اخبار کلان

۱۳۹۷/۰۷/۲۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۱۶۵۹

تثبیت۲۰۰هزار شغل  درنیمه نخست سال

مهر| مدیرکل حمایت از پایداری مشاغل وزارت کار از بروز رسانی آمار بنگاه‌های مشکل‌دار در نیمه نخست امسال خبرداد و گفت: با حمایت از ۸۸۲ بنگاه اقتصادی، از ریزش ۲۰۰ هزار نیروی کار جلوگیری شد. کریم یاوری با اشاره به روزرسانی آمار بنگاه‌های مشکل‌دار مربوط به دوره سه ماه دوم امسال منتهی به شهریور ۹۷ گفت: آمار سه ماه دوم امسال تقریبا تغییر چشمگیری نسبت به سه ماه نخست سال نداشته است. وی ادامه داد: تعداد بنگاه‌های مشکل‌دار از ۱۳۵۱ بنگاه در پایان خرداد ماه به ۱۳۵۶ واحد در پایان شهریور رسید که البته این میزان در پایان سال گذشته بالغ بر ۱۴۰۰واحد بود. مدیرکل حمایت از پایداری مشاغل و بیمه بیکاری وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه حدود ۱۴۴ هزار نیروی کار در ۱۳۵۶ بنگاه مشکل‌دار مشغول به کار هستند، افزود: در ۶ ماهه نخست سال با اقدامات صورت گرفته از سوی ادارات کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان‌های سراسر کشور و کارگروه‌های استانی تسهیل و رفع موانع تولید، حدود ۸۸۲ کارگاه مورد حمایت قرار گرفتند که با حمایت از این بنگاه‌ها از ریزش ۲۰۰ هزار شاغل جلوگیری به عمل آمد. یاوری با اشاره به زمینه فعالیت بنگاه‌های مشکل‌دار گفت: از نظر توزیع بنگاه‌های مشکل دار، کماکان صنایع غذایی و آشامیدنی بیشترین فراوانی را در کل کشور دارند. این مقام مسوول در وزارت کار افزود: به دلیل افزایش مشکلات حاکم بر بنگاه‌های اقتصادی، طی مکاتبه با وزارت صنعت، معدن و تجارت درخواست برگزاری ستاد ملی تسهیل و رفع موانع تولید به صورت هفتگی ارایه شد و در حال حاضر این ستاد در جهت رسیدگی به وضعیت بنگاه‌های مشکل‌دار هر هفته تشکیل جلسه می‌دهد.

استفاده غیر ایرانی‌ها از یارانه ارزی

صدا و سیما| محمدرضا پورابراهیمی گفت: متوسط قیمت کالاهای اساسی با وجود اختصاص ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی، در مقایسه با پارسال از ۳۰ تا ۵۰ درصد افزایش یافته است که نباید اینگونه باشد. بر اساس توافق دولت و مجلس درباره کالاهای اساسی، قرار است نرخ ارز ترجیحی (۴۲۰۰ تومان) همه ۲۵ قلم کالای اساسی تامین شود. رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: گزارش رییس سازمان برنامه و بودجه حاکی از آن است که بخش زیادی از این کالاها برای بازه زمانی یکساله خریداری شده است. پورابراهیمی با اشاره به اینکه در زمینه قیمت کالاها، مشکلات و نگرانی‌هایی وجود دارد، اظهار کرد: حوزه نظارتی وزارت صنعت، معدن و تجارت باید نظارت جدی داشته باشد. در جلسه با دولت، بحث شد تا یارانه ارزی که به عنوان مابه التفاوت نرخ ترجیحی و بازار ثانویه اختصاص داده می‌شود به صورت یارانه در اختیار مردم قرار گیرد.

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس گفت: در حال حاضر چند میلیون تبعه خارجی از یارانه متعلق به مردم ایران استفاده می‌کنند و همچنین حدود ۴ تا ۵ میلیون گردشگر خارجی هم از این ظرفیت استفاده می‌کنند و قاچاق کالای اساسی هم در دو ماه اخیر، مشکل ساز شده است بنابراین اگر یارانه ارزی به خود مردم به صورت مستقیم داده شود برخی از این مشکلات، حل می‌شود. وی افزود: این موضوع در حال بررسی است و قرار است کمیته تخصصی درباره آن کار کند و جمع‌بندی آن در صحن علنی مجلس مطرح می‌شود و در صورت نیاز، در این زمینه قانون تصویب می‌شود. در جلسه امروز درباره سبد حمایتی ویژه هم بحث شد و بر اساس اظهارنظر دولت، این سبد حدود ۵۰ درصد جمعیت کشور را پوشش می‌دهد. پورابراهیمی افزود: منابع این سبدها از محل تغییر قیمت خوراک پتروشیمی‌ها و پالایشگاهی‌های تامین می‌شود که حدود ۱۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان است. در جلسه امروز به موضوع سوخت وارد نشدیم، اما این موضوع در کمیسیون انرژی و مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی در حال پیگیری است.

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: بر اساس آمارها، یک سوم از مصرف فعلی سوخت یا ناشی از مازاد مصرف یا ناشی از قاچاق سوخت است. ظرف هفته‌های آینده برنامه جامع دولت و مجلس در ارتباط با سوخت در کشور اعلام می‌شود. استفاده از ظرفیت کارت‌های سوخت و احیای آنها از موضوعات مهمی است که می‌تواند از قاچاق سوخت جلوگیری کند.

 

آخرین خبر از واگذاری سرخابی ها

مهر|جعفر سبحانی با بیان اینکه وزیر ورزش به جد پیگیر خصوصی‌سازی این دو باشگاه پرسپولیس و استقلال است، گفت: چندی پیش وزیر ورزش نامه‌ای برای شروع دوباره روند خصوصی‌سازی دو تیم فوتبال تهرانی نوشت و شخص رییس‌جمهور رضایت کلی خود را در رابطه با این واگذاری با در نظر گرفتن شرایطی اعلام کرده است. سبحانی ادامه داد: سرپرست وزارت امور اقتصادی و دارایی نامه‌ای به کمیسیون اقتصادی دولت ارسال و درخواست بازنگری در مصوبه قبلی را مطرح کرده است که ما هم‌اکنون منتظر هستیم که این درخواست در دستور جلسه دولت قرار گیرد. مشاور رییس کل سازمان خصوصی‌سازی، افزود: تا زمانی که مصوبه قبلی دولت مبنی بر فرهنگی بودن این باشگاه اصلاح نشود نمی‌توان اظهارنظری کرد اما پیش بینی می‌کنیم که آن مصوبه دال بر واگذاری این دو تیم خواهد بود. پس از اعلام نظر نهایی دولت، مسیر و قیمت واگذاری این دو تیم اعلام می‌شود.

 

ارسال نظر