اخبار کلان

۱۳۹۷/۰۷/۱۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۰۹۷۲

برداشت 2000 میلیارد تومان از صندوق توسعه

معاون رییس‌جمهور اعلام کرد: اعتبار ۲۰ هزار میلیارد ریالی دیگر توسط شورای عالی سه قوه برای برداشت از صندوق توسعه ملی تصویب شده است که می‌توان از آن برای حفظ اشتغال موجود، احیای بافت فرسوده، تقویت بخش گردشگری در استان‌ها استفاده کرد که این پول هم‌اینک موجود است و ربطی به خزانه، مالیات و تحریم ندارد.

محمدباقر نوبخت، معاون رییس‌جمهور و رییس سازمان برنامه و بودجه، در نشست شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان قزوین، اظهار کرد: در نیمه اول امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته شاهد رشد ۴۰۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی بوده‌ایم. وی افزود: طبق برنامه‌ریزی صورت گرفته قول مساعد خواهیم داد که تمام مطالبات ۱۲۶ هزار میلیارد ریالی گندم‌کاران در خرید تضمینی گندم را تا پایان مهرماه تسویه کنیم که البته این میزان پرداختی نسبت به مدت مشابه سال‌های گذشته یک ماه جلوتر است.

نوبخت خاطرنشان کرد: با وجود تبلیغات دشمن، وضعیت ذخایر ارزی و پولی در کشور مناسب است و تاکنون با وجود تحریم‌ها و فشارهای اقتصادی همه یارانه‌ها حتی بدون تأخیر یک روزه پرداخت شده است.معاون رییس‌جمهور ادامه داد: در پرداخت حقوق و مزایای کارکنان دولت هم تاکنون مشکلی نداشتیم و تا شهریور ماه امسال ۳۶ هزار میلیارد ریال از پاداش بازنشستگی فرهنگیان پرداخت شده است.

وی اضافه کرد: پرداخت پاداش بازنشستگی سایر دانشگاه‌ها از جمله علوم پزشکی نیز در دستور کار قرار دارد.رییس سازمان برنامه و بودجه ادامه داد: با توجه به تحریم‌ها و تکانه‌هایی که وجود دارد باید پذیرفت که اقتصاد کشور در وضعیت دشواری قرار دارد که با تلاش، سرعت و سیاست‌های سنجیده از این شرایط عبور خواهیم کرد.نوبخت تصریح کرد: قطعاً باید تلاش بیشتر در بانک مرکزی مبنی بر شرایط مطلوب در زمینه وضعیت بازار ارز و پول ایجاد شود که امیدواریم در آینده نه چندان دور به این هدف دست یابیم.معاون رییس‌جمهور یادآور شد: در این شرایط سخت با تدابیر دولت، سیاست‌های مالی کشور در حوزه اعتبارات هزینه‌ای اجرا و ۲۷۰ هزار میلیارد ریال نیز برای طرح‌های عمرانی پرداخت شده است. در حوزه تخصیص منابع و اعتبارات نیز امسال نسبت به سال گذشته ۴۰۰ درصد در پرداخت‌ها رشد داشته‌ایم.

صادرات ۶  ماه پتروشیمی‌ها به ۷ میلیارد  دلار رسید

تعادل|طی نیمه نخست سال جاری ۷ میلیارد و ۴۳۵ میلیون دلار محصولات پتروشیمی به خارج از کشور صادر شد که حکایت از رشد ۲۳.۹۸ درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته دارد.

بررسی تازه‌ترین آمار تجارت خارجی در نیمه نخست سال جاری نشان می‌دهد؛ در این مدت ۱۵ میلیون و ۴۵۱ هزار تن انواع محصولات پتروشیمی به ارزش ۷ میلیارد و ۴۳۵ میلیون دلار صادر شده است که ۲۷.۲۸ درصد از کل وزن و ۳۲.۱۶ درصد از کل ارزش صادرات ایران را شامل می‌شود.این در حالی است که در ۶ ماه ابتدایی سال گذشته، ۱۴ میلیون و ۱۱۹ هزار تن پتروشیمی به ارزش ۵ میلیارد و ۹۹۷ میلیون دلار صادر شده است که از لحاظ وزنی ۲۴.۱۱ و از لحاظ ارزشی ۲۹.۳۱ درصد از کل صادرات ایران را در آن زمان شامل می‌شد.به این ترتیب، آمار نشان می‌دهد میزان صادرات پتروشیمی در نیمه نخست سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته از لحاظ وزنی ۹.۴۴ درصد و از لحاظ ارزشی ۲۳.۹۸ درصد افزایش یافته است.

همچنین نگاهی به آمارهای گمرک ایران نشان می‌دهد، در 6 ماهه نخست سال جاری صادرات به کشور عراق با رقم 4.5 میلیارد دلار نسبت به مدت مشابه سال قبل با رشد 45 درصدی مواجه شده است.بر این اساس صادرات به کشور چین با 4.6 میلیارد دلار نسبت به مدت مشابه سال قبل فقط 11 درصد رشد کرده است. به این ترتیب صادرات به عراق تنها 70میلیون دلار از صادرات به چین کمتراست و به نظر می‌رسد با تداوم این روند کشور عراق به زودی به جایگاه و مقصد نخست صادرات کالاهای ایرانی تبدیل می‌شود.

واگذاری بسته‌های حمایتی تا یک ماه آینده

خبرگزاری صداوسیما| مشاور سازمان برنامه و بودجه درباره طراحی ۵ بسته جبرانی برای اقشار کم درآمد جامعه، از هدف گذاری این سازمان برای واگذاری بسته‌های حمایتی در یکماه آینده خبر داد.

ابوذر ندیمی با بیان اینکه تلاش داریم با توجه به نوسانات اقتصادی و مشکلات مردم و قشر متوسط تقاضاهای حمایتی را پاسخ دهیم گفت: سعی می‌کنیم بسته‌هایی که سابقه آن در وزارت رفاه عملیاتی شده بود، به نحوی دیگر اجرایی شود. مهم این است که اصل موضوع را باور کردیم و می‌دانیم باید به این اقشار کمک کنیم تا نوع رویکرد در گذشته تداوم داشته باشد.وی با اشاره به اینکه حمایت مازاد بر یارانه نقدی از جهت تولید و توزیع عادلانه باید صورت گیرد، افزود: بطور طبیعی هرچه جوامع به سمت مددجویان و درآمدهای پایین حرکت می‌کند، این بسته‌ها آثار خفیفی بر آنها می‌گذارد و تلاش داریم افراد متوسط رو به پایین را پوشش دهیم. این بسته‌ها شاید مثل سابق به وزارت کار واگذار شود که البته هم اینک وسعت بیشتری خواهد داشت. این مقام مسوول با بیان اینکه طی یکماه آینده این بسته‌های حمایتی اجرایی می‌شوند، گفت: بخش عمده منابع دولتی از ورود ارز برای این نوع کالاها تعریف شده بود.

 

ارسال نظر