اخبار کلان

۱۳۹۷/۰۶/۱۰ - ۰۱:۱۳:۰۰
کد خبر: ۱۲۸۵۷۱

طیب‌نیا و عبده بهترین گزینه‌های وزارت اقتصاد

ایسنا|یک عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی علی طیب‌نیا و حسین عبده تبریزی را مناسب‌ترین گزینه‌ها برای تصدی وزارت اقتصاد عنوان کرد.

الیاس حضرتی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: اگر دولت واقعا به دنبال حل مشکلات اقتصادی است باید سراغ کسانی برود که صاحب نظر هستند و نقشه راهی برای عبور از مشکلات اقتصادی دارند؛ آقایان طیب‌نیا و عبده تبریزی به نظر من دو نفری هستند که استاد مسلم اقتصاد هستند و بودنشان در این وزارتخانه به آن اعتبار خواهد داد.

وی افزود: در صورتی که یکی از این دو نفر در وزارت اقتصاد حضور پیدا کنند تمام استادان اقتصاد و نظریه پردازان اقتصادی علاقه‌مند خواهند شد که به این وزارتخانه سری بزنند و طرح و ایده‌ای برای کمک به حل مشکلات اقتصادی ارایه کنند. در این شرایط می‌توانیم از همه ظرفیت و توان علمی و اقتصادی کشور بهره‌مند شویم.

این نماینده مجلس همچنین گفت: اگر دولت صرفا به دنبال یک فرد اجرایی برای تصدی وزارت اقتصاد است، آقای تقوی‌نژاد در بین معاونین این وزارتخانه بهتر از بقیه است. امیدوارم نهایتا دولت انتخاب خوبی در این زمینه داشته باشد.

تحویل بسته ۲۵ قلم

کالای اساسی به  مردم

رییس سازمان برنامه و بودجه گفت: با تأکید رییس‌جمهوری و با توجه به نوسان ارزی، دولت پنج بسته حمایتی از مردم را تدوین کرده که به زودی جزئیات آن اطلاع‌رسانی می‌شود.

محمدباقر نوبخت پس از جلسه شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان گیلان در جمع خبرنگاران گفت: با توجه به نوسان بازار ارز و بروز مشکلاتی برای مردم، با تاکید رییس‌جمهوری، پنج بسته جبرانی برای مردم در نظر گرفته ایم. یک بسته برای همه مردم است به این صورت که حداقل 25 قلم کالاهای اساسی و روزمره مردم که در سبد زندگی آنان قرار دارد، با ارز 4200 تومانی در اختیارشان قرار می‌گیرد.

معاون رییس‌جمهوری افزود: بخش دیگر بطور خاص برای اقشار آسیب پذیر جامعه است که حدود پنج دهک از جامعه را شامل می‌شود و این بسته حمایتی، علاوه بر آن چیزی است که شامل همه مردم خواهد شد.

وی تولیدکنندگان، پیمانکاران و کارکنان دولت را دیگر بخش‌هایی عنوان کرد که بسته حمایتی یادشده به آنان تعلق می‌گیرد و تصریح کرد: روش‌های اجرا و جزئیات موارد پیش گفته، در زمان مقتضی اطلاع‌رسانی می‌شود.

نوبخت در ادامه سخنانش، با بیان اینکه دولت پنج طرح برای مقابله با تحریم‌ها تدوین کرده و در حال اجرا دارد، افزود: بخشی مربوط به مدیریت بازار ارز است که بانک مرکزی پیگیر آن است و بخش دیگر، مربوط به هدایت نقدینگی به سمت تولید است. بخش دیگر مربوط به تعادل بین منابع و مصارف است و با توجه به پیش بینی‌ها مبنی بر امکان بروز مشکلاتی در حوزه درآمدهای نفتی، تولید و اشتغال نیز مورد حمایت است.

رییس سازمان برنامه و بودجه همچنین گسترش شبکه حمل و نقل ریلی را از اولویت‌های برنامه ششم توسعه کشور خواند و افزود: سیاست بر این است که تا قبل از پایان دولت دوازدهم، بخش قابل توجهی از استان‌ها را به شبکه سراسری ریلی متصل کنیم.

دپوی میلیاردها دلار کالا

در گمرک

تسنیم| رییس فراکسیون مبارزه با مفاسد اقتصادی مجلس گفت: میلیاردها دلار کالا در گمرک دپو شده است؛ از گمرک خواسته ایم که این اقلام را هر چه سریع‌تر روانه بازار کنند.

 امیر خجسته در خصوص کالا‌های مانده در گمرک گفت: میلیاردها دلار کالا در گمرک دپو شده است؛ از گمرک خواسته ایم که این اقلام را هر چه سریعتر با رصد دستگاه‌های نظارتی با

قیمت‌گذاری بر اساس همان ارزی که خریداری شده‌اند روانه بازار کنند.

رییس فراکسیون مبارزه با مفاسد اقتصادی افزود: تحقیق و تفحص از گمرک قطعی و در کمیسیون اقتصادی نیز تصویب شده و قرار است به صحن مجلس آورده شود.وی در خصوص برخی ثبت سفارش‌های غیرمنطقی با ارز دولتی گفت: باید موارد سوءاستفاده مشخص، تعیین تکلیف و به دست قانون سپرده شود.خجسته افزود: آنچه مهم است این است که ثبت سفارش‌ها از جمله اقلام مصرفی و خوراکی از مدت‌ها پیش با ارز 3 هزار و 500 تا 4 هزار و 200 خریداری و اکنون در گمرک انباشته شده است.وی گفت: گمرک اعلام کرده که باید مابه التفاوت کالا‌هایی که با ارز 3 هزار و 500 تا 4 هزار و 200 تومان خریداری شده‌اند باید به قیمت روز پرداخت شوند، این امری خلاف است و ما در کمیسیون اصل 90 و فراکسیون مبارزه با مفاسد اقتصادی در حال پیگیری این موضوع هستیم.رییس فراکسیون مبارزه با مفاسد اقتصادی تأکید کرد: مخالف زیاده خواهی و یا افزایش سود از سوی گمرک هستیم.خجسته در ادامه در خصوص برخی ثبت سفارش‌های غیرمنطقی با ارز دولتی گفت: باید موارد سوءاستفاده مشخص، تعیین تکلیف و به دست قانون سپرده شود.وی افزود: ما باید جلوی سوءاستفاده آقازاده‌ها، افراد خاص و یا افرادی که با ایجاد ارتباطات، هزاران میلیارد سوءاستفاده کرده‌اند را بگیریم.

 

ارسال نظر