اخبار

۱۳۹۷/۰۴/۰۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۴۳۵۸

کشف ۲ محموله قاچاق انسان توسط ماموران گمرک

تعادل| ماموران گمرک موفق به کشف دو محموله جدید قاچاق انسان شدند. این دو محموله صد و دومین و صد و سومین مورد کشف قاچاق انسان است که با هوشیاری ماموران گمرک و با استفاده از دستگاه‌های کنترلی پیشرفته کشف و ضبط می‌شود. بنابر این گزارش، ماموران گمرک بازرگان با رصد یک کامیون خروجی موفق به کشف یک مورد قاچاق انسان شدند. ماموران این گمرک پس از بررسی مدارک کامیون که بدون بار درحال ورود به کشور بود و با بررسی آن به وسیله دستگاه ایکس متوجه حضور یک نفر در داخل کامیون شدند. این ماموران پس از بازرسی کامیون موفق به کشف یک نفر تبعه ایرانی شدند. وی قصد داشت با مخفی شدن در این کامیون به طور غیرقانونی به کشور وارد شود. با کشف این مورد کشف قاچاق انسان از سوی ماموران گمرک از ابتدای سال جاری تاکنون به ۱۰۲مورد رسید. این فرد از سوی ماموران گمرک به مراجع قضایی تحویل داده شد. در اقدام دیگری ماموران گمرک در بازرسی از یک دستگاه کامیون ورودی موفق به کشف یک مورد قاچاق انسان شدند و در این عملیات یک تبعه خارجی از داخل بار کامیون کشف و دستگیر شد. با الکترونیکی شدن گمرک و تجهیز گمرکات کشور به دستگاه‌های پیشرفته ایکس ری، کشفیات قاچاق انسان در سال ۹۶ به ۵۵۰ نفر رسید. همچنین در سال جاری در 3ماهه نخستین سال ۱۰۲مورد کشف قاچاق انسان توسط ماموران گمرک گزارش شده است. گمرک بازرگان و پس از آن گمرک دوغارون بیشترین کشفیات قاچاق انسان را در کارنامه دارند.

عدم پاسخگویی امریکا به درخواست اروپا

وزیر دارایی فرانسه با بیان اینکه «علائم مثبتی» از واشنگتن در مورد درخواست مشترک فرانسه، آلمان و انگلیس برای معافیت شرکت‌های اروپایی از تحریم ایران دریافت نکرده است، گفت:«درحال حاضر درخواست‌های ما بی‌پاسخ مانده است.» به گزارش رویترز، وزیر دارایی فرانسه گفت، اگر ترامپ تهدید خود مبنی بر وضع تعرفه واردات بر خودروهای تولید اروپا را عملی کند، اروپا این اقدام را تلافی خواهد کرد. دونالد ترامپ، رییس‌جمهوری امریکا هفته گذشته با تهدید شرکت‌های خودروسازی اروپایی به وضع تعرفه 20درصدی بر محصولات صادراتی‌شان به بازار امریکا، آتش تنش‌های تجاری را بار دیگر شعله‌ور کرد. این تهدید مدت کوتاهی پس از آن مصرح شده که دولت امریکا تعرفه‌هایی را بر واردات فولاد و آلومینیوم از اروپا وضع کرده است. کشورهای عضو اتحادیه اروپا همچنین از تحریم‌هایی که شرکت‌های آنها بابت همکاری با ایران پس از اجرای برجام با آن مواجه‌اند نیز نگران‌اند. له مایر گفت، وی «علائم مثبتی» از واشنگتن در مورد درخواست‌های مشترک فرانسه، آلمان و انگلیس از واشنگتن مبنی بر معافیت شرکت‌های اروپایی از تحریم‌ها دریافت نکرده است.«درحال حاضر درخواست‌های ما بی‌پاسخ مانده است.»

۹۷ درصد برنج‌های وارداتی هندی و پاکستانی است

ایسنا| بیش از ۹۷درصد از برنج‌های وارداتی به ایران پاکستانی و هندی هستند. براساس تازه‌ترین آمار گمرک از تجارت خارجی دو ماهه ایران در این مدت ۱۷۷هزار تن برنج نیمه سفید و سفید شده از ایران به کشورهای خارجی صادر شده است که ارزش صادرات این حجم از برنج به بیش از ۱۸۳میلیون دلار می‌رسد. همان‌طور که می‌شد پیش‌بینی کرد بیشترین میزان برنج‌های وارد شده به ایران از دو کشور هند و پاکستان است و سایر کشورها سهم اندکی از صادرات برنج به ایران دارند. در میان صادرکنندگان برنج به ایران هند رتبه نخست را دارد به طوری که در این مدت 2ماهه از مجموع ۱۷۷هزار تن برنج وارد شده ۱۳۲هزار تن برنج از این کشور به ایران وارد شده که ارزش آن از مرز ۱۴۲میلیون دلار نیز گذشته است. پس از هند، پاکستان نیز میزان قابل توجهی از برنج وارداتی ایران را به خود اختصاص داده و در دو ماه ۴۱هزار تن برنج به ایران صادر کرده که ارزآوری آن برای پاکستان رقمی حدود ۳۸میلیون دلار بوده است. به این ترتیب می‌توان گفت که ۹۷درصد از کل حجم برنج وارد شده به ایران از دو کشور پاکستان و هند است و از نظر ارزش نیز همین وضعیت پابرجاست. این درحالی است که واردات برنج نسبت به سال گذشته در دو ماهه نخست سال جاری با کاهش همراه بوده است به طوری که در مدت مشابه سال گذشته ۲۲۸هزار تن انواع برنج به ارزش ۲۰۱میلیون دلار به ایران وارد شده بود. به این ترتیب می‌توان گفت که واردات برنج در سال جاری ۲۳درصد نسبت به سال گذشته کاهش داشته است.

تیم اقتصادی دولت باید ترمیم شود

ایسنا| یک عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: فشار نابسامانی‌های اقتصادی متوجه مردم شده است که توان تنفس را از دست داده‌اند. این فشار چنان بر مردم سنگینی می‌کند که موجی از نارضایتی و ناامیدی را به دنبال داشته است. روز گذشته صحن مجلس شاهد تذکرات پی در پی تنی چند از نمایندگان به رییس‌جمهوری و مسوولان دولتی بود. آنها نسبت به وضعیت اقتصادی کشور حساس شده و از عملکرد اقتصادی دولت ابراز نارضایتی کردند. در همین رابطه شهاب نادری در تذکری شفاهی به وزیر اقتصاد در پایان جلسه علنی دیروز مجلس بیان کرد: باید پاسخ دهید که رییس گمرک کجاست؟ باید سریعا نسبت به اجرای مصوبه هیات دولت در موضوع بازارچه‌های مرزی و نقش آنان در اقتصاد مرزی اقدام کنید تا از این وضعیت بلاتکلیفی خارج شوند. وی در ادامه نظام مدیریتی کشور را فلج خواند و گفت: انتظار ترمیم کابینه وجود دارد. تیم اقتصادی دولت باید عوض شود، دولت این مهم را به بهانه لایحه اصلاح ساختار رها کرده است. دولت متاسفانه از اقتصاد کشور خارج شده و به حاشیه رفته است. این حاشیه‌نشینی دولت منجر به نابسامانی در عرصه اقتصادی شده است.

 

ارسال نظر