اخبار کلان

۱۳۹۷/۰۴/۱۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۴۸۳۵

افزایش 15.5 درصدی درآمد‌ ارزی کشور در بهار امسال

تعادل| گمرک ایران جزییات کارنامه بهاری تجارت خارجی را منتشر کرد. به گزارش روابط عمومی گمرک ایران؛ تراز تجارت خارجی کشورمان در 3ماهه نخست امسال با 365میلیون دلار مازاد تراز تجاری همراه شد و صادرات غیرنفتی کشورمان 15.58درصد افزایش یافت.  براساس گزارش دفتر فناوری اطلاعات و ارتباطات گمرک ایران، صادرات غیرنفتی ایران در این مدت به 11میلیارد و 618 میلیون دلار رسید که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل به میزان 58/15درصد افزایش داشت. سال گذشته در همین مدت 10میلیارد و 52 میلیون دلار کالا به خارج از کشور صادر شده بود.

براساس این گزارش صادرات کالاهای غیرنفتی ایرانی به چین در 3ماهه نخست امسال نسبت به سال گذشته 8/6درصد افزایش یافته است. صادرات غیرنفتی ایران به امارات متحده عربی و عراق به ترتیب با افزایش 57/43درصدی و 9/10درصدی همراه شد و شاهد افت 25/15درصدی صادرات کشورمان به کره‌جنوبی بوده‌ایم. همچنین طی این مدت میزان صادرات غیرنفتی به افغانستان 95/21درصد و سایر کشورها 77/18درصد افزایش داشته است.  بر این اساس در 3ماهه نخست سال جاری تشریفات گمرکی 36میلیون و 254هزار تن کالا در گمرکات کشور همه به صورت الکترونیکی و با کنترل کامل به روش هوشمند انجام شده که از این مقدار 8 میلیون و 371هزار تن سهم واردات و 27میلیون و 883 هزار تن سهم کالاهای صادراتی غیرنفتی بود. با کمک سامانه جامع گمرکی و پنجره واحد تجارت فرامرزی درحال حاضر اطلاعات تمامی کالاهای وارداتی و صادراتی در بانک اطلاعات تجارت خارجی کشور به تفکیک جزیی‌ترین اطلاعات ثبت می‌شود.  این گزارش می‌افزاید: در 3ماهه نخست سال جاری به میزان 11میلیارد و 253میلیون دلار انواع کالا وارد کشور شد که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل 76/2درصد کاهش را نشان می‌دهد.

اقلام عمده صادراتی کشورمان در 3ماهه نخست سال 97 به ترتیب شامل میعانات گازی به ارزش یک میلیارد و 558 میلیون دلار، پروپان مایع شده به ارزش 534 میلیون دلار، روغن‌های سبک و فرآورده‌ها به جز بنزین 409میلیون دلار، پلی‌اتیلن گریدفیلم به ارزش 306 میلیون دلار، گازهای نفتی و هیدروکربورهای گازی شکل مایع شده به ارزش 304میلیون دلار بوده است.  اقلام عمده وارداتی در 3ماهه نخست سال جاری نیز به ترتیب شامل قطعات منفصله جهت تولید اتومبیل سواری با 541 میلیون دلار، ذرت دامی به ارزش 436میلیون دلار، برنج به ارزش 375میلیون دلار، لوبیای سویا به ارزش 373میلیون دلار و گوشی تلفن همراه به ارزش 192میلیون دلار بوده است.  عمده‌ترین خریداران کالاهای ایرانی در 3ماهه نخست سال جاری به ترتیب شامل چین به ارزش 2میلیارد و 245میلیون دلار، امارات متحده عربی با 2میلیارد و 123میلیون دلار، عراق با یک میلیارد و 769میلیون دلار، افغانستان با 788میلیون دلار و جمهوری کره با 748میلیون دلار و سایر کشورها به ارزش 3میلیارد و 944میلیون دلار بوده است.  کشورهای عمده صادرکننده کالا به ایران در مدت یاد شده به ترتیب شامل کشورهای چین با 2میلیارد و 936میلیون دلار، امارات متحده عربی با یک میلیارد و 692 میلیون دلار، جمهوری کره با 712میلیون دلار، آلمان 573 میلیون دلار و ترکیه با 551 میلیون دلار بوده است.

ممنوع‌الخروجی مسافران بدهکار مالیاتی

ایسنا| دادستان انتظامی مالیاتی سازمان امور مالیاتی کشور با بیان اینکه شرایط مالیاتی برای اشخاص حقیقی غیرتولیدی سخت‌تر است، گفت که تنها داشتن ۱۰میلیون تومان بدهی به سازمان امور مالیاتی کافی است تا فرد ممنوع‌الخروج شود.  عباس بهزادی بیان کرد: ممنوع‌الخروج کردن مودیان مالیاتی بدهکار یکی از ابزارهای وصول بدهی‌های معوقه مالیاتی است. بنا به اختیارات حاصل از ماده ۲۰۲ قانون مالیات‌های مستقیم، سازمان امور مالیاتی کشور می‌تواند از خروج بدهکاران مالیاتی که میزان بدهی قطعی آنها برای اشخاص حقوقی تولیدی دارای پروانه بهره‌برداری از مراجع قانونی ذی‌ربط از ۲۰درصد سرمایه ثبت شده یا مبلغ ۵۰۰ میلیون تومان، سایر اشخاص حقیقی تولیدی از ۱۰درصد سرمایه ثبت شده یا ۲۰۰میلیون تومان و سایر اشخاص حقیقی از ۱۰میلیون تومان بیشتر است از کشور جلوگیری کند.  وی با اشاره به اصلاحیه اخیر قانون مالیات‌های مستقیم در تاریخ ۳۱تیر ماه ۱۳۹۴ که از ابتدای سال ۱۳۹۵ اجرایی شد، ادامه داد: بر این اساس سازمان امور مالیاتی با هدف کم کردن افراد ممنوع‌الخروج بدهکار و تسهیل قوانین، سقف ممنوعیت خود را تغییر داد. براساس ماده ۲۰۲ قانون مالیات‌های مستقیم از سال ۱۳۹۵ اشخاص حقوقی تولیدی که پروانه بهره‌برداری از مراجع قانونی ذی‌ربط را داشته باشند، می‌توانند تا ۲۰درصد سرمایه و تا سقف ۵۰۰ میلیون تومان بدهی مالیاتی داشته باشند و ممنوع‌الخروج نشوند.  بهزاد اضافه کرد: اما سایر اشخاص حقوقی به علاوه اشخاص حقیقی تولیدی برای آنکه دچار ممنوع‌الخروجی نشوند نباید بیش از ۱۰درصد سرمایه ثبت شده یا بیش از ۲۰۰میلیون تومان به نظام مالیاتی کشور بدهی داشته باشند. با این حال شرایط برای اشخاص حقیقی غیرتولیدی سخت‌تر از دو مورد قبل است به طوری که طبق اصلاحیه تنها داشتن ۱۰میلیون تومان بدهی به سازمان امور مالیاتی کافی است تا فرد ممنوع‌الخروج شود این درحالی است که پیش‌تر این رقم معادل یک میلیون تومان بود. به این ترتیب اشخاص حقوقی تولیدکننده دارای پروانه بهره‌برداری ۵۰ برابر اشخاص حقیقی و سایر اشخاص حقوقی و اشخاص حقیقی تولیدی ۲۰برابر اشخاص حقیقی می‌توانند، بدهی مالیاتی داشته باشند و ممنوع‌الخروج نشوند.  وی گفت: ابلاغ برگه‌های مالیاتی مانند برگ تشخیص، قطعی یا دعوت به هیات در طول فرآیند رسیدگی تا وصول مالیات هر یک خود به نوعی به منزله اعلام بدهی به مودیان مالیاتی تلقی می‌شود که این ابلاغ براساس مواد ۲۰۳ الی ۲۰۹ قانون مالیات مستقیم به دو صورت قانونی یا ابلاغ به شخص(ابلاغ واقعی) انجام می‌شود.

 

 

ارسال نظر