اقلام اساسی در قالب کارت‌های اعتباری توزیع شود

۱۳۹۷/۰۶/۰۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۸۴۰۵

ایسنا|یک اقتصاددان با اشاره به تفاوت قیمت ارز یارانه‌ای با ارز در بازار آزاد این اختلاف به علاوه کاهش ارزش ریال در برابر دلار را موجب ترغیب شهروندان کشورهای اطراف به خرید از بازارهای مرزی ارزیابی کرد.

وحید شقاقی شهری با اشاره به اعلام جدید دولت مبنی بر حمایت ارزی از ۲۵ قلم کالای اساسی اظهار کرد: با این وجود در حال حاضر هم در مناطق مرزی و مناطق آزاد، برخی از همسایگان ما وارد بازارهای ما شده و عملا کل مواد غذایی را از مغازه‌ها خرید می‌کنند. شما تصور کنید یک عراقی با یک دلار به اندازه ۱۱ هزار تومان با خودش کالا می‌برد. در مناطق مرزی مشترک با ارمنستان، آذربایجان و افغانستان هم این اتفاق در حال رخ دادن است.

این استاد دانشگاه در توضیح آنچه آن را «یارانه ارز دزدی » می‌نامید، گفت: این دقیقا مصداق دزدیدن یارانه ارزی مردم ایران توسط کشورهای همسایه است. اتباع بیگانه می‌آیند و دلار خود را در بازار آزاد به قیمت ۱۰ هزار تومان می‌فروشند و سپس کالایی را که با دلار ۴۲۰۰ تومانی وارد شده، از بازار ایران می‌خرند. اگر این روند ادامه پیدا کند، حتی می‌تواند باعث کمبود جدی کالا و اقلام مصرفی در مناطق مرزی شود.

شقاقی همچنین با تاکید بر اینکه سیستم قبلی اعطای یارانه ارزی به بازار موجب ایجاد سوءاستفاده‌هایی شده است، گفت: بهترین گزینه این است که دولت، بازار ارز را آزاد اعلام کند و در عوض حمایت‌های یارانه‌ای را از پنج دهک پایین درآمدی تا ۲۰۰ هزار تومان بیشتر کند و از سوی دیگر به جای اعطای یارانه ارزی به اقلام اساسی، شرکت‌های بازرگانی وزارت صنعت اقلام اساسی را وارد کرده و در قالب کارت‌های اعتباری بین شهروندان توزیع کنند.

 

 

ارسال نظر