گام دیگر دولت برای جلوگیری از اضمحلال فرصت‌های شغلی

۱۳۹۷/۰۶/۲۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۹۶۷۷
گام دیگر دولت برای جلوگیری از اضمحلال فرصت‌های شغلی

روز گذشته مراسم امضای دو تفاهم‌نامه میان سازمان برنامه با وزارت تعاون و معاونت علم ریاست‌جمهوری برگزار شد در این مراسم، محمد باقر نوبخت، رییس سازمان برنامه و بودجه بیان کرد: در حال تدوین برنامه جامع مقابله با تحریم شامل ۵ بسته اجرایی هستیم که درقالب یکی از بسته‌ها، یک میلیارد دلار اعتبار برای حفظ اشتغال موجود اختصاص خواهد یافت.

به گزارش تعادل، روز گذشته سازمان برنامه و بودجه با حضور محمد باقر نوبخت، رییس سازمان برنامه میزبان برنامه‌ای بود که در آن مرتضی شهیدزاده، رییس صندوق توسعه ملی، سورنا ستاری، معاون علمی رییس‌جمهوری و محسنی بندپی، سرپرست وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی به منظور انعقاد تفاهم‌نامه‌ای برای ایجاد اشتغال حضور داشتند.

در ابتدای این نشست نوبخت چنین اظهار کرد: در برنامه ششم توسعه پیش‌بینی کرده‌ایم که بطور متوسط سالانه بین ۷۰۰ تا ۷۵۰ هزار نفر نیروی کار جدید وارد بازار کار شوند. با ادامه روال گذشته حداکثر همین تعداد را بتوانیم اشتغال‌زایی کنیم در حالی‌که ما بیش از ۳میلیون و ۲۰۰ هزار نفر بیکار داریم اینکه تلاش کنیم نسبت به گذشته که ۲۰۰ هزار نفر وارد بازار کار می‌شدند و الان ۷۰ هزار نفر وارد بازار کار می‌شوند، فرصت شغلی ایجاد کنیم پس تکلیف بیکاران قبلی چه می‌شود؟ بنابراین تصمیم بر ایجاد بیش از یک میلیون شغل به صورت سالانه گرفته شده است.

وی ادامه داد: بطور مشخص در بهار امسال ۷۱۱ هزار نفر وارد بازار کار شدند و تلاش کردیم با انواع اقدامات همچون استمرار طرح‌های عمرانی که ۲۵ هزار میلیارد تومان پول بابت این طرح‌ها پرداخت کردیم که بیش از ۵ برابر افزایش اعتبار داشته است، نتیجه این شد که از این ۷۱۱ هزار نفر حدود ۷۵۶ هزار نفر مشغول به کار شدند یعنی بیشتر از ظرفیت پیش‌بینی شده. اما ۴۰ هزار نفر در برابر ۳ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر چندان به چشم نمی‌آید. از این رو در تبصره ۱۸ امسال برای ایجاد یک میلیون و ۳۳ هزار فرصت شغلی برنامه‌ریزی کردیم و این برنامه‌ها در ۱۴ بسته منتشر شده است.

نوبخت با اشاره به تامین اعتبار این برنامه اشتغالزایی، گفت: برای ایجاد یک میلیون و ۳۳ هزار فرصت شغلی، تصمیم بر این شد که ۲۰ درصد از اعتبارات طرح‌های عمرانی یعنی ۱۲ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان، ۱۲ هزار میلیارد تومان از منابع صندوق توسعه ملی و ۳۰۰ میلیارد تومان از منابع بانکی برخوردار شویم. برای خنثی‌سازی تحریم‌ها و به حداقل رساندن اثرات سوء آن متفق‌القول هستیم. اتاق فکری در خارج تشکیل شده که اقدامات ما را رصد می‌کند تا آنها را خنثی کند. با این حال ما روحیه خود را از دست نمی‌دهیم و این تحریم‌ها را دور می‌زنیم.

وی با مطرح کردن این موضوع که در شرایط جدید طراحی برنامه‌ای جدید ضرورت دارد، گفت: برنامه ششم یک برنامه عادی است اما برنامه جامع تحریم از تیرماه آماده شده و آنچه برای مقابله با تحریم و تنظیم برخی از بازارها مثل بازار ارز ضروریست در این بسته گنجانده شده است. نمی‌توانیم دست روی دست بگذاریم که بانک مرکزی بازار ارز را ساماندهی کند؛ ما باید بسته مقابله با تحریم داشته باشیم تحریم لطمه‌ای به بخش‌های مختلف همچون صنعت و کشاورزی وارد می‌کند که باید با اقدامات جبرانی، این اثرات را از بین ببریم.

وی ادامه داد: بنابراین ۵ بسته جبرانی و حمایتی تهیه کردیم که در آینده نزدیک، این برنامه‌ها را اعلام خواهیم کرد و مرتبا در جلسات مختلف با کارآفرینان و دانشگاهیان و مسوولان وستاد اقتصادی دولت این موضوعات را پیگیری می‌کنیم.

اختصاص یک میلیارد دلار برای حفظ اشتغال موجود

نوبخت در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه یکی از بسته‌های جدید دولت بسته حمایت از تولید است، گفت: برای حمایت از واحدهای تولیدی که در تهدید هستند، دو کار باید انجام دهیم ابتدا دنبال کردن ایجاد فرصت شغلی جدید و جلوگیری از ریزش نیروی کار فعلی. این کار نیاز به منابع دارد که با مجوز از شوای هماهنگی سران سه قوه، می‌توانیم یک میلیاد دلار ویژه برای حفظ اشتغال موجود و برای تلاش در جهت اجرای بخشی از تبصره ۱۸ استفاده کنیم. امروز یک اقدام برای مقابله با تحریم و حمایت از واحدهای تولیدی در نظر داریم که منابع این مساله را نیز به صورت نقد در دست داریم.

وی با بیان اینکه یکی از ابزار‌های سازمان برنامه برای پیشبرد اهداف، صندوق توسعه ملی است، گفت: سازمان برنامه تنها برنامه‌ها را ارایه می‌دهد و رصد می‌کند و این دستگاه‌های اجرایی هستند که باید وارد عرصه عمل شوند. بنابراین علاوه بر طی کردن روال عادی برنامه ششم و تبصره ۱۸، از امکانات ویژه هم برخوردار خواهیم بود.

   تدوین بسته ارزی برای دوران تحریم

 محمدباقر نوبخت همچنین در حاشیه امضای تفاهم‌نامه با وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و معاونت علمی و فناوری رییس‌جمهور در جمع خبرنگاران در خصوص بازار ارز اظهار کرد: ۱۲ برنامه در یک مجموعه برنامه جامع مقابله با تحریم تنظیم کرده‌ایم که یکی از این برنامه‌ها مربوط به بازار ارز است. مسوولیت این کار با بانک مرکزی است.

رییس سازمان برنامه و بودجه از تلاش دولت برای ایجاد ثبات در بازار ارز سخن گفت و افزود: در واقع نه تنها در جهت ایجاد نوعی ثبات در بازارهای دیگر فعالیت می‌کنیم، بلکه وظیفه داریم تا با ثبات شدن بازار ارز، روش‌های جبرانی نیز داشته باشیم. سازمان برنامه و بودجه موظف است در کنار انجام اقدامات برای افزایش ثبات، روش‌های جبرانی نیز داشته باشد که یکی از این روش‌های جبرانی می‌تواند ایجاد بازار کار برای تولید و اشتغال باشد.

وی همچنین اظهار کرد: در حال حاضر در شرایط حاد اقتصادی هستیم و همه می‌دانند که حجم نقدینگی بسیار بالاست، از این رو همه سیاست‌ها باید به شکلی باشد که از این حجم نقدینگی، افزایش تقاضایی که نتوانیم با عرضه متناسب کنیم، ایجاد نشود.

نوبخت در پاسخ به اینکه چه زمانی بسته افزایش حقوق به مرحله اجرا درخواهد آمد؟ توضیح داد: بسته‌های مد نظر دولت و نحوه اجرای آن در حال بررسی است. اقدامات باید سنجیده و درست باشد، چرا که در غیر این صورت، آثار سوئی را با خود به همراه خواهد داشت. در این حالت ما زمانی که می‌خواهیم یک بخش را ترمیم کنیم ممکن است آسیبی به بخش‌های دیگر وارد شود که جبران آن بسیار سخت است. ما تمامی بسته‌های حمایتی دولت در حال بررسی بوده و به محض نهایی شدن در مورد آن اطلاع‌رسانی خواهد شد.

در این نشست سیدحمید پورمحمدی، معاون سازمان برنامه و بودجه هم حضور داشت و با تاکید بر اینکه از مجموع ۱۲ برنامه سازمان برنامه برای اشتغال زایی، در حوزه وزارت کار ۶ برنامه قرار دارد که با هدف ایجاد اشتغال برای ۳۳۸ هزار نفر طرح‌ریزی شده است گفت: برای این ۶ برنامه 2020 میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفته شده، همچنین ۶ برنامه در حوزه معاونت علمی و فناوری رییس‌جمهور با هدف ایجاد اشتغال برای ۶۴ هزار و ۲۰۰ نفر طرح‌ریزی شده است.

محسنی بندپی سرپرست وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی هم که دراین نشست حضور داشت گفت: در ایران سالانه ۵۰۰ هزار فارغ التحصیل دانشگاهی وارد بازار کار می‌شود. از پاییز ۹۳ تا زمستان ۹۶ سه میلیون نفر به جمعیت فعال کشور اضافه شد. در این ۷ فصل دولت تقریباً دو میلیون و ۱۰۰ هزار فرصت شغلی ایجاد کرده است. به این معنا که برای ۷۰ درصد جمعیت فعال، زمینه اشتغال را فراهم کرده است.

بندپی با اشاره به برنامه‌های دولت در سال ۹۷ گفت: برای سال جاری باید بتوانیم برای ۹۵۰ هزار نفر اشتغال ایجاد کنیم. در این راستا در کنار اشتغال فراگیری که در نظر گرفته ایم، تا امروز بیش از ۵ هزار میلیارد تومان برای ۳۳ هزار طرح قرارداد منعقد کرده ایم.

وی همچنین تثبیت اشتغال را از دیگر برنامه‌های وزارت کار عنوان کرد و افزود: با توجه به شرایط موجود، حفظ اشتغال برای جلوگیری از رکود بنگاه‌های اقتصادی، کارساز خواهد بود. در واقع علاوه بر ایجاد اشتغال جدید، به رفع مشکل بنگاه‌های اقتصادی و تثبیت مشاغل موجود خواهیم پرداخت.

  اختصاص ۸۸۸ میلیون دلار برای افزایش سرمایه صندوق شکوفایی و نوآوری

شهیدزاده، رییس هیات عامل صندوق توسعه ملی هم از میهمانان این نشست بود و در این مراسم اظهارکرد: تخصیص یک و نیم میلیارد دلار برای اشتغال روستایی که با دستور دولت و تصویب مجلس انجام شد، نشان از اجرای سیاست‌های راهبردی مقام معظم رهبری و پشتیبانی صندوق توسعه ملی از شرکت‌های دانش بنیان دارد. تاکنون ۸۸۸ میلیون دلار برای افزایش سرمایه صندوق شکوفایی و نوآوری تخصیص داده‌ایم.

او به ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان هم اشاره کرد و گفت: این شرکت‌ها یک ثروت ملی هستند و هر اندازه که برای این شرکت‌ها سرمایه‌گذاری کنیم، بهره‌های بیشتری خواهیم برد.

همچنین سورنا ستاری هم که از دیگر مهمانان بود، در این مراسم گفت: سال گذشته شرکت‌های دانش بنیان ۶۰ هزار میلیارد تومان فروش داشته‌اند. باید در راستای تسهیل برای محیط کسب و کار هم اقدامات لازم انجام شود، البته تاکنون اقدامات خوبی انجام شده اما هنوز تا اهداف مورد نظر فاصله داریم.

ستاری ادامه داد: باید محیط کسب و کار مناسبی برای جوانان ایجاد کنیم و با رفع بروکراسی‌های اداری زمینه را برای اینکه جوانان به راحتی بتوانند کار کنند، فراهم کنیم.

 

ارسال نظر