اخبار کلان

۱۳۹۷/۰۷/۱۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۰۷۲۴

تورم نقطه‌ای موز  170 درصد!

بر اساس اعلام مرکز آمار ایران بیشترین افزایش قیمت میان کالاها و اقلام خوراکی نسبت به ماه مشابه سال قبل (شهریور ١٣٩٦) مربوط به قلم «موز» با ١٧٠,٤ درصد افزایش است.  بر اساس نتایج به دست آمده در شهریور ماه ١٣٩٧، بیشترین افزایش قیمت در ماه جاری نسبت به ماه گذشته، مربوط به اقلام «موز» با ٤٧,٥ درصد افزایش، «سیب زمینی » با ٤٠.٨ درصد افزایش و «رب گوجه فرنگی» با ٢٤.٣ درصد افزایش بوده است. در این ماه «خیار» ١٢.٠ درصد کاهش و «سیب درختی زرد» ٥.٩ درصد کاهش قیمت نسبت به ماه قبل داشته‌اند. بیشترین افزایش قیمت نسبت به ماه مشابه سال قبل (شهریور ١٣٩٦) مربوط به اقلام «موز» با ١٧٠,٤ درصد افزایش و پس از آن «پرتقال محصول داخل» با ١٢٠.٧ درصد افزایش و «سیب درختی زرد» با ٨٨.٤ درصد افزایش است. بیشترین کاهش قیمت نسبت به ماه مشابه سال قبل (شهریور ١٣٩٦) مربوط به قلم «پیاز» با ١٧.٨ درصد کاهش قیمت است... تورم برخی کالاهای اساسی در شهریور ماه هم به این شرح است:

برنج ایرانی درجه یک با تورم ماهانه 1.7 درصد و تورم نقطه‌ به نقطه 6.9 درصد

برنج خارجی درجه یک با تورم ماهانه 1.6درصد و تورم نقطه‌ به نقطه 45 درصد

گوشت گوسفندی با تورم ماهانه 6.6 درصد و تورم نقطه به نقطه 38.8 درصد

گوشت گاو یا گوساله با تورم ماهانه 14.1 درصد و تورم نقطه به نقطه 42.4 درصد

مرغ ماشینی با تورم ماهانه 14.1 درصد و تورم نقطه به نقطه 42.4 درصد

تخم مرغ ماشینی با تورم ماهانه 1.9 درصد و نقطه به نقطه 64.9 درصد

ترخیص ۱۵ هزار حلقه لاستیک سنگین و نیمه سنگین

فارس|سرپرست حوزه نظارت گمرکات استان بوشهر از رایزنی برای ترخیص ۱۵ هزار حلقه لاستیک سنگین و نیمه سنگین در روزهای آتی خبر داد و گفت: ۹۰ درصد کالاهای موجود در بوشهر مربوط به کالاهای گروه ۴ است که همچنان بلاتکلیف هستند. منصور بازیار، در مورد وضعیت ترخیص کالا از گمرک استان بوشهر، اظهار داشت: طی 5 روز گذشته کالا از درب خروج گمرک بوشهر بیرون نرفته است که علت آن اعتصابات کامیون‌داران بوده و قرار شد با هماهنگی‌ صورت گرفته، امروز بارگیری کالا از سرگرفته شود.سرپرست حوزه نظارت گمرکات استان بوشهر با بیان اینکه مشکلات لاستیک کامیون‌داران در حال مرتفع شدن است، تصریح کرد: برای رفع این مشکل بخشی از اظهارنامه‌های لاستیک‌های وارداتی فرآیند ترخیص را دنبال می‌کنند تا هرچه سریع‌تر به دست کامیون‌داران برسد. 4000حلقه لاستیک سنگین و نیمه‌سنگین اظهار نشده در گمرکات بوشهر وجود دارد که رایزنی شده تا صاحبان آنها، کالا را به گمرک برای ترخیص اظهار کنند. اکنون نیز ثبت سفارش آنها پیگیری شده و احتمالاً تا پایان این هفته اظهار خواهد شد. بازیار اضافه کرد: در مجموع 14 تا 15 هزار حلقه لاستیک سنگین و نیمه‌سنگین وجود دارد که طی روزهای آینده ترخیص خواهد شد.  سرپرست حوزه نظارت گمرکات استان بوشهر در مورد دپو شدن کالاها در گمرک بوشهر نیز افزود: کل کانتینرهایی که در گمرک بوشهر موجود هستند، بالغ بر 10 هزار کانتینر است که اکثر آنها مربوط به گروه کالایی 4 است و بخش کمی نیز شامل گروه‌های دیگر کالایی می‌شود. رای گروه کالایی غیر از 4 ثبت سفارش طبق آخرین خبرها باز شده و فرایند اداری آنها در جریان است و برنامه دولت تلاش برای ترخیص این کالاها بوده و هست. امیدواریم ثبت سفارش باز شده تا دیگر کالاهای موجود در گمرکات نیز ترخیص شوند.  سرپرست حوزه نظارت گمرکات استان بوشهر در مورد راه‌اندازی ایکس‌ری (دستگاه تصویر‌برداری با اشعه) پرسرعت کامیونی نیز گفت: معمولاً برای اسکن کانتینرها صف‌های کیلومتری تشکیل می‌شد اکنون با خرید دستگاه ایکس‌ری جدید 70 درصد اظهارنامه‌ها اسکن می‌شود که توانایی اسکن 4 کانتینر در دقیقه را دارد.

یک میلیارد دلار تسهیلات صندوق توسعه ملی در بهار

صندوق توسعه ملی برای اجرای تکالیف قانونی در سه ماه نخست سال جاری بالغ بر ۱۰۱۶ میلیون دلار تسهیلات پرداخت کرده است.  پرداخت تسهیلات با توجه به تبصره (۳) بند “خ “ اساسنامه صندوق ماده (۱۶) قانون احکام دایمی برنامه‌های توسعه کشور بوده و اعطای تمامی تسهیلات صندوق صرفاً از طریق عاملیت بانک‌های دولتی و غیردولتی خواهد بود. همچنین به استناد جزو (۳) بند «ت» اساسنامه، در ابتدای سال ۱۳۹۷، تعداد ۲۰ فقره قرارداد عاملیت اعطای تسهیلات ارزی در مجموع به مبلغ ۱۴ میلیارد و ۸۵۰ میلیون دلار تنظیم و جهت امضا و اجرایی شدن به بانک‌های عامل ارسال شده که در سه ماهه ابتدایی سال جاری، در مجموع ۱۲ فقره از قراردادهای مذکور به مبلغ ۸ میلیارد و ۵۵۰ میلیون دلار اجرایی و ابلاغ شده است.همچنین در سه ماهه ابتدایی سال ۱۳۹۷ طرح‌های اعلام وصول شده صندوق توسعه ملی تعداد ۱۰ فقره و با مجموع مبلغ ۹۲۰ میلیون دلار بوده است. همچنین در این دوره بابت ۸ طرح مجموعاً به مبلغ ۷۷۷ میلیون دلار نزد بانک مرکزی نامه مسدودی صادر شده است، از طرفی اعلام وصول ۱ فقره طرح به مبلغ ۶۱ میلیون دلار و همچنین مسدودی ۲ فقره طرح در مجموع به مبلغ ۹ میلیون دلار به دلایل مختلفی از جمله عدم انجام تعهدات توسط متقاضی در مهلت مقرر یا درخواست بانک عامل ابطال شده است.

 

 

ارسال نظر