگذاری قیر، قانون است وزارت نفت آن را اجرا می‌کرد که نوعی رانت تلقی می‌شود.  نوبخت با بیان اینکه استفاده از قیر به عنوان بخشی از منابع اعتباری که به پیمانکاران می‌دهیم درست نیست، گفت: به جای اینکه قیر را به جای اعتبارات در اختیار پیمانکاران قرار دهیم، می‌توانیم اجازه دهیم این قیر را شرکت‌های مرتبط از طریق وزارت نفت صادر کنند و درآمد حاصل از آن را به طرح‌های عمرانی به صورت ریالی کمک کنیم. رییس سازمان برنامه و بودجه تصریح کرد: در بودجه 98 سعی می‌کنیم برای پیشرفت طرح‌های عمرانی و جلوگیری از آثار سوء این موضوع، وزارت نفت قیر را صادر کند و پول آن به صورت نقدی در اختیار طرح‌ها قرار گیرد.

  پارسال 1900 پروژه  نیمه کاره پایان یافت

نوبخت درباره جزئیات طرح‌های نیمه کاره دولتی، گفت: سال گذشته حدود یک هزار و 900 پروژه نیمه کاره از طریق مشارکت بخش عمومی و خصوصی پایان یافت.  وی افزود: قرار نیست که این طرح‌ها را بفروشیم بلکه با مشارکت بخش غیردولتی، انجام می‌دهیم. این در حالی است که هفته قبل دو تن از مسوولان سازمان برنامه، به تشریح طرح این سازمان برای واگذاری این پروژه‌ها به بخش خصوصی پرداختند. هر چند هیچکس ادعا نکرده که قصد فروش این پروژه‌ها است، اما در طرحی که از سوی سازمان برنامه آماده شده، حتی دولت حق دخالت در قیمت‌گذاری کالاها و خدمات تولید شده در این بخش را ندارد. علاوه بر این سرمایه‌گذاران از تسهیلات بانکی و امتیازات گوناگونی بهره‌مند می‌شوند. البته هنوز به سرمایه‌گذاران اجازه تغییر کاربری پروژه‌ها داده نشده و همین می‌تواند نوید بخش باشد. رییس سازمان برنامه و بودجه اضافه کرد: در مصوبه سران قوا این امکان وجود دارد برای اینکه طرح‌ها را اقتصادی و به صرفه کنیم بخشی از کاربری جانبی این طرح‌ها را تغییر دهیم که این کار در حال انجام است.

وی تصریح کرد: بیش از چهار هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری که سازمان برنامه و بودجه باید انجام دهد قرار شده است که بخش غیردولتی انجام دهد.

نوبخت گفت: تا 12 مهر ماه امسال 27 هزار و 500 میلیارد تومان برای طرح‌های عمرانی از خزانه پول پرداخت شده در حالی که این رقم سال گذشته هفت هزار میلیارد تومان بود.

رییس سازمان برنامه و بودجه کشور تاکید کرد: منابع ما محدود است به جای تقسیم قطره چکانی بین 76 هزار پروژه، طرح‌های موثری که در سال 97 به بهره‌برداری می‌رسند را شناسایی کرده و منابع را به این طرح‌ها تخصیص می‌دهیم.

  راهکار آینده ایران ،‌بازآفرینی شهری است

عباس آخوندی هم که روز گذشته نامه استعفای خود را در در رسانه‌ها منتشر کرده بود، در مراسم امضای تفاهم‌نامه هم حاضر بود. او در این مراسم با بیان اینکه کیفیت نازل زندگی شهری، چاره‌ای جز بازآفرینی شهری ندارد، آخرین حضور خود به عنوان وزیر راه و شهرسازی را هم برای انتقاد علیه طرح مسکن مهر غنیمت شمرد و اظهار کرد: بی‌گمان ساخت مسکن در بیابان در قالب مسکن مهر، راهکار نیست. او از ابتدا که وزیر شده بود بارها علیه مسکن مهر سخنانی مطرح کرده بود و آن را طرحی غیر مفید دانسته بود هرچند که همواره وعده اتمام آن را به مردم داده بود ولی هرگز عملی نشد. وی که تا حدودی گله‌مند به نظر می‌آمد، ادامه داد: تنها راهکار آینده ایران، همین بازآفرینی شهری است؛ تخریب محله‌ها و پاک کردن صورت مساله، راهکار نیست بلکه راهکار، توان‌افزایی اجتماعی، مشارکت مردم و افزایش توان مالی ساکنان است.

وزیر راه و شهرسازی تأکید کرد: راهکار، بازگشت به هویت ایرانی و تمدن ایران‌شهری در شهرهای ایران است که این موضوع جان‌مایه‌ اصلی تفاهمنامه امروز است. آخوندی به همین سخنان اکتفا کرد و گفت: من امروز برای حرف زدن اینجا نیامده‌ام بلکه برای کف زدن آمده‌ام.

لازم به ذکر است روز گذشته در نامه‌ای از عباس آخوندی در تاریخ 10 شهریور ماه منتشر شده بود که وی در آن از مقامش استعفا داده بود. دلیلی که او برای این مساله ذکر کرد، باورش به ساز و کار اقتصاد آزاد و عدم تمایل به دخالت‌گری دولت در حوزه شهرسازی بود.

 

ارسال نظر