در انزوا به توسعه نمی‌رسیم

۱۳۹۷/۰۴/۱۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۴۶۰۶

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس روز گذشته درباره طرح دو فوریتی مجلس گفته که این طرح 5 محور اقتصادی دارد و بحث بازار ثانویه ارز را هم پوشش می‌دهد. موضوعی که در دستور کار دولت هم هست و آن‌گونه که مهدی پازوکی به «تعادل» می‌گوید این همگرایی امیدوار‌کننده است و می‌شود امید داشت که این همراهی به تلاش مشترک برای حل مسائل کنونی اقتصاد ایران منجر شود.

به گزارش «تعادل» روز گذشته محمدرضا پورابراهیمی، رییس کمیسیون اقتصادی مجلس در گفت‌وگو با فارس ضمن حمایت از مواضع اخیر رییس‌جمهوری گفت:«صحبت‌های رییس‌جمهور سرفصل جدیدی در رابطه با پیگیری مطالبات مردم، رهبری و مسوولان در سایر قواست. ‌ای کاش این جنس نگاه، رویکرد و ادبیات رییس‌جمهور از سال‌های قبل در دستور کار قرار می‌گرفت و می‌توانستیم برای بهبود شرایط استفاده کنیم.»

 پورابراهیمی که از مدت‌ها پیش بیان می‌کرد که دولت نباید صرفا چشم امید به برجام و عواید اقتصادی آن داشته باشد اکنون این را هم گفته است: ‌طبعا زحمات و تلاش‌های دولت در حوزه مراودات خارجی برای حل مشکلات اقتصادی جواب نداده و خروجی برجام راهگشا نبود و از ابتدا هم برآورد می‌کردیم که کلید حل مشکلات اقتصادی نیست و مباحث داخلی را باید حل کرد اگرچه برای تعامل با بیرون کشور، ارتباط منطقی نیاز است و می‌توان اقتصاد را هدایت کرد.

یکی از مهم‌ترین انتقادات طیف رقیب دولت، تمایل مسوولان قوه مجریه به تعامل با جهان و دیپلماسی بود ولی پس از تصمیم دولت امریکا، دولت و رقبایش بسیار نزدیک‌تر به هم شده‌اند. رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با اشاره به گفتمان جدید رییس‌جمهور که جنس جدیدی برای راهبردهای دولت در سال‌های باقیمانده است، بیان کرد:«فکر می‌کنم باید با رویکرد حمایتی آن را تقویت کنیم و اگر این ادبیات حاکم باشد، جنس کار نسبت به گذشته متفاوت خواهد بود.» یکی از موضوعات مهم سخنان پورابراهیمی درباره طرح دو فوریتی است. این طرح با 5 محور اقتصادی در دستور کار مجلس قرار گرفته است. پورابراهیمی در این زمینه گفته است: روز پنج‌شنبه کمیته تخصصی برای این طرح تشکیل شد و در هفته جاری در مجلس بررسی می‌شود.

وی این را هم گفته که طرح دو فوریتی با واکاوی مسائل اقتصادی روز در دستور کار قرار گرفته و توصیح داد: این شرح شامل محورهای مهمی می‌شود ازجمله ساماندهی نقدینگی. در کنار خروج دولت از مجموع طرح‌های عمرانی به روش سهل و آسان تا محدودیت‌های سال‌های گذشته را نداشته باشد. پورابراهیمی درباره سایر محورها گفت: یکی دیگر از محورها ارائه اختیارات بیشتر به استان‌ها برای افزایش ظرفیت‌های اقتصادی با رویکرد غیرمتمرکز همچنین ساماندهی وضعیت سوخت و انرژی و راهکار اجرایی برای تلاطم بازار ارز و طلاست.  وی با اشاره به بحران نقدینگی و تلاطم بازار طلا، سکه و ارز گفت: این موضوع اکنون برای ما اولویت است. به دنبال راهکار منطقی و فوری برای آن هستیم. لازم است بگویم متاسفانه با وجود تاکیدات ما، تک نرخی شدن ارز و عدم در نظر گرفتن بازار ثانویه مسیر اشتباهی و غیرتخصصی بود که دولت رفت و هزینه‌های سنگینی به اقتصاد وارد کرد.  تنها راهی که التهابات ارزی را کاهش می‌دهد، ایجاد بازار ثانویه است تا قیمت‌های حبابی در بازارهای مختلف را کاهش دهد. به گفته این نماینده مجلس، اتاق بازرگانی، مرکز پژوهش‌ها و بخش خصوصی همراه شدند تا این طرح دو فوریتی را به صحن مجلس ببریم و ارز 4200 به کالاهای اساسی، مواد اولیه تولید و غذایی و اقلام ضروری جامعه اختصاص خواهد یافت و ارز کالاهای دیگر با ارز تعادلی بازار تامین شود، باشد تا قیمت حبابی ارز به ‌شدت پایین بیاید. لازم به ذکر است در روزهای گذشته دولت نیز بحث بازار ثانویه را مطرح کرده بود و پورابراهیمی می‌گوید چنانچه دولت اقدام به اجرای آن کند، طرح دو فوریتی مجلس نیز تغییر می‌کند.

 فضای تعامل باز شود

در همین راستا مهدی پازوکی، کارشناس اقتصادی در رابطه با صحبت‌های رییس کمیسیون اقتصادی مجلس به «تعادل» گفت:«این گفته‌ها به طور کلی امیدوار‌کننده است چراکه نزدیکی بیشتر دولت و مجلس می‌تواند در شرایط حساس فعلی به بهبود وضعیت و حتی بهتر شدن وضعیت اقتصادی کشور یاری برساند. طبیعی است در هر نظامی که میان قوای مختلفش با وجود تفکیک قوه‌ها فضای همدلی بیشتری حاکم باشد، وضعیت مطلوب‌تری حاکم است.» او ادامه داد:« این میان طرح دو فوریتی مجلس برای بهبود فضا هم می‌تواند موثر باشد و من هم امیدوارم چنین طرح‌هایی نتایج خوبی به ارمغان آورند. به هر حال سیاست دولت در قبال بازار چندان موفق نبود و طبیعی است که نیاز به تغییر فضا به وجود آمده در این شرایط بازار ثانویه می‌تواند به درجاتی کارساز باشد. همچنین با توجه به حجم عظیم پروژه‌های نیمه‌کاره دولت، واگذاری بخشی از این پروژه‌ها به بخش‌های دیگر و ازجمله بخش خصوصی نیز اتفاق خوبی است به شرط اینکه کاربری‌ آنها تغییر نکند.»

پازوکی افزود:«با این وجود باید این مساله را مدنظر قرار داد که گفت‌وگو را نباید رد کنیم. برجام فرجام درازمدتی نداشت و طرف امریکایی با بدعهدی این توافق مهم را کنار گذاشت ولی نباید از این مساله نتیجه گرفت که می‌توان در انزوا به توسعه و تعالی دست یافت. اقتصاد ایران روابط زیادی با اقتصاد جهانی دارد و رفتن در انزوا به کشور ضربه می‌زند. به همین دلیل با وجود محقق نشدن وعده‌هایی که قرار بود پس از برجام عملی شود باید همچنان به تعامل ادامه داد.»

این کارشناس اقتصادی گفت:«مشکلات اقتصادی ایران اکنون بسیار زیاد هستند و باید به آنها پرداخته شود ولی باید یک سری از مشکلات که موانع اصلی هستند، زودتر برطرف شود. اقتصاد در گرو فعالیت سیاستمداران قرار دارد به همین دلیل تحول اقتصادی نیازمند تصمیم تصمیم‌گیران سیاسی است. درحال حاضر هزینه اقدام‌های مخرب برای کشور پایین و هزینه تلاش برای اقدامات مثبت بسیار بالا رفته و این روندی است که باید اصلاح شود. به طور مثال درحالی که بخش زیادی از درآمدهای نفتی چشمگیر دولت دهم بر باد رفته، کسی بابت این مساله گریبان مسوولان آن دوره را نمی‌گیرد ولی اگر کارشناسی با بحث‌های خود نشان دهد که مذاکره با غرب به ویژه کشورهای اروپایی اجتناب‌ناپذیر است از سوی بسیاری مورد حمله قرار می‌گیرد.» پازوکی خاطرنشان کرد:«با گفت‌وگو و تعامل میان نیروهای داخل کشور می‌توان راهکار مسائل را یافت. همه ما امروز برای آنکه خارجی‌ها استقلال ما را به خطر نیندازند باید فعالیت کنیم و اکنون زمان آن است که با باز کردن این فضا راه‌های دیگری را امتحان کنیم».

 

 

ارسال نظر