اخبار

۱۳۹۷/۰۶/۲۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۹۷۷۱

محدودیت صادرات به افغانستان در مرز «ماهیرود» است

گمرک ایران توقف صادرات کالاهای ایرانی به افغانستان را تکذیب و اعلام کرد: محدودیت‌های صادرات کالا به افغانستان صرفا در مرز ماهیرود خراسان جنوبی است..

هنوز علت محدودیت صادرات کالا به افغانستان از مرز فراه مشخص نیست. گمرک فراه افغانستان صادرات مواد سوختی، فولاد، سیمان و کاشی و سرامیک از این مرز را ممنوع کرده اما از دیگر مرزهای دو کشور امکان صادرات این کالاها وجود دارد، ضمنا صادرات سایر کالاها از این مرز به غیر از ۴ قلم کالای یاد شده امکان پذیر است.

دفتر بین‌الملل گمرک ایران اعلام کرده که در حال مکاتبه و پیگیری موضوع از گمرکات افغانستان بوده و نتیجه این پیگیری‌ها را به زودی اطلاع‌رسانی می‌کند. این گزارش می‌افزاید: بر اساس نامه موجود صادرات ۴ قلم کالای ایرانی در گمرک فراه افغانستان پذیرش نمی‌شود و صادرکنندگان می‌توانند از طریق مرزهای جایگزین از جمله گمرک دوغارون و میلک این کالاها را به افغانستان صادر کنند.

یارانه ۴۵۵۰۰ تومانی امروز واریز می‌شود

سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها اعلام کرد، یارانه شهریور ماه امروز دوشنبه به حساب سرپرستان خانوار واریز می‌شود. نود و یکمین مرحله یارانه نقدی مربوط به شهریور ماه سال جاری به ازای هر نفر 455.000 ریال ساعت 24:00 روز دوشنبه مورخ 26/6/1397 به حساب سرپرستان خانوارها واریز و قابل برداشت خواهد بود. همچنین همراه یارانه، افزایش حداقل مستمری خانوارهای مددجویان تحت حمایت کمیته امداد امام خمینی(ره) و سازمان بهزیستی کشور نیز واریز خواهد شد.

معافیت‌های مالیاتی تاثیر مثبتی بر تولید نداشته است

مهر|رییس سازمان امور مالیاتی گفت: نتایج پژوهشی که به سفارش ما توسط دانشگاه تهران انجام شده نشان می‌دهد معافیت‌ها و مشوق‌های مالیاتی اثر مثبتی بر تولید کشور نداشته است.

به منظور اثرات و تبعات معافیت‌ها ومشوق‌های مالیاتی و در صورت لزوم، بازنگری در این معافیت‌ها و مشوق‌ها، دانشگاه تهران به سفارش ما کاری پژوهشی را آغاز و بسته‌ای تحت عنوان مطالعه مجدد بر معافیت‌ها و مشوق‌های مالیاتی تهیه شده است.

وی افزود: به عنوان نمونه ماده ۸۰ قانون مالیات‌های مستقیم معافیت‌هایی را برای بخش کشاورزی در نظر گرفته است اما اقدام دقیقی روی این ماده انجام نشد.تقوی نژاد تصریح کرد: یکی از محورهایی که درخواست کرده‌ایم تا پژوهشگران دانشگاه تهران، آن را بررسی کنند این بود که معافیت‌های مالیاتی چه اثری روی تولید داشته است.معاون وزیر اقتصاد ادامه داد: در این زمینه، نتایج بررسی آنها که به ما اعلام شده، نشان می‌دهد که این معافیت‌ها هیچ اثری روی بخش تولید ندارد.رییس سازمان امور مالیاتی تاکید کرد: براین اساس درصدد هستیم معافیت‌ها و مشوق‌های مالیاتی را ساماندهی کنیم.درواقع، در ایران طبق رویه‌ای که از قدیم مرسوم بوده، اولین قدم به منظور توسعه بخش‌های مدنظر (توسعه صادرات، بخش اقتصادی خاص مانند کشاورزی، توسعه منطقه‌ای و غیره) اعطای مشوق‌های مالیاتی بدون انجام تحلیل‌های مربوط به هزینه ـ فایده بوده است.در حالی که موانع اهداف توسعه‌ای کشور عموما غیرمالیاتی بوده و با ارایه این مشوق‌ها نمی‌توان سایر ضعف‌های موجود را پوشش داد.

سهم قابل توجه مسائل داخلی در التهابات اقتصادی

خانه ملت| نایب‌رییس کمیسیون اقتصادی مجلس می‌گوید علت ۷۰ درصد التهاب در بازار ارز داخلی است.

معصومه آقاپورعلیشاهی، با اشاره به گزارش مرکز حراست وزارت اقتصاد در خصوص ردپای امریکا در اغتشاش بازار ارز، اظهار کرد: هنوز این گزارش برای مطالعه به دست نمایندگان نرسیده است، اما درباره مشکلات پیش آمده در شبکه ارزی به مسائل داخلی بر می‌گردد، در حال حاضر درگیر جنگ اقتصادی، رسانه‌ای و تبلیغاتی هستیم.

عضو هیات رییسه کمیسیون اقتصادی مجلس ادامه داد: با وجود اینکه می‌دانیم در جنگ حضور داریم اما برای هیچ کدام از آنها زره لازم را نه تهیه کردیم، نه پیش بینی می‌کنیم و نه داریم، وقتی ابزار مقابله با آنها را نداریم اهمیتی ندارد عوامل داخلی و خارجی چه نقشی در التهاب دارند.

نماینده مردم شبستر در مجلس دهم شورای اسلامی گفت: التهاب بازار ارز یک فرآیند است که از سال 86 آغاز شد و امروز به صورت دمل چرکی سرباز کرده است، بعد از شکل‌گیری فرآیند التهاب ارزی، مسائل داخلی و خارجی، مدیریت نادرست ارزی، بخشنامه‌های متعدد و انواع و اقسام تصمیم‌گیری‌ها لحظه‌ای به این امر دامن زد.وی تاکید کرد: می‌توان گفت نقش مسائل داخلی در التهاب بازار ارز 70 درصد است، حتی اگر عنوان کنیم مسائل خارجی است، باید راه کار ارایه کرد.آقاپور علیشاهی در گفت‌وگو با خبرگزاری خانه ملت، با اشاره به سیل انتقادها بیان داشت: در ایران همه منتقد شده‌اند کاش همه بعد از نقد راه کار ارایه دهند و همراه و همیار باشند نقد بدون ارایه راه کار بی‌نتیجه است، شعارزدگی و نقادی یا به قولی گرد گویی می‌کنیم در حالی که باید راه کار باشیم و کار انجام دهیم.

 

ارسال نظر