افت واردات در بهار

۱۳۹۷/۰۶/۲۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۹۵۰۱
افت واردات در بهار

گروه اقتصاد کلان|

گزارش مرکز آمار از تجارت خارجی ایران که بر اساس اطلاعات گمرک است، نشان می‌دهد که بیشتر کالاهای وارداتی در فصل بهار برای مصارف واسطه‌ای بوده است. بر اساس گزارشی که این نهاد آماری داده است ارزش کل کالاهایی که به منظور مصارف واسطه‌ای در سه ماه بهار وارد کشور شده به میزان 5.4 میلیارد دلار بوده است، در حالی که در همین مدت به میزان 2.5 میلیارد کالای مصرفی و 3.2 میلیارد دلار کالای سرمایه‌ای از کشورهای خارجی خریداری شده است. با این حال آمارها نشان می‌دهد که میزان واردات در این سه بخش نسبت به مدت مشابه سال گذشته و هم نسبت به فصل قبل آن (زمستان 96) کاهش یافته است. در بهار سال 96 میزان واردات کالاهای سرمایه‌ای، مصرفی و واسطه‌ای به ترتیب 3.9، 2.5 و 5.5 میلیارد دلار بوده است.

به گزارش «تعادل» مرکز آمار کشور داده‌های مربوط به تجارت خارجی کشور در سه ماه ابتدایی امسال را منتشر کرد. تجارت خارجی دربرگیرنده صادرات و واردات کالا و خدمات است. در خصوص تجارت کالایی، بخش عمده آمار مربوط به آن، توسط گمرک جمهوری اسلامی ایران منتشر می‌شود. آمار تجارت سایر کالاها که عمدتا مربوط به تجارت نفت خام و فرآورده‌های نفتی، تجارت برق و گاز و برخی قطعات و ماشین آلات هواپیما و کشتی است، توسط سازمان‌های متبوع (شرکت ملی نفت، وزارت نیرو، شرکت ملی گاز و شرکت‌های هواپیمایی و کشتیرانی تهیه می‌شود.

بنابراین گزارش بر اساس آمار تجارت کالایی منتشر شده توسط گمرک جهموری اسلامی ایران (جز میعانات گازی) و در قالب طبقه‌بندی‌های بین‌المللی، مشتمل بر طبقه‌بندی‌‌ رشته‌‌ فعالیت‌های‌‌ اقتصادی، طبقه‌بندی محوری محصولات و طبقه‌بندی بر اساس رده‌های عمده اقتصادی تهیه شده است. طبقه‌بندی بر اساس رده‌های عمده اقتصادی، یک نوع طبقه‌بندی بین‌المللی محصول است که هدف اصلی آن تهیه مجموعه‌ای از رده‌های عمده محصولات برای تجزیه و تحلیل آمارهای تجارت است. این رده‌ها شامل «معدن و انرژی»، «ساختمان و مسکن»، «نساجی و کفش»، «اطلاعات و ارتباطات»، «بهداشت و آموزش»، «سوخت‌ها و روان‌کننده‌ها» و «تجهیزات حمل و نقل» است.

لازم به ذکر است طبقات انجام شده در خصوص رشته فعالیت‌های اقتصادی در این گزارش، منعکس‌کننده رشته فعالیت صادرکننده یا واردکننده نیست، بلکه در خصوص واردات، بیانگر رشته فعالیت تولیدکننده خارجی و در خصوص صادرات بیانگر رشته فعالیت تولیدکننده

داخلی است.

 تجارت برحسب نوع استفاده

بر اساس این گزارش واردات واسطه‌ای، سرمایه‌ای و مصرف نهایی به ترتیب بیشترین سهم از کل واردات را داشته‌اند. آنچه که مسلم است واردات واسطه‌ای و سرمایه که نقش بسیار تعیین‌کننده در ارزش افزوده دارند در ماه‌های اخیر با افت شدید مواجه شده است. از طرف دیگراز سال 90 تاکنون بطور متوسط نزدیک به 80 درصد واردات به صورت واسطه‌ای و سرمایه‌ای بوده است در حالی که مصرف نهایی فقط 20 درصد واردات را به خود اختصاص داده است.

 بخش کشاورزی، شکار و جنگلداری

این گزارش در ادامه ارزش دلاری صادرات و واردات هر یک از بخش‌های عمده اقتصادی را به صورت جداگانه اعلام کرده است. بر اساس این آمارها ارزش دلاری صادرات محصولات کشاورزی، شکار و جنگلداری در فصل بهار امسال به میزان 801 میلیون دلار بوده که نسبت به فصل مشابه سال قبل از رشد مثبت 26.8 درصدی برخوردار است. در فصل بهار سال گذشته میزان صادرات محصولات کشاورزی و جنگلداری 632 میلیون دلار و در زمستان 96 (فصل قبل از بهار 97) 1 میلیارد دلار بوده است، بنابراین با اینکه صادرات این محصولات نسبت به فصل مشابه سال قبل مثبت بوده است، اما نسبت به فصل گذشته (فصل زمستان 96) منفی 24.2 درصد است. در سوی دیگر ارزش دلاری واردات محصولات از این بخش در فصل بهار 97 نسبت به فصل مشابه سال قبل از رشد مثبت 6.93 درصدی برخوردار بوده است. همچنین درصد تغییرات آن نسبت به فصل گذشته (فصل زمستان 96) مثبت 7.53 درصد است.

 بخش شیلات

طبق داده‌های گزارش یادشده ارزش دلاری صادرات محصولات بخش شیلات در فصل بهار ۱۳۹۷ به میزان 33 میلیون دلار بوده که نسبت به فصل مشابه سال قبل از رشد مثبت ۴۷ , ۴۸ درصدی داشته است. در بهار سال گذشته میزان صادرات این بخش 27 میلیون دلار بوده است. اما با این حال در این بخش هم با افت صادرات نسبت به فصل زمستان 96 روبه رو هستیم.در زمستان سال پیش میزان صادرات محصولات شیلاتی به میزان 38 میلیون دلار بوده که نسبت به فصل بهار امسال درصد 13.4 درصد بیشتر بوده است.

ارزش دلاری واردات محصولات از این بخش در فصل بهار ۱۳۹۷ نسبت به فصل مشابه سال قبل از رشد مثبت ۴۶ , ۹۹ درصدی برخوردار است. همچنین درصد تغییرات آن نسبت به فصل گذشته فصل زمستان ۱۳۹۶)، منفی ۱۰٫۴۳ است.

بخش استخراج معدن

ارزش دلاری صادرات محصولات بخش معدن در فصل بهار ۱۳۹۷ به میزان 3 میلیارد دلار بوده که نسبت به فصل مشابه سال قبل از رشد مثبت ۶٫۲۳ درصدی برخوردار بوده است. همچنین در صد تغییرات آن نسبت به فصل گذشته (زمستان ۱۳۹۶)، منفی 16.4 درصد است. ارزش دلاری واردات محصولات از این بخش در فصل بهار ۱۳۹۷ نسبت به فصل مشابه سال قبل از رشد مثبت ۳۶٫۱۲ درصدی برخوردار است. همچنین در صد تغییرات آن نسبت به فصل گذشته (فصل زمستان ۱۳۹۶)، منفی ۱۳٫۱۲ درصد است.

 بخش صنعت

ارزش دلاری صادرات محصولات این بخش در فصل بهار ۱۳۹۷ به میزان 7.7 میلیارد دلار بوده که نسبت به فصل مشابه سال قبل از رشد مثبت ۱۸۵۳ درصدی داشته است. همچنین درصد تغییرات آن نسبت به فصل گذشته، منفی ۶٫۳۸ درصد است.

ارزش دلاری واردات محصولات از این بخش در فصل بهار ۱۳۹۷ نسبت به فصل مشابه سال قبل از رشد منفی ۸ , ۷۹ درصدی برخوردار است. همچنین در صد تغییرات آن نسبت به فصل گذشته (فصل زمستان ۱۳۹۶)، منفی 30.8 درصد است.

P-03-3

ارسال نظر