اخبار

۱۳۹۷/۰۵/۰۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۶۵۶۰

ضرورت هدایت نرخ ارز به سمت وضعیت مطلوب

تسنیم| کامران ندری در رابطه با احتمال آزادسازی قیمت ارز گفت: هرچه سریع‌تر باید به سمت آزادسازی نرخ ارز حرکت کنیم که به معنای رها‌سازی نیست و از دولت انتظار می‌رود این نرخ را در جهت مطلوب هدایت کند. وی در رابطه با تاثیر این روند در بازار داخلی و تجارت بین‌الملل اظهار کرد: اثرات منفی آزادسازی نرخ ارز در شرایط فعلی بالاست ولی باید روی این نکته تمرکز کنیم که جلوی اثرات منفی گرفته شود؛ چراکه این اثرات در شرایط تحریمی از بین نمی‌رود. ندری ادامه داد: در شرایطی که با تحریم‌ها مواجه هستیم، نمی‌توان انتظار داشت که نرخ ارز افزایش پیدا نکند؛ این نرخ قطعا بالاتر می‌رود و آزادسازی کمک می‌کند این افزایش شدید و جهشی نباشد. این کارشناس مسائل اقتصادی خاطرنشان کرد: مجلس و دولت تا به حال تلاش کرده‌اند نرخ ارز بصورت دستوری کنترل شود که نتیجه مورد نظر حاصل نشده است و دستاورد آن جز ایجاد رانت گسترده برای یک عده چیز دیگری نبوده است. ندری در پاسخ به سوالی مبنی بر عملکرد آینده بانک مرکزی گفت: بنده صحبت یا برنامه‌یی از آقای همتی ندیده‌ام؛ بنابراین نمی‌توانم عملکرد ایشان را در ماه‌های آینده ارزیابی کنم.  وی اذعان کرد: وی مثل سایر مدیران کشور در سمت‌های قبلی خود ظاهر شده است و امیدوارم به بانک مرکزی استقلال ببخشد. فشارهای سیاسی از ناحیه دولت و مجلس ممکن است به بانک مرکزی وارد شود و در این شرایط تنها کار آقای همتی این است که بازار برای فعالان اقتصادی قابل پیش‌بینی باشد.

بازار به استقبال تحریم‌های ۱۵ مرداد رفته است

خانه ملت| عضو کمیسیون برنامه، بودجه ومحاسبات مجلس می‌گوید که شرایط اقتصادی کشور به نسبت ۶ ماه پیش تغییری نکرده است به نظر می‌رسد بازار به استقبال تاریخ تحریم‌ها رفته است. سیدمهدی فرشادان، با اشاره به دلار 10 هزار تومانی، اظهار داشت: نباید انتظار داشت با تغییر یک فرد و در زمان کوتاهی وضعیت ارز و سکه و طلا تثبیت شود. عضو کمیسیون برنامه، بودجه ومحاسبات مجلس با تاکید براینکه تیم اقتصادی باید منسجم باشد، ادامه داد: اگر برنامه‌های اقتصادی دولت اصلاح نشود، نوسانات بازار ادامه خواهد داشت، به نظر می‌رسد تغییرات بازار ارز تحت تاثیر تاریخ 15 مرداد و آغاز تحریم‌های جدید اقتصادی امریکا باشد.

نماینده مردم سنندج در مجلس دهم شورای اسلامی گفت: با این وجود اعتقاد دارم عوامل متعددی در دلار 10 هزار تومانی وجود دارد با این حال نزدیک شدن به تاریخ تحریم‌ها می‌تواند تاثیرگذار باشد. وی بیان داشت: شرایط کشور با 6 ماه گذشته از نگاه بیرونی تغییری نکرده است؛ اما متاسفانه به استقبال تاریخ تحریم‌ها می‌رویم.

فرشادان در ادامه گفت‌وگو با خبرگزاری خانه ملت، با بیان اینکه مشکلات ریشه‌یی در اقتصاد کشور وجود دارد، اظهار داشت: تیم اقتصادی باید مشکلات را ریشه‌یابی و حل کند و نباید انتظار داشت با تغییر یک فرد معجزه‌یی در بازار ارز و سکه رخ دهد. این نماینده مجلس با اشاره به اینکه تغییرات اقتصادی از بهمن ماه سال گذشته اتفاق افتاده است، بیان داشت: حوزه اقتصادی به مسائل بین‌الملل واکنش نشان داده است؛ اما تنها دلیل نوسانات ارز نزدیک شدن به تحریم‌ها نیست، مسائل عمده در کشور وجود دارد و اصلی‌ترین آن ضعف مدیریتی است. عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس با بیان اینکه در حال حاضر شرایط اقتصادی مناسب و آسانی نداریم، گفت: رییس‌جمهور باید بهترین‌ها را در حوزه‌های مختلف اقتصادی دعوت به کار کند اگر این اتفاق رخ ندهد روند افزایش قیمت‌ها ادامه پیدا می‌کند و دولت نخستین نهادی خواهد بود که آسیب می‌بیند.

حفظ ارزش پول در دستور کار بانک مرکزی باشد

تسنیم| حسین صمصامی با بیان اینکه بانک مرکزی نسبت به مباحث روز اقتصادی آگاهانه برخورد نمی‌کند، اظهار کرد: فردی که در راس بانک مرکزی قرار می‌گیرد باید آگاه به مباحث علمی و همین‌طور جزییات مباحث اقتصادی در کشور باشد. این استاد دانشگاه افزود: رییس کل بانک مرکزی باید شناخت دقیقی از تمامی اجزا و ضوابط نقدینگی، سیستم بانکی، سیاست پولی و مواردی از این دست داشته باشد البته این شناخت شرط لازم است ولی کافی نیست. وی در ادامه با بیان اینکه شرط کافی مجموعه هماهنگی دولت است، افزود: برای دستیابی به اهداف مدنظر مجموعه دولت باید با یکدیگر هماهنگ باشد. صمصامی تصریح کرد: قانون پولی و بانکی می‌گوید: «بانک مرکزی چهار هدف اصلی دارد» که حفظ ارزش پول ملی یکی از این اهداف است. وی با تاکید بر اینکه برای حفظ ارزش پولی ملی باید تورم مهار و کنترل شود، گفت: نقدینگی (سیاست پولی) یکی از ابزارهای مهم در اقتصاد برای مهار تورم بوده که این ابزار در اختیار بانک مرکزی است. سرپرست سابق وزارت اقتصاد و دارایی در پاسخ به این پرسش که با تغییر مدیریت بانک مرکزی و تغییر سیاست‌ها برای سامان بخشی به بازارنابسامان ارز چقدر زمان نیاز است، افزود: سامان بخشی به اوضاع بازار ارز سه تا چهار ماه بیشتر زمان نیاز نیست مشروط بر اینکه تمام ارکان دولت و حاکمیت با قدرت هرچه تمام‌تر پای کار باشند. وی در ادامه اظهارداشت: یکی از عوامل اصلی بروز اتفاقات اخیر در بازار ارز، سکه، طلا و غیره به بحث ساختار پولی اقتصاد (نقدینگی و رشد نقدینگی) در کشور مربوط می‌شود. صمصامی با تصریح اینکه نقدینگی فی ذاته چیز بدی نیست بلکه یک ابزار قدرتمندی برای معاملات و رشد اقتصادی است، یادآورشد: عدم کنترل و مهار نقدینگی در جامعه به‌شدت اقتصاد مملکت را دچار آسیب می‌کند.

 

ارسال نظر