اخبار

۱۳۹۷/۰۵/۲۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۷۵۰۴

کنترل بازار ارز از دست دولت خارج شده است

خانه‌ملت    منصور مرادی با اشاره به بخشنامه‌های متعدد برای ارز مسافرتی و سردرگمی مردم برای این موضوع، اظهار داشت: متاسفانه در کشورمان مسوولان حد فاصل خواب شب تا صبح تصمیم‌گیری می‌کنند و این تصمیمات بدون هیچ برنامه‌ریزی و راه‌حلی است، آنها فقط به حذف گزینه‌ها فکر می‌کنند و برای آن راه‌حل و جایگزینی در نظر نمی‌گیرند.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس ادامه داد: این رفتار مسوولان را در زمینه قطع ارز مسافرتی شاهد بودیم، دولت بدون برنامه‌ریزی ارز مسافرتی را حذف کرد و به این موضوع فکر نکرد در شرایطی که هنوز بازار ثانویه شکل نگرفته است، هزینه مسافر چند‌برابر می‌شود.

نماینده مردم مریوان در مجلس دهم شورای اسلامی بیان داشت: از سوی دیگر مشخص نیست دولت در نظر دارد ارز مسافرتی را در کجا هزینه کند آیا در نظر دارد این میزان ارز را به واسطه رانت و رابطه به افرادی بدهد که کالای غیر ضروری وارد می‌کنند؟

وی با تاکید بر اینکه دولت بدون در نظر گرفتن راه‌حلی ارز مسافرتی را حذف کرده است، عنوان کرد: دولت در ابتدا از ارایه ارز مسافرتی در صرافی‌ها خبر داد و امروز در بخشنامه‌ای مشخص شد مجدد بانک‌ها ارز مسافرتی را پرداخت می‌کنند، موضوع این است وقتی نرخ ارز مسافرتی براساس نرخ آزاد است، چرا خرید و فروش آن را محدود می‌کنند؟ متقاضی ارز مسافری باید بتوانند ارز مورد نیاز خود را از بازار آزاد خریداری کند.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه ومحاسبات مجلس با اشاره به اینکه دولت بر نرخ ارز کنترلی ندارد، تاکید کرد: نرخ ارز در اختیار دولت نیست در واقع بازار تعیین کننده آن است که ارز به نرخی خرید و فروش شود، باید این واقعیت تلخ را پذیرفت که بازار ارز از دست دولت خارج شده و دولت در حد کنترل و نظارت این بازار نیست.

قطعات خودرو در صدر فهرست کالاهای وارداتی

فارس   بررسی آمار تجارت خارجی کشور نشان می‌دهد، طی چهار ماه نخست سال‌جاری قطعات خودرو در صدر فهرست اقلام عمده وارداتی به کشور قرار گرفته است؛ در این مدت 726 میلیون دلار قطعات منفصله جهت تولید اتومبیل سواری با حجم سیلندر 2000 سی‌سی با ساخت داخل 14 درصد تا کمتر از 30 درصد به کشورمان وارد شده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل 133 و 54 صدم درصد افزایش را نشان می‌دهد، واردات این کالا در مجموع 4 و 78 صدم درصد از سهم ارزشی کل واردات کشور را شامل می‌شود.

بنابراین گزارش طی چهار ماهه نخست سال‌جاری قطعات منفصله جهت تولید اتومبیل سواری با حجم سیلندر 2000 سی‌سی با ساخت داخل 50 درصد و بیشتر به ارزش 160 میلیون دلار در ردیف دهم کالاهای عمده وارداتی جای دارد و با کاهش 18 و 46 صدم درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل روبرو بوده است.

این گزارش حاکی است، طی مدت مذکور 138 میلیون دلار قطعات منفصله جهت تولید اتومبیل سواری با حجم سیلندر 2000 سی‌سی با ساخت داخل 30 درصد تا کمتر از 50 درصد وارد کشور شده است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته شاهد رشد 50 و 89 صدم درصدی آن هستیم. قابل ذکر است که قطعات مذکور در ردیف دوازدهم لیست اقلام وارداتی به کشورمان جای دارد. این گزارش می‌افزاید، رتبه پانزدهم در فهرست اقلام عمده کالاهای وارداتی به قطعات منفصله تراکتور جاده‌ای برای نیمه تریلرها با ساخت داخل 14 تا کمتر از 20 درصد اختصاص دارد بطوری که این کالا طی چهار ماه نخست سال‌جاری به میزان 115 میلیون دلار وارد کشور شده است و نسبت به مدت مشابه سال قبل شاهد رشد چشم‌گیر 105 و 42‌صدم درصدی بوده است.

ابلاغ چارچوب جدید بودجه‌ریزی بر مبنای عملکرد

با ابلاغ چارچوب جدید بودجه‌ریزی بر مبنای عملکرد به دستگاه‌های اجرایی، دستگاه‌ها مکلف شدند چارچوب تنظیم شده برای انعقاد تفاهمنامه عملکردی را به سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی مربوطه ارسال کنند.

 محمد باقر نوبخت، در راستای اجرای بند پ ماده ۷ قانون برنامه ششم، تبصره ۲ و پیوست شماره ۴ قانون بودجه سال ۹۷ موضوع بودجه‌ریزی مبتنی بر عملکرد، چارچوب جدید تنظیم بودجه را به دستگاه‌های اجرایی ابلاغ کرد. دستگاه‌های اجرایی مشمول اجرای بند مذکور باید چارچوب تنظیم شده برای انعقاد تفاهمنامه عملکردی بین دستگاه‌های اجرایی و مدیران واحدهای مجری را جهت اطلاع به سازمان/سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان ارسال نمایند. به این ترتیب دستگاهای اجرایی ملی و استانی به تکمیل اطلاعات مورد نیاز ذکر شده در تفاهم نامه مذکور که چارچوب جدیدی از نظام بودجه‌ریزی در کشور است مکلف شدند. به این ترتیب نخستین گام در راستای اجرای عملیاتی بودجه‌ریزی بر مبنای عملکرد برداشته شد. مبادله تفاهم نامه مورد اشاره در دستگاه‌های ستادی ملی با سازمان برنامه و بودجه کشور و در دستگاه‌های استانی با سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان خواهد بود.

 

ارسال نظر