اخبار کلان

۱۳۹۷/۰۶/۳۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۹۹۵۷

شبه‌دولتی‌ها مشمول قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان

فارس|همت‌علی شاه‌نظری با اشاره به اجرای قانون منع به کارگیری بازنشستگان در دستگاه‌های اجرایی اظهار کرد: طبق قانون مشمولان این بخش مشخص هستند و دستگاه‌های اجرایی طبق ماده ۵ قانون مدیریت خدمات کشوری تشریح شده است.بر این اساس تمامی وزارتخانه‌ها، موسسات دولتی، موسسات و نهادهای عمومی غیر دولتی، شرکت‌های دولتی و سایر دستگاه‌های مشمول ماده ۵ قانون به وضوح مشخص است.

رییس امور مدیریت مشاغل و دبیرخانه شوراهای سازمان اداری و استخدامی کشور در پاسخ به این سوال که آیا شرکت شستا که زیرمجموعه سازمان تأمین اجتماعی است مشمول قانون خواهد شد، عنوان کرد: براساس قانون، سازمان تأمین اجتماعی یک مجموعه عمومی غیردولتی و شرکت شستا نیز احتمالاً تابع این قانون است و باید براساس اساسنامه آن اقدام کرد. اگر ابهامی در مورد شرکت یا موسسه‌ای وجود دارد که مشمول قانون منع به کارگیری بازنشستگان است یا خیر باید براساس اساسنامه آنها اقدام صورت بگیرد و مشخص شود به موجب کدام قوانین شکل گرفته‌اند. شاه‌نظری با اشاره به اینکه قانون منع به کارگیری بازنشستگان برای دو دسته لازم‌الاجراست، تصریح کرد: اول تمامی دستگاه‌ها و نهادهای مشمول قانون ۵ مدیریت خدمات کشوری و دوم آنهایی که از بودجه عمومی ارتزاق می‌کنند مشمول این قانون هستند. دستگاه‌های نظارتی به اندازه کافی نظارت می‌کنند و نیازی به پیگیری رسانه‌ای نیست. قانون شفاف است و اما و اگری ندارد.  وی در مورد شرکت‌های دولتی نیز که بودجه اختصاصی دارند، یادآور شد: منابع این شرکت‌ها متعلق به دولت است و مشمول قانون می‌شوند. شبه دولتی‌ها نیز بنا به میزان سهمی که دولت از مدیریت این بنگاه‌ها دارد و اینکه چقدر آن مربوط به سهام عدالت و یا واگذاری‌های اصل ۴۴ است مشخص خواهد شد. تعیین اینکه این شرکت‌ها عمومی یا خصوصی هستند بر عهده وزارت اقتصاد است. وی در مورد جانبازان بالای ۵۰ درصد نیز گفت: آماری از تعداد جانبازانی که در سطوح مدیریتی مشغول فعالیت هستند نداریم. مسوول این کار بنیاد شهید است که می‌تواند تعیین تکلیف کند.  شاه‌نظری ادامه داد: مدیران بازنشسته که مشغول فعالیت در دستگاه‌ها هستند خیلی کم است. لازم به تاکید است که شهرداری‌ها نیز موسسه عمومی غیر دولتی بوده و مشمول این قانون می‌شوند.

توقیف ۳۵ کیلو گرم شمش طلای قاچاق در مرز ترکیه

ماموران گمرک مقدار ۳۵ کیلوگرم شمش طلای قاچاق به ارزش ۱۴۰ میلیارد ریال را هنگام خروج از کشور توقیف کردند. ماموران گمرک رازی در شهرستان خوی آذربایجان غربی، طی بازرسی از خودروهای سواری خروجی به ترکیه با رصد اطلاعات محموله‌ها به یک دستگاه خودروی سواری شاسی بلند کابوتاژ شده مشکوک شدند که در حال خروج از کشور بود. تیم بازرسی گمرک رازی اقدام به بازرسی از قسمت‌های مختلف خودرو می‌کنند و در جریان بازرسی‌ها این تیم به سپر خودرو مشکوک می‌شود. ماموران گمرک در ادامه این عملیات اقدام به بازرسی محتوای داخل سپر خودرو می‌کنند و موفق می‌شوند ۳۵ کیلو گرم شمش طلای آب شده قاچاق را از این خودرو کشف و ضبط کنند. ارزش این مقدار طلای توقیف شده که به طرز ماهرانه‌ای در سپر خودروی لند کروز جاسازی شده بود، بیش از ۱۴۰ میلیارد ریال است.  در حال حاضر خروج طلا و زیورآلات از کشور به مقدار بیش از ۱۵۰ گرم ممنوع است اما ورود اسکناس ارز، طلای ساخته شده و طلای خام به کشور بدون محدودیت امکان پذیر است.

تشکیل ۴۵ پرونده تخلف برای کارمندان مالیاتی در سال ۹۷

فارس|محمد حسن بازیار، مدیرکل ارزیابی عملکرد و رسیدگی به هیئت‌های تخلفات اداری سازمان امور مالیاتی کشور در پاسخ به این سوال که اخیراً نامه‌ای منتشر شد مبنی بر اینکه روابطی میان برخی کارمندان سازمان مالیاتی و مودیان در قالب مشاوره یا استخدام برای تنظیم دفاتر و اظهارنامه حاکم است و نسبت به آن هشدار دادید، آیا طرح جامع مالیاتی توانسته منجر به کاهش روابط فیزیکی کارمندان و مودیان در رسیدگی به پرونده‌های مالیاتی شود، اظهار کرد: متصدیان طرح جامع مالیاتی باید نسبت به این موضوع آمار دهند. نامه‌ای که منتشر شد براساس دستورالعمل ابلاغی سال ۸۲ در رابطه با مشاوره و یا استخدام کارمندان توسط مودیان بود که کارمندان ضمن خدمت از هرگونه مشاوره و پذیرفتن دفتر نویسی ممنوع بوده و برای تأکید و یادآوری مجدداً آن را ابلاغ کردیم. مدیرکل ارزیابی عملکرد و رسیدگی به هیئت‌های تخلفات اداری سازمان امور مالیاتی کشور در پاسخ به این سوال که یادآوری مجدد احتمالاً حکایت از افزایش آمار تخلفات دارد، تصریح کرد: هیأت رسیدگی سازمان مالیاتی از تاریخ ۹۵.۷.۱ تشکیل شده و سابقه میزان تخلفات را در اختیار نداریم که بتوان مقایسه کرد و قبلاً در دستگاه دیگری بود. تأکیدمان بر این است که دریافت هرگونه وجه از سوی کارکنان سازمان مالیاتی تخلف و ممنوع بوده و به آن رسیدگی می‌شود. پرونده‌هایی که در هیأت تخلفات داریم حداکثر ظرف ۳ ماه منجر به صدور حکم می‌شود. مدیرکل ارزیابی عملکرد و رسیدگی به هیئت‌های تخلفات اداری سازمان امور مالیاتی کشور در مورد آنکه بالاترین رأی صادر شده در این هیأت چه بوده است، گفت: بالاترین حکم صادره تاکنون انفصال دایم از خدمات دولتی و اخراج نیز داشتیم. در سال‌های ۹۵ و ۹۶ حدود ۹۰ پرونده منجر به رأی شده که در آنها اخراج و انفصال از خدمت نیز وجود دارد.

 

ارسال نظر