اخبار کلان

۱۳۹۷/۰۴/۱۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۴۶۰۸

تورم تولید‌کننده بهار 12 درصد شد

بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد: شاخص بهای تولیدکننده در 12ماه منتهی به خرداد 1397 نسبت به 12ماه منتهی به خرداد 1396 به میزان 12درصد افزایش یافت. آخرین بررسی بانک مرکزی از شاخص بهای کالاها و خدمات مصرفی در مناطق شهری در خرداد ماه امسال نشان می‌دهد که نرخ تورم گروه کالاها و خدمات با 12.5درصد بیشترین افزایش قیمت‌ها را داشته و پس از آن هزینه‌های تفریح و امور فرهنگی ایرانیان 12.6درصد رشد داشته است. شاخص بهای تولیدکننده در ایران در 12ماه منتهی به اردیبهشت ۱۳۹۷ نسبت به 12ماه منتهی به اردیبهشت ۱۳۹۶ به‌ میزان 11.3درصد اعلام شده بود. شاخص بهای تولیدکننده در ایران براساس سال پایه ۱۰۰=۱۳۹۰ در اردیبهشت ۱۳۹۷ به عدد 271.2 رسید که نسبت به ماه قبل 1.8درصد رشد یافته بود. شاخص مزبور در اردیبهشت ۱۳۹۷ نسبت به ماه مشابه سال قبل برابر با 14.8درصد افزایش داشت. براساس این گزارش، هزینه تحصیل در خرداد امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته 12.2درصد و هزینه‌های مربوط به رستوران و هتل نیز 11.6درصد رشد نشان می‌دهد. همچنین خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها، خرداد امسال نسبت به 12ماه منتهی به خرداد 96 به میزان 11.5درصد افزایش یافته و در بخش مسکن؛ نرخ تورم اعلامی بانک مرکزی 8.5 درصد است. شاخص بهای تولیدکننده در ایران براساس سال پایه 100=1390 در خرداد ماه 1397 به عدد 277.3 رسید. هزینه‌های بخش بهداشت و درمان 8.8 درصد و حمل و نقل نیز 7.8درصد و نرخ تورم در بخش اثاث، لوازم و خدمات مورد نیاز خانه 9.8درصد بوده است.

دولت برنامه‌ای برای افزایش ساعت کار کارکنان ندارد

ایرنا| معاون رییس‌جمهوری و رییس سازمان اداری و استخدامی کشور گفت: موضوع افزایش ساعات کار هفتگی کارکنان در دولت مطرح نشده و دولت نیز برنامه‌یی در این مورد ندارد. جمشید انصاری، رییس سازمان اداری و استخدامی کشور در پاسخ به سوالی درخصوص انتشار خبری پیرامون افزایش ساعات کار کارکنان دولت گفت: ساعت کار هفتگی کارکنان دولت به موجب قانون مدیریت خدمات کشوری به میزان 44ساعت در هفته تعیین شده و هر گونه تغییر در آن نیازمند اصلاح قانون است. وی در توضیح خبر منتشر شده به نقل از رییس سازمان برنامه و بودجه کشور در این مورد گفت: آنچه من در مصاحبه آقای نوبخت شنیدم، تاکید بر حضور بیشتر وزیران مدیران ارشد کشور برای پیشبرد امور در شرایط حساس کنونی بود و اشاره‌یی به افزایش ساعت کار کارکنان دولت نداشت. انصاری با اشاره به اینکه کارکنان دولت عوامل اصلی و موثر در اجرا و پیشبرد برنامه‌های دولت و اداره کشور هستند، همراهی و همدلی آنان در تحقق اهداف و ماموریت‌های دولت را سرمایه بزرگ کشور دانست. رییس سازمان اداری و استخدامی کشور تصریح کرد: دولت همواره به تلاش و اهتمام کارکنان و مدیران خود متکی بوده و مطمئن است در شرایط خاصی که کشور با آن مواجه است، تلاش افزون‌تر و همکاری بیشتر کارکنان دولت را در ارائه خدمات به مردم شاهد خواهیم بود.

مذاکرات گمرکی ایران و کره

مهر| روسای گمرکات ایران و کره جنوبی در بروکسل دیدار و درخصوص موضوعات مشترک و رفع موانع گمرکی برای تسهیل و توسعه تجارت بحث و تبادل نظر کردند.  فرود عسگری که برای شرکت در اجلاس سالانه سازمان جهانی گمرک به بروکسل سفر کرده است با رییس کل گمرک کره جنوبی دیدار و گفت‌وگو کرد. بنابراین گزارش در این دیدار دو طرف در رابطه با موضوع تبادل اطلاعات گمرکی در چارچوب موافقتنامه کمک‌های متقابل اداری بحث و تبادل نظر و بر ضرورت رفع موانع گمرکی تاکید کردند. همچنین دو طرف درخصوص چگونگی دریافت گواهی مبدا در گمرکات دو کشور بحث و تبادل نظر کردند و در ادامه پیشنهاداتی برای دسترسی آسان‌تر به اطلاعات گواهی‌های مبدا مطرح و از تبادل اطلاعات گواهی مبدا کالاها به شیوه الکترونیکی استقبال کردند.

انتشار لحظه‌ای میزان واردات انواع کالاها

تعادل| مسعود کرباسیان در یادداشت اینستاگرامی آورده است: اقتصاد در اتاق شیشه‌یی یعنی با مردم شفاف و صادق باشیم. براساس قولی که هفته قبل در نشست خبری در جمع اهالی رسانه داده بودم از صبح امروز عموم مردم و فعالان اقتصادی می‌توانند میزان واردات انواع کالاها و ارزش آن را به لحظه روی سایت گمرک ببینند. شفافیت که نباشد، عده‌یی هوس سوءاستفاده به سرشان می‌زند و با مال‌اندوزی عرصه زندگی را بر مردم تنگ می‌کنند. اما دولت قطعا طرف مردم و حامی منافع ملی و در خدمت توسعه بخش خصوصی واقعی و مولد است که طی سال‌های تحریم از مال و جانش برای کشور صرف کرد و همچنان ایستاده است. دولت به مردم قول داده بود که نگران تامین مایحتاج‌شان نباشند. این لیست و آمارها شفاف می‌کند که مبتنی بر نیازهای روزانه جامعه انواع کالاها به کشور با حمایت منطقی دولت وارد می‌شود. مطمئن هستم دستگاه‌های نظارتی مانند سازمان تعزیرات و سازمان حمایت از تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان بازارها را رصد می‌کنند و اگر واردکننده یا فروشنده‌یی که با ارز رسمی کالا به کشور وارد کرده، آن کالا را با قیمت دلار آزاد بفروشد یعنی به منافع ملی، مصلحت کشور و زندگی عموم شهروندان پشت کرده است بنابراین دولت با نهایت جدیت با این افراد برخورد خواهد کرد.

 

ارسال نظر