11 هزار میلیارد به دهک‌های پایین پرداخت می‌شود

۱۳۹۷/۰۷/۱۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۱۳۲۵
11 هزار میلیارد به دهک‌های پایین پرداخت می‌شود

گروه اقتصاد کلان|

جهش‌های تورمی و امواج‌  پی‌درپی گرانی بالاخره نمایندگان مجلس را بر آن داشت که نمایندگان قوه مجریه را به بهارستان فرابخوانند. وزیر صنعت، وزیر جهاد کشاورزی و رییس سازمان برنامه و بودجه سه نفر از مسوولان دولتی بودند که دیروز به مجلس رفتند و با نمایندگان مجلس به صورت غیرعلنی جلسه گذاشتند. آنطور که گزارش شده در این جلسه بر سر موضوعاتی چون گرانی، تولید، نقدینگی، عدم برداشت دولت از ذخایر کشور بحث شده است و نمایندگان دولت هم از آخرین تصمیمات و اقدامات خود برای سامان دادن به این وضعیت سخن گفته‌اند. مهم‌ترین اقدامات دولت که خبر آنها از این جلسه غیرعلنی بیرون آمده شامل ارایه سبد کلایی به اقشار آسیب‌پذیر، پرداخت مبلغ 100 الی 300 هزار تومان به 11 تا 20 میلیون نفر از افراد کم‌درآمد و مهار نقدینگی از طریق واگذاری پروژه‌های عمرانی به بخش خصوصی می‌شود. در زمینه پرداخت این مبالغ که گفته شده در همین روزهای آینده از طریق اعطای کارت اعتباری به اجرا درمی‌آید، بانکی اطلاعاتی به منظور شناسایی افراد کم درآمد تشکیل شده است. با همه اینها بعدازظهر روز گذشته سازمان برنامه و بودجه به عنوان متولی این طرح در اطلاعیه‌ای از درز این خبر از جلسه غیرعلنی دیروز انتقاد و آن را غیر معتبر اعلام کرد.

  11 هزار میلیارد تومان به اقشار کم درآمد

به گزارش «تعادل» روز گذشته نشستی غیرعلنی در مجلس به منظور اتخاذ تصمیماتی راجع به اقشار آسیب‌پذیر برگزار شد. بر اساس گزارش خبرگزاری مجلس (خانه ملت) این جلسه با ریاست مسعود پزشکیان و با حضور وزیر جهاد کشاورزی و رییس سازمان برنامه و بودجه برگزار شده است.

آن‌گونه که گزارش شده است در این جلسه وزیر جهاد کشاورزی, رییس سازمان برنامه و بودجه و سازمان تعزیرات حکومتی حضور یافته‌اند تا توضیحاتی درباره بسته‌های حمایتی دولت، اقدامات دولت برای اقشار آسیب پذیر جامعه و تصمیمات برای کنترل بازار ارایه کنند.

سلمان خدادادی، رییس کمیسیون مجلس در حاشیه صحن غیر علنی مجلس با بیان اینکه در این نشست محمدباقر نوبخت رییس سازمان برنامه، بودجه و محاسبات توضیحاتی درخصوص بازار ارز و مسائل کلان اقتصادی به نمایندگان ارایه کرده است، گفت: رییس سازمان برنامه و بودجه توضیحاتی نیز از بسته حمایتی دولت برای حمایت از اقشار کم درآمد جامعه مطرح کرد.به گفته نماینده مردم ملکان، نوبخت در این جلسه وعده داده است که به زودی مبلغ 100 هزار تومان در قالب کارت اعتباری به 11 میلیون نفر از دهک‌های پایین جامعه داده خواهد شد تا بتوانند از فروشگاه‌های زنجیره‌ای کشور خرید کنند.

بر اساس گفته‌های نوبخت که رییس کمیسیون اجتماعی از زبان وی نقل کرده است: این 11 میلیون نفر تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره)، سازمان بهزیستی، هلال احمر، ستاد اجرایی امام خمینی (ره) و برخی نهادهای حمایتی شده که مجموعاً شامل 6 نهاد می‌شوند.

طبق اعلام رییس سازمان برنامه و بودجه حدود 230 هزار میلیارد سبد کالا برای اقشار کم درآمد جامعه تعلق گرفته است در این نوبت که به زودی نیز انجام می‌شود، مبلغی حدود 11 هزار میلیارد تومان به این افراد پرداخت خواهد شد.

البته برخی منابع در زمینه تعداد افراد تحت پوشش این طرح و منابع درنظر گرفته شده، رقم‌های دیگری اعلام کرده‌اند. رقم دیگری اعلام کرده است. بهروز نعمتی، سخنگوی هیات رییسه مجلس در حاشیه همین جلسه با اشاره به بحث‌های مطرح شده در خصوص بسته حمایتی دولت برای اقشار آسیب پذیر، گفت: در حال حاضر 20 میلیون نفر از اقشار آسیب پذیر که درآمد کمتر از 3 میلیون تومان دارند، مانند برخی از کارمندان دولت، کارگران تحت پوشش تامین اجتماعی، مددجویان کمیته امداد و سازمان بهزیستی، مشمول این طرح می‌شوند.

وی با اشاره به اینکه این بسته حمایتی در دو مرحله ارایه خواهد شد، افزود: ارزش ریالی بسته حمایتی در هر مرحله 300 هزار تومان بوده و در مجموع 12 هزار و 500 میلیارد تومان مبلغ پرداختی به این اقشار خواهد بود.

  بحث درباره گرانی و نقدینگی

آنگونه که این نماینده مجلس خبر داده است، در این جلسه مباحثی راجع به مسائل روز اقتصادی مانند تورم، نقدینگی و تولید هم مطرح شده است.

بهروز نعمتی، سخنگوی هیات رییسه مجلس با اشاره به اینکه در این نشست مقرر شد کمیسیون‌های اقتصادی، کشاورزی، بودجه و صنایع مجلس شورای اسلامی جلسات متعددی با دولتمردان داشته باشند، ادامه داد: بر این اساس مباحثی در حوزه تولید، گرانی‌ها و... بررسی خواهد شد تا با ایجاد ارتباط نزدیک مجلس و دولت مشکلات برطرف شود. وی در مورد موضوع گرانی و افزایش قیمت‌ها هم گفت: رییس سازمان تعزیرات گزارشی از نوع برخورد با گران فروشی و چند قیمتی‌ها دادند. دولت و مجلس و قوه قضاییه باید همسو با یکدیگر تلاش کنیم که موضوع گرانی‌ها و چند نرخی‌ها را در اسرع وقت کنترل کنیم.

به گفته نعمتی، اصلی‌ترین موضوع مطرح در این جلسه تعیین زمان بندی اقدامات دولت است. مبنی بر اینکه دولت باید در تمامی موضوعات برنامه‌ها را به مجلس اعلام کند. خوش‌بختانه آقای نوبخت هم قول داد برنامه زمان بندی مشخص برای اقداماتشان را به مجلس ارایه دهند.

سخنگوی هیات رییسه مجلس در پاسخ به این پرسش که کالاهای اساسی شامل چه مواردی می‌شود گفت: دولت مکلف است که ۲۵ قلم کالا را تامین و به مردم نیازمند بدهد. آنها شامل شش میلیون حقوق بگیر و ۱۴ میلیون اقشار مختلف هستند که زیر ۳ میلیون تومان درآمد دارند. این کالاها مربوط به اقلام روزمره و نیازمندی‌های مردم همچون کره، ماست، تخم مرغ و غیره است. وی افزود: بحث تبادل نظر درخصوص کالاهای اساسی یکی دیگر از مباحث جلسه غیرعلنی امروز قوه مقننه بود که بر این اساس باید به مردم اعلام کرد هیچگونه مشکلی از نظر تامین کالاهای اساسی در کوتاه‌مدت، میان مدت و حتی بلندمدت وجود ندارد.

این نماینده مردم در مجلس دهم تصریح کرد: براساس اظهارات وزیر جهاد کشاورزی و مسوولان وزارت صنعت، معدن و تجارت نیازمندی‌های کالاهای اساسی استراتژیک در انبارها، سیلوها و... ذخیره شده است.

نعمتی همچنین خبر داد: افراد مشمول این بسته‌های حمایتی مشخص و بانک اطلاعاتی آنها تشکیل شده است که از طریق آن اقدام صورت می‌گیرد. بطور مثال فردی که پرداخت کننده به بیمه تامین اجتماعی باشد اگر کمتر از سه میلیون تومان دریافتی داشته باشد خانواده‌اش تحت پوشش قرار می‌گیرد.

نعمتی در ادامه همچنین با بیان اینکه مهار نقدینگی نیز از دیگر مباحث مطرح شده در نشست غیرعلنی دیروز مجلس بود، تصریح کرد: 1600 الی 1700 هزارمیلیارد تومان بدهی سرگردان وجود دارد که بر این اساس مقرر شد دولت و قوه مقننه با همفکری یکدیگر راهکاری را برای مهار نقدینگی اتخاذ کند. به عنوان مثال واگذاری پروژه‌های عمرانی به بخش خصوصی یکی از راهکارها محسوب می‌شود که در این راستا رییس سازمان برنامه و بودجه قول مساعد داد.

سخنگوی هیات رییسه مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه عدم برداشت از ذخایر کشور نیز یکی دیگر از مباحث مطرح شده بود، گفت: بر مبنای مباحث مطرح شده در این جلسه و همچنین جلسات گذشته، تاکید شد دولت باید از صندوق ذخیره ارزی برداشت نکند، زیرا این سرمایه برای آیندگان نیز محسوب می‌شود.

نعمتی افزود: با توجه به مباحث مطرح شده در صحن غیرعلنی امروز تعیین زمان بندی برای اقدامات دولت امری مهم محسوب می‌شود که در این راستا رییس سازمان برنامه و بودجه قول داد که برنامه زمان بندی را هر چه زودتر به مجلس ارایه دهد.

  واکنش سازمان برنامه و بودجه

اطلاعات جلسه غیرعلنی روز گذشته در حالی از سوی این منابع خبری اعلان شد که بعدازظهر دیروز سازمان برنامه و بودجه سریعا در اطلاعیه‌ای نسبت به آن واکنش غلیظی نشان داد. سازمان برنامه و بودجه کشور در این اطلاعیه با اشاره به نقل قول‌های غیررسمی درمورد اظهارات رییس این سازمان درباره جزییات بسته‌های حمایتی دولت تاکید کرد: جلسه صبح دیروز مجلس شورای اسلامی بصورت غیرعلنی بوده و هرگونه اطلاع‌رسانی و بیان جزییات به نقل از رییس سازمان برنامه و بودجه کشور مورد تایید این سازمان نیست.

به گزارش مرکز اطلاع‌رسانی، روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان برنامه و بودجه کشور در این اطلاعیه با اشاره به برگزاری غیرعلنی مجلس شورای اسلامی با حضور معاون رییس‌جمهور و رییس سازمان برنامه‌ و بودجه کشور با موضوع بررسی وضعیت اقتصادی و برنامه‌های دولت برای برون‌رفت از شرایط و حمایت از اقشار آسیب‌پذیر آمده است: پس از اتمام جلسه غیرعلنی که بدون حضور خبرنگاران عزیز برگزار شد برخی از نمایندگان محترم با انجام مصاحبه و گفت‌وگو با رسانه‌ها اقدام به نقل قول برخی مطالب مطرح شده در این جلسه کردند که ذکر توضیحات ذیل ضروری است:

۱- عنوان جلسه خود حاکی از شرایط آن است بنابراین انتشار مطالبی که در چنین جلسه‌ای مطرح شده خارج از عرف و ضوابط این جلسات است چرا که اگر بنا بر اطلاع‌رسانی بود ضرورتی برای برگزاری جلسه غیرعلنی وجود نداشت. ۲- جزییات و تمامی نکات برنامه‌های دولت برای اجرای بسته‌های حمایتی پس از تصویب نهایی از طریق سازوکارهای مشخص به اطلاع مردم بزرگوار خواهد رسید. لذا اطلاع‌رسانی نیابتی و نقل به مضمون از زبان مقامات دولتی نه تنها خارج از استاندارد‌های حرفه‌ای خبررسانی است بلکه غیرقابل استناد و فاقد اعتبار بوده و مورد تأیید نیست. ۳- به شخصیت‌ها و رسانه‌های محترم توصیه می‌گردد در شرایط کنونی از انجام هرگونه اطلاع‌رسانی در مورد موضوعاتی که خارج از حوزه وظایف و اطلاع آنان است پرهیز کرده و به دور از جنجال‌های خبری اجازه دهند پس از تصویب بسته‌های حمایتی پیشنهادی و در چارچوب ملاحظات تهیه شده همراه با جزییات به اطلاع مردم عزیز کشورمان رسانده شود.

البته لازم است گفته شود که خبر اعطای سبد کمکی و ارایه کارت اعتباری به افراد کم درآمد پیش از این از سوی برخی مسوولان رسمی دولتی اعلان شده بود و در اینجا تنها برخی خبرها از رقم‌ها و مبالغ اعطایی آنهم به صورت دوگانه و متضاد اعلام شده است.

 

ارسال نظر