اخطار مالیاتی به کرباسیان

۱۳۹۷/۰۵/۱۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۷۰۱۹
اخطار مالیاتی به کرباسیان

گروه اقتصاد کلان|

مسعود کرباسیان، وزیر امور اقتصادی و دارایی روز گذشته برای پاسخ به نماینده‌های مردم به مجلس احضار شد و در نهایت عدم رضایت از یکی از پرسش‌ها به کارت زرد دوم وزیر منتهی شد. در این جلسه از وزیر اقتصاد کشور چندین سوال پرسیده شد اما سوالی که کارت زرد را برای وی به همراه آورد درباره علت اجرا نشدن طرح جامع مالیاتی بود که پاسخ وزیر اقتصاد نتوانست به اقناع وکلای مردم بینجامد.

به گزارش «تعادل» مسعود کرباسیان وزیرامور اقتصادی و دارایی در جلسه علنی روز (یکشنبه، 14مرداد) در جریان بررسی سوال نماینده مردم بروجن درباره علت عدم اجرای طرح ملی جامع مالیاتی پس از گذشت بیش از 11 سال چیست، گفت: این طرح سبب شد تا مودیان جدید مالیاتی شناسایی شوند. سوال نماینده بروجن از وزیر اقتصاد درباره علت عدم اجرای پروژه ملی طرح جامع مالیاتی در جلسه علنی صبح دیروز مجلس مطرح شد و پس از توضیحات وزیر، این سوال به رای مجلس گذاشته شد که نمایندگان با ۱۰۶ رای موافق، ۵۲ رای مخالف و ۸ رای ممتنع از مجموع ۲۰۰ نماینده حاضر اعلام کردند که از پاسخ‌های وزیر قانع نشدند. بر این اساس مسعود کرباسیان دومین کارت زرد خود را از مجلس دریافت کرد. مسعود کرباسیان در پاسخ به سوال خدیجه ربیعی ، اظهار کرد: بی تردید اهداف این سامانه و طرح در سه بخش جلوگیری از فرار مالیاتی و افزایش درآمدها، کاهش هزینه‌های وصول مالیاتی و افزایش رضایت مودیان تعریف می‌شود و خوشبختانه اجرای این طرح در این مسیر گام برداشته است.

وی در بیان میزان تطابق اجرای این طرح با اهداف تعریف شده، ادامه داد: اجرای این طرح باعث شد که در حوزه دولت الکترونیکی در دو سال متوالی به عنوان سازمان و طرح برتر در بین کل طرح‌های کشور معرفی شود.

وزیر امور اقتصادی و دارایی یادآور شد: افزایش رضایت مودیان براساس نظرسنجی صورت گرفته در رابطه با دولت الکترونیک، شناسایی مودیان جدید که بالغ بر ۲۰ هزار تومان به منابع درآمد از طریق جلوگیری از فرار مالیاتی افزوده است، مودیان جدید و کاهش رسیدگی با توجه به استفاده از مدیریت ریسک به طرح‌های محدود شده، ۲۵ درصد مودیان و بقیه نیز در ارتباط با این مدیریت مورد ارزیابی قرار داده شده است.

وی تصریح کرد: از سال ۱۳۹۰ تاکنون که اجرای این طرح آغاز شده است، ۲۸ هزار میلیارد تومان درآمد مالیاتی به همراه داشته و در سال ۹۶ نیز درآمد مالیاتی ۹۶ هزار میلیارد تومان بوده که نشان می‌دهد در پناه اجرای این طرح، درآمدها ۴ برابر افزایش داشته است.

کرباسیان با اشاره به وضعیت پیمانکاران خارجی تاکید کرد: هم اکنون در کشور پیمانکار خارجی وجود ندارد چرا که از حدود یک سال گذشته آنها خلع ید شده اند؛ بنابراین این باعث افتخار است که بگویم در شرایط کنونی همه این اقدامات توسط تحصیل کردگان و متخصصان کشور انجام می‌شود و همین امر باعث خلع ید پیمانکاران شده و ضمانتنامه آنها نیز در حال ضبط است. وزیر اقتصاد افزود: این درست است که یک کندی در سیستم وجود داشته که شاید ناشی از عدم اتکا به نیروهای داخلی بوده است؛ همچنین استفاده از پیمانکاران خارجی به ارث رسیده که نتوانسته‌اند با نیروهای داخلی تعامل مثبتی داشته باشند. وی خاطرنشان کرد: خوشبختانه مجلس در برنامه ششم توسعه تمهیداتی پیش بینی کرده که وزارت ارتباطات نیز به عنوان عامل چهارم و ناظر در این موضوع همکاری داشته باشد که آنها می‌توانند این گزارش را تایید کنند.

وزیر اقتصاد عنوان کرد: طرح جامع مالیاتی از ۴ سامانه تشکیل می‌شود که عملا دارای ۱۴ ماژول و ۴۰ زیرسامانه بوده که تقریبا اجرایی شده، اما هنوز نهایی نشده و براساس زمانبندی صورت گرفته در حال اجرا و دنبال شدن است.

کرباسیان بیان کرد: ۴ سامانه اصلی در اختیار پایگاه اطلاعاتی و مودیان مالیاتی است که می‌توان گفت در این پایگاه اطلاعاتی بالغ بر یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون رکورد اطلاعاتی واریز شده که به پرونده مودیان وصل شده، در نتیجه بعد از مراجعه هر مودی می‌توان به رکوردهای اطلاعاتی وی دسترسی پیدا کرد که این امر تاثیر بسزایی در استفاده از کاغذ دارد.

وی یادآور شد: این امر باعث شده که سال گذشته ۲ میلیون رکورد مالیاتی فاقد سوابق نظام مالیاتی شناسایی شود که وقتی اطلاعات را از بخش‌های مختلف بگیریم و در پرونده قرار دهیم اگر فردی فاقد پرونده باشد برای وی پرونده تشکیل می‌شود؛ بنابراین از این طریق تاکنون ۲ میلیون نفر شناسایی شده‌اند، همچنین ۲۲ هزار فرار مالیاتی کشف شده است. ما از طریق این سامانه با ۲۲ وزارتخانه، سازمان و بانک نیز اتصال داریم.

وزیر اقتصاد افزود: دومین سامانه خدمات الکترونیکی مالیاتی است که منجر به این شده که ۴.۵ میلیون یا ۴۵ میلیون اظهارنامه به صورت الکترونیکی گرفته شود؛ بنابراین هیچ اظهارنامه کاغذی در این سامانه گرفته نشده چرا که تمام مراحل ثبت نام، پرداخت تا اعتراض و شکایات هم به صورت الکترونیکی انجام شده است.

وی مطرح کرد: ما اگر بتوانیم سیستم موبایل محور را هم اضافه کنیم تا پایان سال جاری به سازمان ثبت هم وصل می‌شویم که از طریق آن مالیات نقل و انتقال و مالیات بر ارث نیز از طریق الکترونیک انجام خواهد شد.

وزیر اقتصاد افزود: سامانه سوم مدیریت فرآیندهای درون سازمانی است که امسال ۱۰۰ درصد عملیاتی می‌شود و این در حالی است که تاکنون تنها ۳۰ درصد از آن عملیاتی شده بود؛ بنابراین تحقق این مهم باعث می‌شود بتوانیم ارتباط با ارباب رجوع را نیز به صورت الکترونیکی انجام دهیم. کرباسیان اظهار کرد: سامانه چهارم مدیریت ریسک و انتخاب الکترونیک برای حسابرسی است به این صورت که اگر ۲۵ درصد از مودیان برای حسابرسی توسط سامانه انتخاب شوند و حدود ۵۰ پارامتر و عامل تعیین می‌کنند که روی کدام یک از آنها باید متمرکز شویم.وی با اشاره به وضعیت پیمانکاران خارجی که در سوال ربیعی فرادنبه آمده است، تاکید کرد: انعقاد قرارداد با پیمانکاران خارجی در سال‌های ۸۹ و ۹۰ صورت گرفته و بعد از اعمال تحریم‌ها مشکلاتی ایجاد شد که باعث شد به سمت استفاده از نیروهای داخلی حرکت کنیم؛ بنابراین در شرایط کنونی پیمانکاران خارجی خلع ید شده‌اند و ضمانتنامه آنها نیز در حال ضبط شدن است بنابراین پیمانکار خارجی در کشور وجود ندارد ضمن اینکه این امر باعث شده که برای عملیاتی کردن طرح‌های خود با اتکا به نیروهای داخلی پیش برویم.

وزیر امور اقتصادی و دارایی در پایان ضمن تشکر از همکاری مجلس و کمیسیون اقتصادی تصریح کرد: امیدواریم که با تصویب قوانین مجلس بتوانیم مالیات ارزش افزوده صندوق فروش و مالیات مستقیم نیز در دستور کار قرار گیرد.

 

ارسال نظر